Verhoog uw CTR tot wel 30% met Rich Snippets! Interview met de Online Boswachters

Google doet er steeds meer aan om de vindbaarheid van uw webwinkel te laten verbeteren. Dit gebeurt zowel op organisch als op betaald vlak. In een vorige blogpost lazen we al over de nieuwe regels die Google hanteert om de relevantie van webpagina’s te ranken, namelijk na aanvang van de Hummingbird update. Echter door de aanscherping van de online advertising markt, onder andere door nieuwe ontwikkelingen binnen Facebook en Twitter advertenties, richt Google haar pijlen ook steeds meer op de uitbreiding van haar advertenties. Steeds meer ruimte binnen Google gaat op aan advertenties, en het wordt steeds vager welke deel nu betaald is en welk deel organisch zoekverkeer betreft.
Google wil informatie steeds beter leren begrijpen. Door het gebruik van Rich Snippets kunnen we zoekmachines laten begrijpen wat informatie betekent. Rich Snippets maken gebruik van Micro Data. We gaan hierover in gesprek met een van onze SEOshop partners, Mike van Hoenselaar, eigenaar van het online marketingbureau Online Boswachters.

Relevantie

De robot van Google opereert op twee basis principes om zo de zoekresultaten te rangschikken. Dit gebeurt in mate van relevantie en snelheid. Zo is het veilig om aan te nemen dat een website met een trage laadtijd lager in de rangorde verschijnt dan een snelle website. Op dezelfde manier hanteert Google een standaard voor relevantie. Websites met een hoge relevantie voor een bepaalde zoekterm zullen hoger worden gerangschikt dan websites met een minder duidelijke relevantie. “Deze relevantie kan sterk worden verbeterd als Google weet wat informatie precies voorstelt”, zo zegt Van Hoenselaar. Een Rich Snippets, kan daardoor goed worden ingezet als een SEO verrijking omdat de snippet informatie verrijkt aan het zoekresultaat. Hierdoor kan uw webwinkel een hogere ranking krijgen binnen de SERP (Search Engine Results Page).

Wat zijn Rich Snippets?

Rich Snippets zijn toevoegingen in de vorm van Micro data aan zoekresultaten in Google die de zoekresultaten als het ware verrijken met extra persuasieve tekst om de aandacht van de klikker te trekken. De Rich Snippets staan onder het normale zoekresultaat in Google. De Rich Snippets zorgen er volgens Van Hoenselaar voor dat informatie gekwalificeerd wordt, “waardoor zoekmachines
beter de betekenis van die informatie in kunnen schatten, of dat nou producten, bedrijven of personen zijn.” Het kwalificeren van informatie op uw website zorgt er voor dat zoekmachines uw website beter kunnen begrijpen. Volgens Van Hoenselaar wordt het aantal soorten Snippets steeds verder uitgebreid.
“Er komen er steeds meer bij die Google ondersteunt en implementeert. Recent kunnen er bijvoorbeeld ook product ratings (in de vorm van sterren) bij Google Shopping getoond worden.”

Welke soorten Snippets zijn er?

Volgens Van Hoenselaar zijn er meerdere soorten Rich Snippets die aan uw website kunnen worden toegevoegd. Van Hoenselaar maakt onderscheid tussen de volgende type Snippets:

Recensies

Deze snippet voegt een recensie in de vorm van sterren toe achter uw SERP. Deze kunnen worden onderverdeeld in een review aggregate, zoals wel handig kan zijn voor uw webwinkel; en een een single aggregate, vooral geschikt voor een rating die kan worden gegeven aan een los product of bijvoorbeeld een auteur.

Personen

Deze snippet zorgt ervoor dat, als mensen zoeken op een naam van iemand, dat van de desbetreffende persoon, bijvoorbeeld informatie die is opgenomen in zijn of haar LinkedIn profiel wordt getoond. Zo zie je dan meteen zijn titel en functie, en eventueel het bedrijf waar deze persoon werkzaak is.

Producten

Deze snippet toont informatie over producten die in een webwinkel staan al meteen na de titel. Zo kunt u bijvoorbeeld actieartikelen meteen kenbaar maken aan de zoeker.

Bedrijven en organisaties

Hiermee wordt er uitgebreide informatie gepresenteerd over uw bedrijf of organisatie direct na de titel. Zo ziet de zoeker direct uw adres of telefoonnummer.

Recepten

Voor websites die zich met recepten bezig houden, is deze snippet ideaal. Door deze snippet te gebruiken worden gerechten direct getoond bij het zoekresultaat. Volg wel deze richtlijnen als u dit effectief wilt toepassen. 

Evenementen

Geeft de naam, datum en locaties van events weer wanneer een zoeker op een bepaald evenement zoekt.

Muziek

Net als bij evenementen worden er bij deze snippets ook data, locatie en tijden getoond van bijvoorbeeld een concert.
Elk van de snippets behoeft een unieke code die aan de achterkant van uw webwinkel kunt plakken. Deze codes kunt u hier vinden

Waarom elke webwinkel dit zou moeten hebben

Als u na het bovenstaand te hebben gelezen nog vragen heeft bij het nut ervan voor uw webwinkel, lees dan vooral verder. Van Hoenselaar geeft een kort antwoord als we de vraag stellen: ‘waarom elke webwinkel Rich Snippets zou moeten hebben. Verhoging van het CTR, zo stelt hij. “de reden hiervoor is dat uw resultaat afwijkt van de rest door middel van sterren, prijzen, voorraad of plaatjes. Het geeft een professionelere uitstraling doordat u laat zien dat u weet wat belangrijk is. Hierdoor straalt u ook meer autoriteit uit wat weer goed is voor uw Click Through Rate (CTR).

Wat is de CTR die webwinkeliers zouden kunnen verwachten?

“Dit verschilt per sector, concurrentie en soort zoekopdracht. Bij Online Boswachters hebben we
cases van 10%, 15% en zelfs wel 30%. Zie het als volgt: U staat tweede in ranking, maar doordat u
rich snippets gebruikt hebt en uw concurrent – die op 1 staat – niet, kunt u wat bezoekers afsnoepen
van de nummer 1 plek doordat uw resultaat beter opvalt.”

Hoe implementeert u Rich Snippets in uw webwinkel?

ctr google

Net als bij Twitter Cards moet u om Rich Snippets aan uw SERP toe te voegen een meta code plakken binnen de backoffice, via template editor.
Van Hoenselaar laat u zien hoe u deze code moet implenteren aan de achterkant van uw webwinkel.

“Hoewel het niet heel erg ingewikkeld is adviseren we dit te laten oppakken door de webbouwer
van uw website of webshop. Die kan dit inbouwen in het template van de verschillende soorten
pagina’s van uw site. Om een klein voorbeeld te geven: Als u nu bijvoorbeeld breadcrumbs hebt dan zult u het volgende moeten toevoegen zodat Google snapt dat het breadcrumbs zijn.

Stap 1

CTR code

U zult dan het volgende krijgen in uw url structuur

 

Stap 2

Een handige tool die u kan helpen om de juiste code te plaatsen in het template is de Markup Helper van Google.

Stap 3

Wanneer u de HTMLcode
hebt geüpdatet kunt u die controleren in de Google Structured Data
Testing Tool
:

Van Hoenselaar geeft ook nog een link naar de Documentatie Data Highlighter Tool voor als u zelf via de Google Webmaster Tools de markup wilt selecteren en markeren.

Waarop moet u letten als u deze Rich Snippets implementeert?

De controle en kwalificatie van Google is altijd erg strikt. Van Hoenselaar licht nog enkele valkuilen uit die er bestaan wanneer u de Rich Snippets wilt toevoegen aan uw webshop.

Crawling en Indexatie

“De pagina’s waarop de HTMLcode
is aangepast met de speciale markup moet uiteraard
gecrawled en geïndexeerd kunnen worden door Google.”

Technische aspecten

“Daarnaast moet het aan de technische vereisten en kwaliteitsrichtlijnen voldoen. Zo is het bijv. bij een recensie verplicht om naast het
aantal sterren ook de naam van de recensent te vermelden in de speciale markup.”

Wat moet een webwinkelier niet doen?

De absolute don’t in het geval van Rich Snippets is volgens Van Hoenselaar het vervalsen van informatie. Google kan hiervoor een straf uitdelen, wat gevolgen kan hebben voor uw SEO ranking. “Er zijn cases waarbij websites zeggen dat ze recensies hebben en
deze in de HTML verwerkt hebben. Google was in het begin erg strikt bij welke websites deze de
recensies toe zou laten, maar dit is inmiddels alweer een automatisch proces geworden.
Hierdoor is het vervalsen van informatie makkelijker geworden. Toch vindt Google de websites
steeds vaker waar het niet naar behoren staat en straft deze website er dan ook voor.
Ik zou dit te allen tijde voorkomen. Het verschil wat u hebt ten opzichte van uw concurrentie weegt
niet op bij het verlies wat u krijgt als uw website minder goed gevonden gaat worden in de
zoekmachine”, aldus Van Hoenselaar.

Vraagtekens achter het motief van Google

Van Hoenselaar plaatst zijn vraagtekens bij de ondersteuning van Google en vraagt zich in hoeverre ze zich wel zo transparent zijn over de Rich Snippets.
Hij noemt daarbij de ietwat discutabele manier waarop Google de Autheur highlighting heeft afgedaan. “ De vraag is wel hoe lang Google deze rich snippets gaat ondersteunen. Author highlighting Auteurschap hield in dat je een foto te zien krijgt in de zoekresultaten van Google.
Hiervoor moest je een eigen auteurspagina hebben op je website en die stond in verbinding met uw G+ profiel. Als u dan op plek 3 stond en plek 1 en 2 hadden geen plaatje dan was de kans groter dat de bezoeker op het resultaat met het plaatje klikte.
Inmiddels heeft Google dit helaas weer verwijderd, omdat Google van mening is dat de ClickThroughRate
(CTR) niet veel uit zou maken. Dat is de officiële reden in ieder geval.
Of dat nou echt waar is of niet.”

Echter zijn ze bij de Online Boswachters van een geheel andere mening en plaatsen daarbij kritische vragen over de insteek van Google.

Daarover zegt Van Hoenselaar het volgende: “Onze mening is dat Google steeds meer de funnel aan het
bijsturen is om makkelijker bij haar eigen producten uit te komen. Dat zien we al bij AdWords
(steeds kleiner wordend verschil tussen organische resultaten en betaalde resultaten), maar ook
nu bij rich snippets. Alleen zul je het Google nooit zelf horen zeggen. De vraag is dan ook als Google de vrijheid houdt om dingen weg te halen die ogenschijnlijk beter voor het web zijn, of Rich Snippets altijd zullen blijven werken.”

Een Rich Snippet strategie

Voordat u goed gebruik kan maken van deze Rich Snippets is het goed te weten dat een goed geplande strategie u meer op zult leveren. Bij Online Boswachters heeft Van Hoenselaar al meerdere cases behandeld met Rich Snippets en kan u daardoor de ins en outs van een goede strategie vertellen.

1.

Allereerst is het belangrijk om te bepalen welke rich snippets er interessant kunnen zijn voor uw website of webshop. Wanneer u een webshop hebt is de product snippet bijvoorbeeld interessant.

2. a

Hierbij is het ook mogelijk om de availability mee te geven. Wanneer een product niet op voorraad is en je dat in de zoekmachine al ziet zullen er minder mensen door gaan klikken. Bij
Online Boswachters adviseren we om bij een product wat niet op voorraad is de availability niet
op “out_of_stock” te zetten. Als de bezoeker dan op de productpagina komt kan diegene zich
bijv. opgeven met een emailadres
zodat die een seintje krijgt als het product er weer is.

2. b

Een andere mogelijkheid is dat je de bezoeker een goed alternatief aanbied. Zou je dat niet doen dan
heb je kans dat die bezoeker vanuit Google niet doorklikt.

3.

Wanneer je nog geen reviews vraagt van klanten kan dat een goede reden zijn om dat vanaf nu
wel te gaan doen. Op die manier verzamel je enerzijds nieuwe content voor op de productpagina’s en anderzijds laat u via de speciale markup aan Google weten hoe goed het product beoordeeld wordt, hoe vaak dat is gedaan etc. zodat Google dat kan weergeven in de zoekmachines. Om het percentage van klanten zo hoog mogelijk te laten zijn die een review gaan geven over een gekocht product kun je een incentive weggeven, bijv. een kortingscode die bij een volgende bestelling de verzendkosten niet berekent.

Voorbeelden van goede en slechte Rich Snippets

Van Hoenselaar houdt zich zo als gezegd dagelijks bezig met Online Boswachters met Rich Snippets. Ze gaven ons een voorbeeld van 2 cases die zowel een goed als slecht voorbeeld van een implementatie van Rich Snippets geven.

Een goede integratie

“Wij hebben bij een klant van Online Boswachters Gezondheid aan huis voor de productpagina’s en voor de merkenpagina’s de volgende Rich Snippets geadviseerd: product, breadcrumbs recensie markup voor de productpagina en voor de merkenpagina de geaggregeerde recensies en product prijzen. Hieronder een screenshot van een van de productpagina’s”:

CTR google

Een minder goede integratie

Zoek maar eens op Philips televisie. Daar zie je de breadcrumb bij bol.com
Dit is niet zoals je het wilt omdat het woord Home in de broodkruimel staat.

CTR google

Toekomst?

“Het classificeren van informatie is belangrijk om informatie beter te begrijpen en hier gebruik van te kunnen maken om zo nog beter de meest relevante informatie te tonen die voor die persoon op dat moment op die locatie het meest relevant is. De Google Knowledge Graph die nu al voor personen, gebieden, plaatsen en bekende plekken werkt zal in de toekomst worden uitgebreid.
Hoe meer data Google gestructureerd krijgt aangeleverd hoe beter het kan worden gepresenteerd in de zoekmachine. Uiteindelijk zal Google steeds meer zoekopdrachten direct weergeven in de resultaten in plaats van de zoeker door te sturen naar een website om zo de gebruikersbeleving te verbeteren.”

Over De Expert

auteur Boswachters

Mike van Hoenselaar is online marketeer en eigenaar van Online Boswachters waar we bedrijven helpen om succesvol te zijn op internet. Ik adviseer op het gebied van online strategie, business development, usability, webanalyse, zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie. Interesses van mij zijn zoal Growth Hacking, UX, SEO, SEA, Conversie(optimalisatie), Webanalyse, Online Marketing, WordPress en Startups. Ik heb een informatieverslaving, ben organisator van StartupBus en trotse papa van een zoon Milan.

Linkedin: http://nl.linkedin.com/in/mikevhoenselaar

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.