Boost je sales met deze last-minute Valentijn tips

Valentijn staat voor de deur. Gaat uw webshop maximaal profiteren van deze belangrijke dag? Met deze last-minute tips kunt u de verkopen in uw webshop een extra zetje geven!

Bezoekers naar uw webshop halen

Valentijnsdag is een goede gelegenheid om nieuwe bezoekers naar uw webshop te halen. Met deze tips kunt u daar zeker voor zorgen!

Pas uw AdWords-campagnes aan

Zet een specifieke AdWords-campagne op met zoektermen die gerelateerd zijn aan Valentijnsdag. Zorg er wel voor dat dit zeer specifieke (longtail) zoekwoorden zijn, want op zoektermen als ‘cadeautips Valentijnsdag’ zult u zeker veel concurrentie ondervinden. Daarnaast kunt u de teksten van uw bestaande AdWords-advertenties aanpassen, bijvoorbeeld door een Valentijns kortingsactie te promoten.

Waarom niet adverteren op Facebook?

Ook op Facebook kunt u uw webshop promoten. Zo kunt u bijvoorbeeld vrienden van uw volgers in uw advertentiedoelgroep opnemen, om zo uw bereik te vergroten. Als u niet wilt adverteren, kunt u natuurlijk ook een specifieke Valentijnsboodschap aan uw volgers communiceren en hen aanzetten om dit met hun eigen volgers te delen. Dit hoeft zeker geen commerciële boodschap te zijn (zoals een win-en-like actie); juist humoristische boodschappen werken goed op Facebook!

Stuur een e-mail

Nodig uw bestaande klanten uit om een Valentijnscadeau in uw webshop te kopen, door ze een e-mail te sturen met uw unieke aanbod. U kunt uw mailinglijst zelfs segmenteren op mannen en vrouwen (als u die gegevens heeft uiteraard!), zodat u het aanbod nog beter kunt afstemmen op uw doelgroep.

Conversie in uw webshop

Nu deze bezoekers in uw webshop zijn gekomen, wilt u er natuurlijk voor zorgen dat ze ook iets kopen. Met deze tips kunt u de conversie in uw webshop verhogen.

Maak uw Valentijnsproducten zichtbaar

Niet alle producten zijn geschikt voor Valentijnsdag. Grasmaaiers zijn bijvoorbeeld niet de meest romantische Valentijnscadeaus…Heeft u wel een geschikt product, zorg dan dat dit prominent op de homepage te zien is. U kunt er ook voor kiezen om uw Valentijnscadeaus op een aparte pagina in uw webshop te zetten die via het menu gemakkelijk te bereiken is. Soms kan een mooie banner op de homepage met een linkje naar de juiste producten echter al wonderen doen.

Schrijf een blogpost

Uw bezoekers hebben nog maar enkele dagen om op tijd hun Valentijnscadeau te bestellen (en hun partner niet teleur te stellen!). Schrijf bijvoorbeeld een blogpost met de titel ‘Valentijnsdag vergeten? Red uw relatie met deze tips’, of iets dat net even minder dramatisch is. Stel voor om een taart te bakken, ontbijt op bed te maken, een reis naar een zonnige bestemming..zolang het maar creatief is!

Bied cadeaus aan

Om shoppers te stimuleren om meer te kopen, kunt u ook een Valentijnscadeau aanbieden bij een bestelling (zoals chocolade en/of snoepgoed). U kunt duidelijk communiceren wat het cadeau is, of juist niet. Het verrassingselement van een cadeau kan juist erg krachtig zijn!

De levering

Er zijn bezoekers in uw webshop, ze hebben besteld, nu moet u de producten nog leveren. Ook hier kunt u alles uit de kast halen om het Valentijnsgevoel te delen. Deze tips kunnen u daar bij helpen!

Gratis levering of snelle levering

Juist omdat Valentijnsdag zo dichtbij is, is het belangrijk dat de bestelde producten snel geleverd worden. U kunt ervoor kiezen om sneller dan normaal te leveren en/of gratis levering aan te bieden. Communiceer dit helder in de webshop, want dit kan de conversie verhogen.

Kies een Valentijns verpakking

Waarom zo’n saaie verpakking? Geef de verpakking een Valentijns uitstraling! Als het mogelijk is natuurlijk het liefst een andere kleur voor mannen dan voor vrouwen, of kies voor een neutraal rode kleur.

Voeg handgeschreven kaartjes toe

Als u net even wat meer tijd heeft, dan kunt u handgeschreven kaartjes toevoegen aan de bestelling om het nog persoonlijker te maken. Een kort gedicht, een leuke quote of wens…zolang het maar persoonlijk is!

Bied Click and Collect aan

Omdat het zo kort dag is, willen uw klanten het product misschien liever op een afhaallocatie afhalen. Als u dit kunt aanbieden, communiceer dit dan ook duidelijk. Misschien wilt u zelfs uw klanten de mogelijkheid geven om het product in uw magazijn af te halen.

Tenslotte

Naast deze tips is het natuurlijk ontzettend belangrijk dat u vragen van uw klanten tijdig blijft beantwoorden en de geweldige service blijft leveren die klanten van u gewend zijn.

En verkoopt u juist geen Valentijnsproducten, of wilt u zich richten op klanten die niets aan Valentijnsdag willen doen, dan kunt u er altijd nog voor kiezen om een anti-Valentijnsactie op te zetten. Want waarom zouden alleen stelletjes op Valentijnsdag mogen genieten?

Heeft u zelf nog goede tips? Deel ze dan hieronder!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.