Vip-Kidz: "Je echt thuis voelen in Europa’s eerste experience store"

Vip-Kidz: "Je echt thuis voelen in Europa’s eerste experience store"

Online succes komt niet uit de lucht vallen en een succesvolle webshop is zo makkelijk nog niet. Vind maar eens die perfecte combinatie tussen je bezoekers, klantenbinding en een efficiënt webshopbeheer. Het lukte Annemieke Wemmers van Vip-Kidz om een succesvolle webshop op te zetten in kinderkleding inclusief een echte experience store.

Benieuwd hoe zij dit voor elkaar kreeg? Lees het verhaal van Annemieke van Vip-Kidz hieronder in een interview met Lightspeed.

Hoe is het idee ontstaan voor Vip Kidz? Wat was jullie visie?

Ik ben geboren in een echte ondernemersfamilie dus je zou kunnen zeggen dat een eigen winkel in m’n bloed zit. In 2000 ben ik begonnen in de kinderkleding sector simpelweg omdat ik zelf kinderen kreeg en mogelijkheden zag in deze markt. Kinderen gaan altijd groeien en hebben altijd kleren nodig hebben dus de vraag is groot.

We zijn niet meteen begonnen als traditionele winkel maar als meer een recycle business. We namen gebruikte kinderkleding in en verkochten dit dan weer bijvoorbeeld op sites als Marktplaats. De financiële crisis die in 2007 ontstond was voor mij als een van de enige ondernemers juist gunstig. Mensen hebben altijd de behoefte aan kinderkleding en aangezien mijn gebruikte kleding relatief goedkoop was gingen de verkopen erg goed.

Wat houdt jullie experience store in?

De experience store is net zoals onze webshop pas 2 jaar open en een groot succes. Het is niet zomaar een winkel maar daadwerkelijk een hele ervaring. In de winkel zelf kun je niks aanschaffen maar wel elk product in elke mogelijke maat passen en beleven. Maar dat is nog niet alles! Aangezien onze experience store maar 2 dagen per week open is trekken we dan alles uit de kast om de ervaring zo leuk mogelijk te maken voor de ouders en de kinderen. De kinderen kunnen worden opgemaakt, krijgen een professionele fotoshoot  en moet je even wachten neem je plaats in een echte kinder bioscoop.

In de winkel staan iPads waarop de ouders meteen kleren kunnen bestellen na het passen zodat ze zeker weten dat de goede maat thuis aankomt. Deze combinatie zien wij als de gulden middenweg tussen de webshop en tastbare winkel, een stukje ervaring voor de ouders terwijl de kinderen heerlijk bezig blijven.

En voor jullie webshop, hoe genereer je daar je traffic voor?

De experience store is een groot stimulans voor velen om bij ons producten aan te schaffen omdat ze onze hoge kwaliteits producten kunnen passen en voelen. De hele belevenis er omheen zorgt ervoor dat mensen snel overgaan tot een aankoop. Hiernaast zijn we ook erg actief op het gebied van social media, nieuwsbrieven en het aanbieden van bijvoorbeeld een klanten loyalty spaarplan.

Dat klinkt allemaal erg indrukwekkend, hoe creëren jullie deze extra’s zoals nieuwsbrieven?

Daar komt de Lightspeed App Store erg handig om de hoek kijken. We sturen onze nieuwsletters via de app Mailchimp, een fijne app die gemakkelijk is in gebruik is en voor een zachte prijs te verkrijgen is. Ons loyalty programma dat we gebruiken is LoyaltyLion, ietwat duurder programma maar we zijn zeer tevreden over de werking van dit programma en onze klanten zijn er erg blij mee!

Gelukkig staat onze App Store vol met dit soort handige apps, gebruik je er nog meer?

Jazeker! Met de app JMango360 mobile hebben wij een mobiele app gemaakt die onze klanten kunnen gebruiken op iOS en Android. Veel mensen vinden het werken met een app fijn dus gelukkig kunnen wij deze service bieden.

Daarnaast gebruiken wij ook de tool WebWinkelkeur uit de Lightspeed App Store. Een fijne tool en het is erg leuk om te zien dat wij met meer dan 750 beoordelingen gemiddeld een 9,7 scoren. Hier zijn we natuurlijk apetrots op!

Hebben jullie naast deze experience store ook nog een groot pakhuis voor de voorraden?

Nee, we besteden alles uit naar de mensen van Montapacking. Zij regelen de gehele voorraad en het verschepen van de producten. Ook gaan we via Montapacking proberen ons bereik te verhogen, het zijn erg fijne mensen om mee te werken en alles is snel geregeld. Dankzij deze partner kunnen wij zelfs nog de volgende dag leveren als mensen voor 23:45 bestellen. Veel van onze bestellingen worden gedaan tussen 21:00 en 23:00 dus dit is voor velen een hele fijne service.

Een goed voorbeeld dat alles mogelijk is in de wereld van de eCommerce.
Inspelen op de markt, originaliteit en doorzettingsvermogen kunnen ervoor zorgen dat jij wellicht de volgende bent die hier trots op deze blog staat.

Wanneer ga jij beginnen?

Ook online verkopen?

Met Lightspeed eCom start je snel en gemakkelijk je eigen webshop! Onze experts helpen je graag.