De vernieuwde Google Search: wat is belangrijk?

De vernieuwde Google Search: wat is belangrijk?

De Google I/O conferentie presenteerde verschillende vernieuwende ontwikkelingen. Toch, ondanks de vernieuwde Google assistant en de Augmented Reality modus in Google Maps voor Pixel telefoons, werd een interessante aankondiging pas later in mei gedaan: het herontwerp van Google’s zoekresultaten.

Dit herontwerp heeft onder andere betrekking op favicons: bij elk zoekresultaat staat vanaf nu een kleine afbeelding en de titel van de website. Deze visuele weergave zorgt ervoor dat mensen sneller kunnen zien waar hun informatie vandaan komt, en helpt marketeers bij het koppelen van hun branding aan de informatie die ze online publiceren.

We hebben de veranderingen onder elkaar gezet, en leggen later uit wat voor gevolgen deze hebben voor marketeers.

1. Website naam en plaatsing van de URL

In plaats van dat de website naam en link onder de paginanaam staan, is het nu de eerste regel bovenaan het zoekresultaat blok. Ook is het zwart in plaats van groen.

2. Het toevoegen van favicons

Merken kunnen nu een favicon (een icoontje gelinkt aan je URL) weergeven in de linker bovenhoek in hun zoekresultaat.

3. De zichtbaarheid van Google “Ad”

De ooit groene “Ad” is nu zwart en is verplaatst naar de linkerbovenhoek van het zoekresultaat.

“Wanneer je zoekt naar een product of dienst en we hebben een advertentie die we willen laten zien, dan zie je bovenaan het resultaat een vetgedrukte “Ad” met de website titel. Zo kun je snel zien waar de advertentie vandaan komt”, aldus Google.

google search

Een favicon toevoegen aan je zoekresultaten?

Als je site al een favicon heeft, kun je deze stappen volgen om die zichtbaar te maken in de zoekresultaten.   

Voor Lightspeed eCom gebruikers geldt dat ieder thema standaard is uitgerust met een optie om de favicon te wijzigen. Ben je benieuwd welke favicon je website momenteel heeft? Dat kun je zien via deze link.

Wat betekent dit voor marketeers?

Iedere verandering die wordt doorgevoerd bij Google biedt nieuwe mogelijkheden. Naarmate de zoekresultaten zich verder blijven ontwikkelen met behulp van afbeeldingen en 3D objecten blijven de mogelijkheden voor marketeers om hier zo goed mogelijk op in te spelen groeien.  

De laatste update biedt ruimte voor nieuwe ondersteunende content, zoals AMP Stories (Accelerated Mobiles Pages). Ook lijkt Google te hinten op de mogelijkheid om knoppen direct zichtbaar te maken in de zoekresultaten. Zo kunnen mensen sneller en makkelijker acties ondernemen als het doen van bepaalde aankopen, of het reserveren van een tafel.

In een statement maakten ze duidelijk dat “zo lang we nieuwe content en acties mogelijk maken – variërend van het halen van filmtickets tot het afspelen van podcasts – zorgt het nieuwe design ervoor dat we meer van dit soort knoppen en previews kunnen plaatsen in de zoekresultaten. Tegelijkertijd krijg je een betere indruk van de content van een pagina en de bron.”

De nieuw vormgegeven zoekresultaten zullen eerst doorgevoerd worden op mobiele apparaten. De bedoeling is dat het in de aankomende dagen/weken ook beschikbaar wordt voor desktop.

Terwijl deze veranderingen de komende tijd worden doorgevoerd, is het verstandig voor adverteerders, SEM specialisten en online retailers om goed in de gaten te houden wat het effect ervan is op hun site verkeer.