10 tips om vertrouwen te winnen in uw webshop

Grote webshops als Zalando hebben het voordeel dat ze zo bekend zijn, dat veel shoppers zonder veel moeite hun betaalgegevens in deze webshop zullen achterlaten. Door de grote – en vooral dure – marketingcampagnes hebben ze vertrouwen weten te winnen. Maar hoe doet u dat als u nog niet zo bekend bent en zeker niet zo’n groot marketingbudget heeft? In deze blogpost geven we 10 tips.

Tip 1: Maak het eenvoudig om contactgegevens te vinden

Shoppers willen zeker weten dat ze met een serieuze verkoper te maken hebben. Ze zullen daarom al snel op zoek gaan naar uw contactgegevens, al is het alleen maar om er zeker van te zijn dat u een fysiek adres in Nederland heeft. Zorg er dus voor dat dit met één klik te vinden is.

Tip 2: Zorg voor goed geschreven teksten

Spelfouten zorgen natuurlijk niet voor veel betrouwbaarheid, maar zelfs de manier waarop uw teksten geschreven zijn kan voor meer (of minder) vertrouwen in uw webshop leiden. Het kan dus de moeite waard zijn om een professionele copywriter naar uw teksten te laten kijken. Zij kunnen bovendien wervende teksten voor u schrijven, zodat de conversie in uw webshop ook omhoog gaat.

Tip 3: Bied een chatservice aan

Het nadeel van een webshop ten opzichte van een fysieke winkel is dat uw klanten u niet kunnen zien. Ze kunnen dan minder gemakkelijk vragen stellen, wanneer ze twijfelen aan hun aankoop. Een chatservice kan dan uitkomst bieden.

Tip 4: Plaats klantenreviews

Klantenreview tools als KiyOh en The Feedback Company kunnen u helpen om het vertrouwen in uw webshop te verhogen door feedback van uw bestaande klanten te tonen aan uw webshopbezoekers. Op die manier promoten uw bestaande klanten dus uw webshop onder bezoekers die nog niets hebben gekocht. Deze tools sturen een feedbackverzoek naar uw klanten na een geplaatste bestelling. Deze feedback wordt vervolgens in uw webshop getoond – via een widget – en op de site van de feedback tool zelf. Bij negatieve feedback heeft u bovendien de mogelijkheid om contact te zoeken met de klant.

Tip 5: Plaats productreviews

U kunt bovendien uw klanten de mogelijkheid geven om uw producten te behoordelen. Deze reviews worden dan onder uw producten geplaatst, zodat bezoekers de kwaliteit ervan eenvoudiger kunnen beoordelen. Een bekende tool daarvoor is Yotpo.

Tip 6: Toon keurmerken

Met een keurmerk laat u zien dat een externe beoordelaar vertrouwen heeft in uw webshop. Zeker wanneer u gebruikmaakt van een bekend keurmerk zal het vertrouwen in uw webshop toenemen. In Duitsland is het gebruik van keurmerken bijvoorbeeld nog veel belangrijker dan in Nederland.

Tip 7: Laat zien wie u bent

Webshops zullen de komende jaren steeds meer moeten gaan nadenken over hun branding. Ze zullen steeds minder een plek zijn om alleen maar producten te verkopen; gevoel gaat een grotere rol spelen. Het is daarbij belangrijk om te laten zien waar u voor staat, waarom uw webshop ertoe doet en ook wie u bent. Laat daarom foto’s zien van uw medewerkers, uw werkomgeving

Tip 8: Zorg voor een professionele look-and-feel

De look-and-feel van uw webshop zegt ook veel over uw betrouwbaarheid. Als uw webshop een professioneel design heeft, komt u over als een grote(re) organisatie waardoor uw bezoekers meer vertrouwen hebben in een goed verloop van hun bestelling. Ook professionele fotografie is hierbij belangrijk.

Tip 9: Doe wat u belooft

Als uw bezoeker dan uiteindelijk klant wordt en bestelt, is het natuurlijk belangrijk dat u uw belofte nakomt. Zorg dus dat u tijdig en in goede orde uw product bij de klant aflevert en dat u bereikbaar bent voor vragen. Houd ook rekening met de regels die gelden voor het terugsturen van producten.

Tip 10: Kies de juiste webwinkelsoftware

Om deze 9 tips waar te kunnen maken, heeft u natuurlijk ook webwinkelsoftware nodig die dit mogelijk maakt. Daar helpen we u bij SEOshop natuurlijk graag bij!

Heeft u zelf nog tips die hier missen? Deel ze in de comments hieronder!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.