Van bezoeker tot klant tot merkambassadeur met 10 geweldige e-commerce apps

Bezoekers zijn leuk, klanten zijn goed en ambassadeurs zijn geweldig. Maar hoe zorgt u er nu voor dat uw bezoekers uiteindelijk ambassadeurs worden, zonder daar veel tijd aan kwijt te zijn? Gelukkig voor SEOshop webwinkeliers, hebben we een reeks e-commerce apps in de SEOshop App Store die kunnen helpen bij het versnellen van dit proces door 1) het verhogen van uw traffic, 2) het verbeteren van uw conversie en 3) het verbeteren van klant-retentie. Dit blog is een must-read voor elke multichannel webwinkelier, dus neem even de tijd om hem door te nemen en als u vragen of suggesties heeft, laat het ons dan vooral weten

1. Traffic

De eerste stap voor elke webwinkel is het genereren van verkeer naar de site. Oftewel: bezoekers naar uw webwinkel halen en hen meerdere pagina’s te laten bekijken. Dit zal in eerste instantie de mond-tot-mondreclame van uw webwinkel aan de gang krijgen maar zelfs voor hele bekende webwinkels blijft het belangrijk om continu op traffic te concentreren.

Traffic Channels

Bij traffic generation speelt het begrip ‘zichtbaarheid’ een belangrijke rol. Zorg er dus voor dat u zichtbaar bent op lokale en internationale zoek- en prijsvergelijkingssites.

Koongo

Koongo

Koongo biedt webwinkeliers wereldwijd meer dan 500 integraties met zoek- en prijs vergelijkingssites, of grote marktplaatsen. Door uw inventaris te plaatsen op deze websites behaalt u een enorme exposure. Koongo maakt het makkelijk voor u deze producten te plaatsen en zo verhoogt u uw traffic als nooit tevoren.

 

Channable

Channable

Met Channable verbindt u uw SEOshop webwinkel met zoek- en prijsvergelijkingsites, affiliates en marktplaatsen. Beheer 10 kanalen en 5.000 producten met Channable Basic of 100 kanalen en 25.000 producten met Channable Plus. Bekijk direct de mogelijkheden en geef een boost aan uw traffic.

Product beoordelingen

Mond-tot-mondreclame is één van de krachtigste hulpmiddelen in marketing voor webwinkels. Voor “online” mond-tot-mond reclame zijn productbeoordelingen een effectieve oplossing. Met “deelbare” productbeoordelingen kunt u namelijk nieuwe klanten binnenhalen en gemakkelijk hun vertrouwen winnen – wat uw conversie weer verhoogt.

YOTPO

YOTPO

Yotpo is een gratis hulpmiddel voor het generen van productbeoordelingen. Deze software stuurt automatisch uitnodigingen naar uw recente klanten en vraagt vervolgens om productbeoordelingen. Yotpo zet gemiddeld 6-10% van de e-mails om in productbeoordelingen omdat de beoordeling in de e-mail zelf gegeven kan worden. Bovendien kunnen de beoordelingen eenvoudig worden gedeeld op het sociale netwerk van de klant, zodat ook het netwerk van uw klant met u in contact komt.

Customer Review

Thank You

2. Conversie Optimalisatie

Het conversiepercentage is het percentage bezoekers dat daadwerkelijk iets koopt. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze percentages redelijk laag zijn; rond de 2% wordt gezien als succesvol, aldus Dave Chaffey (Internet Guru). Webwinkels krijgen normaal gesproken veel verkeer maar het is makkelijk voor een bezoeker om de winkel te sluiten en ergens anders verder te shoppen. Er valt dus veel te winnen!

Offline conversie

Als u de online conversie van 2% vergelijkt met de offline conversie, zal u waarschijnlijk schrikken. Schattingen gaan uit van 20-40%! Zou het dus niet interessant zijn om in ieder geval een deel van uw online verkeer naar uw fysieke locatie te sturen?

StoreMapper

Storemapper

Met de StoreMapper app voegt u een dealer- of winkellocatie toe aan uw webwinkel. Deze app motiveert uw online publiek om ook uw offline winkels te bezoeken, door in uw webwinkel uw locaties weer te geven op een kaart. Een van de mogelijkheden waar StoreMapper op dit moment aan werkt, is het verstrekken van kortingsbonnen op basis van de geografische locatie van een klant. Deze kortingen worden dan verstrekt wanneer de klant dicht bij uw winkel is. U kunt zodoende uw offline conversie optimaliseren met StoreMapper.

Storemapper

Bied kortingscoupons aan en target bestaande klanten

Een website met een conversiepercentage van 2% wordt als succesvol gezien. Oftewel 98% koopt niets. Zou het niet geweldig zijn om een deel van die 98% weer terug te halen naar uw webwinkel?

Naar schatting bouncen 30% van uw bezoekers. Dan is er dus nog 68% van de bezoekers over die u kunt converteren in klanten. Een hele effectieve methode om klanten te weerhouden van het verlaten van uw website zijn zogenaamde “exit offers”. Dit zijn kortingsbonnen of aanbiedingen die naar voren komen wanneer een bezoeker inactief is of het tabblad wil sluiten.

Justuno

Justuno

Justuno is gespecialiseerde software die de aandacht van bezoekers trekt wanneer ze uw pagina willen verlaten, door ze te verleiden met een kortingsbon. Bezoekers kunnen deze bon bemachtigen door zich bijvoorbeeld in te schrijven voor uw nieuwsbrief of u te volgen op sociale media. Justuno is een ‘twee vliegen in één klap’ concept. U breidt uw publiek op social media en het aantal nieuwsbriefabonnees uit, terwijl u tegelijkertijd uw conversie verhoogt.

Justuno korting

VeChat

VeChat

VeChat is een applicatie die actief wordt wanneer een bezoeker uw webwinkel wil verlaten. De applicatie probeert de bezoeker op uw site te houden door op dat moment een promotioneel of klantgericht bericht te tonen. Wanneer u de aandacht van de bezoeker kunt vasthouden, is het mogelijk om hem alsnog in een klant te laten converteren.

VeCreative portfolio

Pak winkelwagen verlating aan

Voor een webwinkelier is weinig erger dan een bezoeker die uw webwinkel bezoekt, zijn winkelmandje vult, maar vervolgens weer weggaat zonder af te rekenen.

Veel experts hebben al gekeken naar het ‘verlaten winkelwagen principe’ en geschat wordt dat dit bij 60-80% van de gevulde winkelwagens gebeurt. Gelukkig hoeft een verlaten winkelwagen nog geen verloren klant te betekenen. Wist u dat er speciale software is ontwikkeld om uw klanten te herinneren aan een achtergelaten winkelwagen en ze automatisch richting de check-out te sturen?

MyAbandonedCart

MyAbandonedCart

De MyAbandonedCart app stuurt automatisch een e-mailherinnering naar klanten die hun winkelwagen hebben verlaten. In deze e-mail worden ze uitgenodigd om hun aankoop af te maken. Op deze manier worden verlaten winkelwagens geconverteerd in echte orders.

MyAbandonedCart haalt nu al maandelijks meer dan €75,000 terug voor SEOshop webwinkels. Probeer het nu zelf.

Live Chat

Klanten hebben vragen en willen zo snel mogelijk geholpen worden, anders gaan ze ergens anders shoppen. Studies hebben aangetoond dat een direct communicatiekanaal meer leads converteert en de kosten voor klantenservice drukt. Chat kan hier uitkomst bieden.

Userlike

Userlike

Userlike is live chat software waarmee u uw conversie tot wel 20% verhoogt en tevreden, vaste klanten creëert. Met deze – grotendeels gratis – app kunt u met (potentiële) klanten op uw website chatten en de widget wordt automatisch voor u geplaatst, zonder één regel code. Dus geen gemiste verkopen meer door onbeantwoorde vragen.

Userlike

3. Retentie

Het is 5 keer zo duur om een nieuwe klant binnen te halen, dan er een te behoudenBeloon daarom uw loyale klanten en zorg dat ze ambassadeurs worden.

Email marketing

Een webwinkel kan e-mailmarketing gebruiken om zijn of haar klanten te informeren, of om aanbiedingen te presenteren. Deze apps kunnen daarbij helpen.

INinbox

Ininbox

INinbox is een betaalbaar en gebruiksvriendelijk e-mailmarketing systeem waarmee u al uw marketing e-mails kunt versturen. Met INinbox kunnen webwinkeliers hun klanten segmenteren in e-maillijsten, gebaseerd op order en/of klantspecifieke data. Zo verstuurt u uw e-mailcampagnes op een efficiëntere manier. De app automatiseert veel processen, waardoor u meer tijd over heeft voor uw core business: het focussen op marketing uitingen. Met e-mailmarketing houdt u nog beter contact met uw klanten en zorgt u ervoor dat ze bij uw webshop terugkeren.

Loyaliteitsprogramma’s

Studies hebben bewezen dat regelmatige en relevante incentives een positief effect hebben op merk loyaliteit. Uw doelgroep deze incentives bieden betekent dat, wanneer klanten eenmaal vaste klant zijn geworden, u deze relatie kan voeden zodat ze uiteindelijk zelfs ambassadeurs van uw merk worden. Spaarprogramma’s zijn hierbij zeer effectief.

LoyaltyLion

LoyaltyLion_175x175

Met LoyaltyLion kunt u gemakkelijk uw eigen loyaliteitsprogramma beginnen. U kunt uw klanten automatisch belonen voor aankopen, voor het aanmaken van een account, het bezoeken van uw shop maar ook voor het aandragen van vrienden. U beslist wat u wilt belonen en hoe u dit wilt belonen. Op deze manier bouwt u snel een publiek op sociale media, verhoogt u het aantal bezoekers en – het belangrijkste – zorgt u ervoor dat klanten loyaal worden.

Referrals

De bovengenoemde apps zullen u zeker helpen om meer verkeer te behalen, uw conversie te verhogen en klanten loyaal te maken. Naast deze apps hebben we nog veel meer apps voor u klaar staan. Neem dus gerust een kijkje in de SEOshop App Store.

Sinterklaas is coming…

De aankopen voor de feestdagen staan op het punt om te beginnen en veel retailers behalen in deze periode 30% van hun jaaromzet. Met bovenstaande apps zorgt u ervoor dat uw webwinkel klaar is voor de extra orders, maar ook dat deze is geoptimaliseerd voor klantretentie en conversie optimalisatie. Lees graag ons uitgebreide e-book met 201 tips voor de feestdagen.

marketing & e-commerce tips

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.