Hup Holland hup, hoe verwerf ik vertrouwen in België?

Vaak krijg ik de vraag, als directeur van SafeShops.be, wat de verschillen zijn in handeldrijven tussen Nederland en België. Zin in een match Nederland-België? Niet op voetbal vlak want dat zou misschien te pijnlijk worden … Neen op e-commerce vlak, want daar zijn jullie, Nederlandse webshops, koploper in. Maar geloof het of niet, ook op e-commerce vlak grijpt er in België een sterke inhaalbeweging plaats.

Er zijn natuurlijke redenen waarom e-commerce in België een beetje achterna hinkt(e). Zo is België volgebouwd met om wel elke hoek een fysieke winkel en is de Belg iets meer afwachtend van natuur bij nieuwe evoluties. Hou daar alvast rekening mee als u de stap naar dit fijne buurland zet. Maar de Belg heeft ondertussen zeker de weg naar de webwinkel gevonden. Zo staan we bij de top binnen Europa in cross border aankopen.

Waar moet u zoal rekening mee houden?

.be – helpt

Uit een recente studie blijkt dat 1/3 van de online shoppers niet weet wanneer hij op een buitenlandse site koopt. Dat komt natuurlijk omdat deze sites met een .be extensie werken. Ze creëren daardoor een lokaal gevoel. Het is niet voor niets dat Coolblue zo’n 200 “Belgische” webshops creëerde. Uw populariteit bij onze Google vrienden stijgt navenant.

Ken uw talen…

Nederlands is geen Vlaams en vice versa. Zo houden Vlamingen van “Solden” en “kopen” ze kinderen maar laten ze daarbij niet met hun voeten spelen. Zoek het maar even op, leuke verschillen. Een Vlaamstalige copywriter inhuren kan onnodige hilariteit voorkomen en ook een soms modester wervend karakter in uw teksten leggen. Belgen zijn nu eenmaal een bescheiden volk. Bekijk bij wijze van voorbeeld het verschil in televisie reclame of “Ster” en vergelijk qua stijl. Ook in geschreven taal dien je met die “rust” rekening te houden.

Vergeet daarbij niet dat België, 3 landstalen heeft. Wenst u dus echt naar België, ga dan over die taalgrens heen. Maar ook daar, gebruikt u best een “Waalse” schrijfkunstenaar om “Belgicismes” te begrijpen.

Kies voor een Belgisch keurmerk

De Europese verordening van vorig jaar harmoniseerde het één en ander op wetgevend vlak. Daardoor zijn de basis criteria voor een kwaliteitslabel (het woord keurmerk is de Belg wat vreemd) zoals bij SafeShops.be gelijklopend met bv. deze van Thuiswinkel. Toch vertrouwt de Belg vooral de voor hem gekende, lokale “labels”.

Enerzijds omdat een keurmerk zoals SafeShops.be bovenop de meest voorkomende “e-commerce” wetgeving ook nog eens rekening houdt met sector specifieke Belgische wetgeving. Zo krijgt een apotheek, bank of touroperator een andere vragenlijst voorgeschoteld. Vergeet daarnaast niet dat achter een keurmerk ook een lokale klachtenorganisatie zit die de consument begeleidt in geval van problemen. De consument richt zich hierbij liever in de eigen ‘taal’ naar een vertrouwd telefoonnummer of adres.

Daarenboven organiseert SafeShops jaarlijks de 7 Sleepless Shopping Nights. 7 nachten waarbij de consument aangezet wordt om online te kopen bij de SafeShops webshopwinkels. Zo creëert SafeShops bekendheid rond het label en beloont ze meteen haar trouwe labeldragers.

“iDEAL” is niet ideaal in België

Daar waar Nederlanders massaal iDEAL gebruiken, koopt een Belg vooral via kredietkaart of Bancontact of gebruikt hij de online transfermodules van zijn specifieke bank. iDEAL is hem volkomen vreemd.

Daarnaast is achteraf betalen aan een opmars bezig in België. De Belgische wetgever verplicht de webwinkel niet om achteraf betalen mogelijk te maken. Toch blijkt het aangewezen om je conversie te verhogen. Spelers zoals Afterpay richten zich daarbij ook op de Belgische markt.

Getuigen zeggen het voor jou

Met klantentevredenheidstools (consumer reviews), of door het plaatsen van eerlijke, echte getuigenissen met een waargebeurd verhaal of feit, verhoogt u ook het vertrouwen in uw shop. Ook daar speelt nabijheid een rol. Hou ook dat stukje “Belgisch”, met reacties van echte Belgen. Moet gezegd, bij reizen speelt dit minder een rol…

Cultuur verschillen

En ja, een Belg eet sandwiches en verwacht niet meteen bollen. Ze doen nog steeds zaken op restaurant. Staan vlug open voor een individueel gesprek, maar happen niet zo snel toe om effectief te bestellen en zijn niet zo een vlotte netwerkers. Dus naamkaartjes verzamelen gaat een stuk minder. Dit kan belangrijk zijn indien u met Belgische leveranciers aan de slag gaat. Uw productkeuze moet dus ook aanslaan bij de cultuur van het land. Een evidente tip, maar eentje waar nog maar al te vaak een fout tegen gemaakt wordt.

Hebt u nog extra tips of ervaringen, aarzel dan niet deze na te laten in de comments. Zo is iedereen “content”!

Over SafeShops

Deze vzw heeft als voornaamste doelstelling het vertrouwen van consumenten in België in online shoppen te verhogen. Zo verzorgen zij de uitreiking en promotie van het Safeshops.be kwaliteitslabel en organiseren zij tal van evenementen, zoals de 7 sleepless shopping nights, SafeShops cafés en eTradeSummit, waarbij informatieoverdracht tussen zowel de e-commerce gebruiker als bedrijven centraal staan. Meer info op www.SafeShops.be

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.