Verhoog uw conversie tijdens de feestdagen met social media

In de gezellige decembermaand speelt social media een belangrijke rol voor alle ondernemers in de online retailbranche. Het biedt ondernemers de uitgelezen kans om direct in contact te komen met de consumenten, verkoop te stimuleren en zo de conversie tijdens de feestdagen te verhogen.

Hoe u social media kunt inzetten om de conversie te verhogen tijdens de feestdagen

Voor veel consumenten staat de gezellige decembermaand in het teken van ‘geven’. Voor ondernemers in de retailbranche is december dé maand om te vlammen. De marketingafdelingen werken hard om juist in deze maand de naamsbekendheid van de organisatie te vergroten en verkoop te stimuleren. Social media speelt hier een belangrijke rol in. Het biedt ondernemers de uitgelezen kans om direct in contact te komen met de consumenten, verkoop te stimuleren en zo de conversie tijdens de feestdagen te verhogen.

De decembermagie van social media

Vroeger deed iedereen zijn of haar Sinterklaas­ en kerstinkopen in fysieke winkels. Tegenwoordig zoekt 92% van de consumenten in de periode voor de feestdagen online naar de ideale cadeaus. Social media wordt dan ook door veel consumenten als bron van inspiratie gezien. Dat maakt deze media onmisbaar in het marketingplan. Als online retailer kunt u social media inzetten om verlangen te creëren en ervoor te zorgen dat de consument zijn of haar aankopen in uw webshop gaat doen. Maar dan moet u de consument wel eerst kennis
laten maken met uw webshop.

Laat de consument weten dat u er bent

De voorbereidingen voor de drukke decembermaand beginnen vaak al een paar maanden eerder met het creëren van een actieve community op social media. Interactie en bereik liggen ten grondslag aan een converterende social media pagina. Door uw fanbase op te bouwen, vergroot u niet alleen uw naamsbekendheid, u creëert tevens een community vol met potentiële klanten. U kunt zich wel voorstellen hoe interessant een actieve social community voor uw conversie kan zijn. Er zijn een aantal manieren om uw social community
op de bouwen en zo conversie te verhogen tijdens de feestdagen.

1. De kracht van een social community

Een effectieve manier om snel fans op social media te genereren is het voeren van social media campagnes. Dergelijke acties zijn vaak ter discussie gesteld, maar wanneer u de acties op de juiste manier uitvoert en de regels van Facebook handhaaft, kan het direct bijdragen aan uw social succes. Met een relatief kleine investering zorgt u ervoor dat uw naam op een organische manier door duizenden tijdlijnen schiet. Elke interactie met de campagne zal ervoor zorgen dat uw naam, los van uw eigen fans, door tientallen andere Facebookgebruikers wordt gezien. Zo zorgt u ervoor dat uw fanbase in no time wordt
uitgebouwd met tientallen geïnteresseerde fans.

U heeft dit waarschijnlijk al vele malen gehoord, maar goede content is de sleutel voor social succes. Door de social community op de juiste manier actief te houden, wordt het koopgedrag van de consument consequent gestimuleerd. Content creatie speelt hier een zeer grote rol in. Middels afwisselende content creëert u ‘the sense of urgency’, u kunt de consument het gevoel geven dat zij er snel bij moeten zijn voordat het product uitverkocht is. Daarnaast brengt u met de content uw fans op ideeën en verleidt u de klant tot het doen van
een aankoop.

Bed Livengo

Loyale fans hebben tevens een grote rol in het vergroten van de conversie op social media. Uit onderzoek blijkt dat aanbevelingen van andere social media gebruikers twee keer zo snel leiden tot nieuwe aankopen gedurende de feestdagen. Webshop in steigerhouten meubelen Livengo is hier een mooi voorbeeld van. De vele foto­inzendingen van steigerhouten kinderbedden
en andere producten geven niet alleen een blijk van vertrouwen, het zorgt tevens voor meer aankopen. Mede dankzij de loyale en vooral tevreden fans haalt Livengo maandelijks tientallen nieuwe klanten uit haar social community.
Gedurende de feestdagen speelt de content weer een grote rol en worden de fans gewezen op de cadeaumogelijkheden van de producten.

2.Claims

Een andere manier om conversie middels Facebook te genereren zijn de Facebook Aanbiedingen. Deze tool geeft retail ondernemers de kans om een kortingsactie speciaal voor hun Facebookfans ter beschikking te stellen. Een relatief kleine investering kan ervoor zorgen dat er meer traffic naar de webshop wordt gegenereerd wat uiteindelijk zal leiden tot meer omzet. De aanbieding van C&A twee jaar geleden is hier een goed voorbeeld van. De eenvoudige aanbieding met een code voor 20% korting zorgde ervoor dat bijna 39.000 mensen de aanbieding claimden. De investering van slechts € 8.00 was goed voor een omzet van €25.000. Met de wetenschap dat Facebook in de laatste twee jaar weer
aanzienlijk is gegroeid, kunnen kortingsclaims nog steeds veel doen voor het converteren via Facebook.

CenA Couponcode

3. Facebook Retargeting

Facebook is met haar vele gebruikers het ideale sociale netwerk om de doelgroep (opnieuw) te bereiken, de gebruikers zijn via alle mobiele devices altijd online. Dat maakt retargeting via Facebook dan ook mogelijk ‘a holy
grail’. Zoals u in het blog van Jorrit Baerends heeft kunnen lezen is retargeting een manier om uw bezoekers weer terug te krijgen naar de webshop. Gezien het feit dat veel gebruikers de berichten op Facebook ter inspiratie gebruiken, kunnen online retail ondernemers nog veel winst behalen met Facebook Retargeting.

Tijdens de feestdagen zijn veel consumenten zich nog aan het oriënteren wanneer zij uw webshop bezoeken. Zij bezoeken diverse pagina’s en producten zonder daadwerkelijk over te gaan tot de aankoop. Met Facebook retargeting worden ze dagen na het bezoek weer aan u herinnerd. Facebook retargeting geeft u twee opties: een sidebar of een tijdlijn advertentie. Deze laatste is het effectiefst omdat deze tevens op mobiele devices worden getoond.

Wehkamp Facebook content

E-tailers als Wehkamp gebruiken de meest persoonlijke vorm van Facebook retargeting. Wanneer een consument een wishlist maakt of een aantal items in het winkelmandje doet zonder over te gaan tot aankoop, krijgt de bezoeker deze exacte items weer te zien in een advertentie op Facebook. Met deze krachtige vorm van retargeting zorgen zij ervoor dat ‘oude’ bezoekers op social
media weer aan de webshop worden blootgesteld en deze keer wel overgaan tot een aankoop.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.