Van bezoeker naar besteller: verhoog je conversie

Van bezoeker naar besteller: verhoog je conversie

Hoe verander je je webshop bezoekers in klanten? Lightspeed-klant Ilhem van Fashion-Click deelt haar tips om meer bezoekers naar je website te krijgen, en hoe zij haar conversie verhoogt.

Fashion-Click en de eerste bezoekers

Fashion-Click is ontstaan uit Ilhem’s liefde voor sieraden. In het begin had de shop weinig bezoekers, maar dit veranderde toen ze door middel van social media haar doelgroep wist aan te spreken met de juiste producten. De hoeveelheid likes op haar Facebookpagina namen snel toe, en zorgden voor nog meer exposure voor haar webshop. Zo is het balletje gaan rollen: de hoeveelheid volgers via Instagram en Facebook groeit nog steeds gestaag, en de posts die ze daarop plaatst zorgen voor meer verkeer naar haar webshop.

Meer bezoekers door slimme SEO

Toen de webshop eenmaal begon te lopen, stond alles in het teken van een groter bereik. Door slim in te spelen op de vereisten van SEO (zoekmachine optimalisatie), zorgde Fashion-Click ervoor dat ze beter werden gevonden via de zoekmachines. 

Zo publiceert Fashion-Click bijna wekelijks een artikel, en na ieder artikel worden de resultaten geanalyseerd. Door deze werkwijze hebben ze bijvoorbeeld ontdekt dat vooral DIY-blogs veel bezoekers aantrekken.

Structureel bloggen zorgt er daarnaast voor dat Google meerdere zoektermen terugvindt op jouw website. Vervolgens rank jij hoger op die zoekwoorden. Anticiperen op zoektrends is dan ook een goede manier om je concurrentie voor te blijven: “Als jij een van de eersten bent die over een bepaald onderwerp schrijft, dan is de kans groter dat je een hoge positie pakt.” 

Om acties als bloggen makkelijk te combineren met het runnen van een webshop, helpt het om je webshop te bouwen op een eCommerce platform met verschillende SEO tools.

Van bezoeker naar besteller

Zodra je van mensen bezoekers hebt gemaakt, is de volgende vraag hoe je ervoor kunt zorgen dat ze ook iets bij je bestellen. 

Je kunt het bezoek van iemand aan een webshop verdelen in 4 fases: inspiratie, oriëntatie, vergelijking en bestelling. Voor Fashion-Click zijn de inspiratie- en bestelfase het belangrijkst. De bezoekers die via de Socials en SEO op hun pagina komen, zijn vooral op zoek naar inspiratie. Bezoekers via Google Shopping zitten meestal al in de vergelijkings- of bestelfase. Ilhem gebruikt de app Shopboost om door middel van speciale acties haar bezoekers te converteren. Ze geeft 4 tips om van jouw kijkers kopers te maken:

1. Breng je bezoekers op de hoogte van je acties

Ilhem plaatst haar acties vooral op de homepagina van Fashion-Click. Echter, niet alle bezoekers bereiken de webshop via de homepagina. Haar oplossing hiervoor is het instellen van notificaties die ervoor zorgen dat zelfs de bezoekers die tijdens het scrollen de acties niet zijn tegengekomen, deze actie tijdens de bestelfase nog zien.

2. Verras de twijfelende bezoeker

Gemiddeld 23% van de bezoekers die de website voortijdig willen verlaten gaan alsnog over tot bestellen na het accepteren van de korting die Ilhem ze aanbiedt. “Als bezoekers serieuze interesse hebben in je producten maar de webshop willen verlaten, ontvangen ze een notificatie met bijvoorbeeld een korting of een gratis verzending. Als bezoekers deze verrassing accepteren maar het product toch niet bestellen, worden ze via e-mail aan de actie herinnerd.” 

3. Vergroot het bereik van je acties via e-mail

De verschillende kortingen die Fashion-Click aanbiedt maken het makkelijk om e-mailadressen van potentiële klanten verzamelen. “Op deze manier blijven wij in contact met de bezoekers die interesse hebben getoond. Bij nieuwe acties kunnen we hen weer bereiken. Supermakkelijk en het zorgt voor meer conversie!”

4. Zet acties in tijdens speciale evenementen

Mocht je ook gebruik willen maken van acties voor conversies, zet ze dan slim in. Je kunt natuurlijk het hele jaar door kortingen weggeven, maar je haalt er meer uit rondom speciale evenementen als Moederdag en Kerstmis. Voor Fashion-Click hadden dagen als Black Friday en National Glamour day ook een enorm positief effect op de omzet. Bedenk dus goed voor welke speciale data mensen naar jouw website komen, en stel op die momenten eventuele kortingen in.