Van bezoekers klanten maken, zo doe je dat

Van bezoekers klanten maken, zo doe je dat

Het is natuurlijk geweldig als je veel bezoekers naar je webwinkel weet te trekken, maar aan alleen bezoekers heb je niet zoveel. Bezoekers die klant bij je worden en een bestelling plaatsen, dáár heb je wat aan. Deze blog geeft je 7 tips om van bezoekers in je webwinkel klanten te maken.

Tip 1 – Benoem de voordelen van je producten

Je weet ongetwijfeld dat het slim is om voor elk product in je webwinkel een uitgebreide en unieke omschrijving te plaatsen. Wat veel webwinkeliers hier ook doen is het benoemen van allerlei saaie details. Die details zijn belangrijk natuurlijk, maar zo’n saaie tekst maakt bezoekers niet echt enthousiast over het product. Als je inspeelt op het gevoel van de consument en de voordelen van je producten benoemt krijg je veel interessantere teksten. Schrijf dus niet: ‘dit telefoonhoesje is geschikt voor een iPhone 7’. Maar: ‘Dit telefoonhoesje laat jouw iPhone 7 er niet alleen geweldig uit zien, hij beschermt hem ook als je hem per ongeluk laat vallen. Scheelt je een hoop gedoe (en geld!).’

Zie je het verschil? De tweede variant benoemt ook dat het hoesje geschikt is voor een iPhone 7, maar speelt daarnaast in op het gevoel en benoemt de voordelen van het product. Geef in elke producttekst die je schrijft antwoord op de vraag die online shoppers zich stellen ‘Wat heb ik hier aan?’. Laat de bezoeker in je webshop niet zelf het antwoord bedenken maar vertel het hem.

Tip 2 – Plaats productreviews van klanten

Waar vroeger ‘Wij van WC eend, adviseren WC eend’ een geweldige slogan was die veel consumenten over de streep trok, bereik je hier tegenwoordig niets meer mee. Online shoppers vertrouwen eerder op het oordeel van andere consumenten. Het plaatsen van klantreviews in je shop is dus absoluut onmisbaar. Vraag je klanten of zij een review over het gekochte product willen schrijven, of algemener: over jouw webwinkel en de service die je biedt. Zo laat je klanten als het ware een stukje van jouw marketing doen.

Tip 3 – Word een autoriteit binnen jouw vakgebied

Mensen doen graag aankopen bij bedrijven die goed staan aangeschreven en die als expert in hun vakgebied bekend staan. Hier kun je als webwinkeleigenaar slim op in spelen door jouw kennis te delen via een blog of een kennisbank. Waarschijnlijk heb je veel kennis over jouw branche en over de producten die je verkoopt. Onderzoek welke vragen of problemen er spelen bij jouw doelgroep en schrijf blogs waarin je antwoord geeft op deze vragen. Verkoop je kleding, geef dan bijvoorbeeld in blogs antwoord op de vragen ‘Wat draag ik naar een bruiloft?’, ‘Hoe draag ik een shawl?’, of ‘Welke kleuren passen bij mij?’.

Tip 4 – Speel in op de schaarste van een product

Wanneer van een bepaald product maar in een beperkte hoeveelheid aanwezig is of slechts tot een bepaalde datum besteld kan worden, krijgt het extra aantrekkingskracht. De consument krijgt het gevoel dat ze iets speciaals kopen, of iets dat maar voor een select clubje mensen toegankelijk is. Door dit product aan te schaffen gaat je klant zich (onbewust) speciaal voelen. Hierop kun je eenvoudig inspelen door bij elk product de actuele voorraad te tonen, zeker als je met kleine voorraden werkt. Heb je nog één item op voorraad van een bepaald product, meld dit dan. Je zult zien dat het binnen no time uitverkocht is! Een andere optie is door een sale of kortingsbon aan te bieden die slechts beperkt geldig is. Hierdoor krijgt men het gevoel dat ze iets mislopen als ze te lang wachten of er niet op in gaan. Niemand wilt iets mis lopen of iets ‘verliezen’ waardoor klanten snel geneigd zijn om op je aanbod in te gaan.

Tip 5 – Maak belangrijke informatie makkelijk vindbaar

Veel bezoekers haken alsnog af als ze er pas bij het betalen achter komen dat er nog (hoge) verzendkosten berekend worden. Of dat de levertijd wel erg lang is. Geef dus vooraf duidelijkheid over deze belangrijke zaken. Maak direct duidelijk wat de verzendkosten, levertijd, retourvoorwaarden en betaalmethoden zijn. Vermeld tevens je contactgegevens op een duidelijke plek en zorg ervoor dat bezoekers eenvoudig contact met je kunnen opnemen.

Tip 6 – Leid klanten niet af

Als een bezoeker zover is dat hij zijn winkelwagen gevuld heeft, zou hij slechts één doel moeten hebben. Het afronden van de bestelling. Als je hem vervolgens afleidt met allerlei in het oog springende banners, afbeeldingen en teksten, raakt je potentiële klant afgeleid van dit doel. En loop jij omzet mis. Elimineer dus alle afleiding in het bestelproces. Verwijder het menu in de checkout, haal banners en overbodige teksten weg en plaats in het bestelproces al helemaal geen links naar andere websites. Maak het plaatsen van een bestelling zo eenvoudig mogelijk en geef bezoekers geen kans je webwinkel voortijdig te verlaten. Dit bereik je onder andere door inzicht te geven in het bestelproces. Geef bijvoorbeeld aan waar in het proces de bezoeker zich bevindt en hoeveel stappen er nog volgen. Vraag alleen om gegevens die je nodig hebt om de bestelling te kunnen verwerken en leveren. Wil je toch extra informatie verzamelen, maak deze velden dan niet verplicht.

Tip 7 – Haal verlaten winkelwagens terug

Bezoekers die hun winkelwagen vullen en vervolgens de bestelling niet plaatsen of afronden zijn een doorn in het oog voor veel webwinkeliers. Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de gevulde digitale winkelwagens wordt achtergelaten. Dat betekent dus dat slechts 25% van de bezoekers de producten in de winkelwagen ook daadwerkelijk afrekent. Kun je je voorstellen hoeveel omzet je hier laat liggen? Natuurlijk kun je nooit helemaal voorkomen dat winkelwagens achtergelaten worden. Maar je kunt er wel voor zorgen dat in elk geval een gedeelte alsnog de bestelling afrondt. Dit doe je door (automatisch) een aantal mails te sturen naar winkelwagenverlaters waarvan het e-mailadres bekend is.

Na 24 uur mail je bijvoorbeeld iets als: ‘Ik zie dat je items in je winkelwagen geplaatst hebt, maar de bestelling niet voltooid is. Kunnen we je ergens mee helpen?’ Als daar geen reactie op komt kun je na een paar dagen nogmaals mailen en eventueel een eenmalige kortingscode toevoegen. Dit is een eenvoudige manier om potentiële klanten terug te halen naar je webwinkel en je omzet te verhogen.

Met de zeven tips die je zojuist gelezen hebt kun je van meer bezoekers in je webwinkel klanten maken en verhoog je je omzet. Realiseer je dat alleen het lezen van deze tips je niet gaat helpen. Kom dus direct in actie en bepaal met welke tip je nu aan de slag gaat. Je zult zien dat je webwinkel steeds meer klanten krijgt. Succes!

Deze gastblog is geschreven door Astrid van Kollenburg van Succes met je Webshop. Kijk voor meer webwinkel tips op haar website.