Verhoog de betrokkenheid van klanten - en je omzet - met pushberichten

Verhoog de betrokkenheid van klanten - en je omzet - met pushberichten

Soepele communicatie met de consument is een belangrijke factor in de online shopping experience. Gelukkig zijn er tal van mogelijkheden om de klant op de hoogte te houden: onder andere sociale media, chatbots en e-mail marketing maken het mogelijk om de consument betrokken te houden bij jouw onderneming. Naast deze middelen, blijken pushberichten ook zeer effectief  om de betrokkenheid van je klanten te vergroten en de verkopen te boosten. Hoe kun je pushberichten het beste inzetten op een manier dat je bezoekers er niet alleen vrolijk van worden, maar jij ook meer kunt verkopen?

Pushbird - pushberichten 3

Voor alle communicatie naar je doelgroep toe, is het van belang dat deze qua inhoud aansluit op zijn of haar behoeften. Of het nu gaat over een nieuwe blog of een aanbieding, het is alleen zinvol wanneer je écht wat te melden hebt, het gericht is aan de juiste persoon, en het op het juiste moment komt. Een bericht is tijdig wanneer de ontvanger op dat moment de behoefte heeft om een update te ontvangen. Informatie toegespitst op de behoefte van de ontvanger maakt een bericht precies. Een bericht is relevant wanneer het persoonlijk wordt ingestoken en het komt van mensen of bedrijven die van belang zijn voor de ontvanger.

Een voorbeeld van hoe het niet moet is bijvoorbeeld het versturen van een aanbieding voor pumps naar Gijs. Zo’n bericht schiet tekort in precisie en relevantie. Een bericht wat tekort schiet in tijdigheid is bijvoorbeeld iemand gedurende zijn vakantie een aanbieding voor een cruise sturen. Pushbird - pushberichten 2

De meeste mensen zullen direct begrijpen dat bovenstaande pushberichten niet het gewenste effect hebben. Toch wordt iedereen overspoeld met irrelevante, niet precieze, slecht getimede berichten. Hoe kun je dit beter aanpakken?

Optimaliseer je pushberichten

Aanwezig in beeld

Pushberichten zijn zulke goede resultaten te behalen omdat ze zeer prominent in beeld komen. Ze worden direct op het thuisscherm van de desktop op de mobiel getoond en kunnen mensen met slechts één klik terug naar de website leiden. In deze kracht schuilt ook het risico. Wanneer berichten niet tijdig, precies en relevant zijn, zullen deze door hun prominente plek eerder als storend worden ervaren dan bijvoorbeeld een email of een social media bericht. De vraag bij het versturen van een pushbericht moet dan ook zijn: is het belangrijk genoeg om de ontvanger op dit moment te onderbreken zijn of haar bezigheden? Is het antwoord nee, kies dan een minder prominent kanaal of een ander moment.

De theorie achter het perfecte pushbericht

Berichten zijn relevant wanneer deze aansluiten op de behoeften van de potentiële klant. Je kunt deze behoeften op twee manieren in kaart brengen: allereerst kun je bezoekers vragen naar wat voor type berichten hij wenst te ontvangen. Waar de ene bezoeker voornamelijk zoekt naar koopjes en goede deals, kan de ander zich in een meer oriënterende fase bevinden, waarbij hij liever een blog ontvangt met meer achtergrondinformatie. Je kunt de behoefte van bezoekers ook in kaart brengen door het gedrag. Heeft iemand bepaalde blogs gelezen en daarna aan die blog gerelateerde producten bekeken? Dan is er waarschijnlijk interesse in dit onderwerp of het betreffende product. Kortom, een relevant bericht samenstellen wordt eenvoudig wanneer we vragen en observeren.

Pushbird - pushberichten 1

De tijdigheid van een bericht is sterk afhankelijk van het type product dat je communiceert. Niemand zal om 08:00 ’s ochtends pizza bestellen, en eenmaal op vakantie is niemand geïnteresseerd in een cruise. Een goed beginpunt voor het bepalen van de juiste tijdigheid, is het moment waarop bepaalde bezoekers normaliter actief zijn op jouw website. Dit kan op basis van doelgroep (‘koopjesjagers zijn vaak tussen 20:00 en 22:00 online’), maar uiteraard is het ook mogelijk om nog een stap verder te gaan en te optimaliseren op basis van de wens van individuele bezoekers en hun interacties met eerdere berichten.

En nu?

Berichten die tijdig, precies en relevant zijn worden door de ontvangers als 80% minder storend ervaren, en hebben een klikratio die tot 15 keer hoger ligt dan algemene berichten. Wil jij jouw reguliere bezoekers en klanten op een gepersonaliseerde wijze helpen, en daarnaast jouw eigen conversie optimaliseren? Denk dan aan het inzetten en optimaliseren van pushberichten op je pushberichten op je webshop.