Waarom Visual Marketing de nieuwe hype is volgens Experts

In de vorige editie van Expert Summer is de waarde van social media voor SEO aan bod gekomen. Hierbij hebben we gezien dat social media wel degelijk invloed heeft op de zoekresulaten sinds de nieuwe Hummingbird update van Google is geïntroduceerd.

In deze editie gaan we dieper in op de hype rondom visual marketing, en hoe visual marketing kan worden ingezet als een vorm van ‘visual advertising’.
Dagelijks worden er zo’n 500 miljoen foto’s en video’s geplaatst op kanalen zoals Pinterest en Instagram. Dit zijn niet alleen foto’s van mensen zelf (selfies) maar vaak ook foto’s van hun recente aankopen die ze maar al te graag willen delen op hun sociale profielen. Deze ‘instagramification’ van de online communicatie lijkt steeds normaler te worden; we sturen selfies naar elkaar en laten in real-time zien wat we aan het kopen zijn. Omgekeerd kunnen deze platforms ook zeer waardevol zijn voor webwinkeliers. We stellen dit keer de vraag: Hoe kunnen webwinkeliers visual marketing inzetten om klanten naar hun webshop te trekken?

Tegenwoordig worden er steeds meer artikelen geschreven over de waarde van visuele media voor marketing doeleinden. Visual Marketing wordt gezien als de trend van 2014 die het digitaal marketen gaat veranderen.
In een interview met bekend psychologie professor Marcel Just van de Carnegie Mellon University, wordt genoemd dat het menselijk brein van nature is ingesteld op geprinte media, omdat het artificieel is ontwikkeld. In tegenstelling tot print, aldus Just, is ons menselijk brein optimaal geprogrammeerd om visueel waar te kunnen nemen en te interpreteren.

Bij SEOshop zijn wij overtuigd van de meerwaarde die visual marketing kan hebben voor webwinkeliers. Zeker als we lezen dat de conversieratio’s van Pinterest potentieel hoger kunnen liggen dan andere social media platforms. Business Insider maakte daarvoor een heel aantrekkelijke infographic over in dit artikel nadat zij een marketing performance studie hebben gedaan naar het effect van hun social media kanalen. De resultaten zijn indrukwekkend: een conversieratio van 1,02% tot maar liefst 1,56%.

Wat u als webwinkelier precies kunt en moet doen met visual marketing, vragen we aan drie experts over dit onderwerp. We schreven deze editie in samenwerking met:

    • Peter Minkjan, eigenaar van Facebook marketing bureau likeconomics.com;
    • Ria Kaashoek, ondernemer, ondernemers coach en social media strategie specialist;
    • Sven den Hartogh, fashion blogger bekend van TV en eigenaar van diens modemerk en blog ‘The Stranded Sailors.’

Wat is eigenlijk het verschil tussen Instagram en Pinterest?

Zowel Instagram als Pinterest zijn visuele social media kanalen waarop mensen filmpjes en foto’s kunnen uploaden om deze vervolgens te delen met vrienden of onbekenden. Op Instagram kunnen gebruikers afbeeldingen en video’s plaatsen, die ze door het gebruik van hashtags makkelijk en snel vindbaar maken. Op Pinterest worden collageborden aangemaakt, ‘pins’ genoemd, die een collectie afbeeldingen of video’s bevatten waarmee iemand een visueel verhaal kan uitbeelden. In tegenstelling tot andere kanalen zoals Twitter of Facebook, zijn deze kanalen puur gericht op visuele content waarbij weinig tot geen tekst aan te pas komt.
Volgens Minkjan huist het grootste verschil in de manier waarop mensen het gebruiken. “Instagram gaat om het delen van jouw persoonlijke (merk)verhaal met foto’s en video’s die dit illustreren. Eén foto of video per keer. Instagram wordt grotendeels mobiel gebruikt “Pinterest wordt daarentegen vooral op de desktop gebruikt en fungeert voornamelijk als online inspiratiebron”
Ook Den Harthogh benadrukt dit: Instagram is vooral voor het delen van een moment, terwijl Pinterest ruimte biedt voor collages die mensen een soort inspiratie kunnen meegeven.”

Een ander groot verschil tussen de twee platforms is de content verdeling op beiden platforms. Volgens Kaashoek en Den Hartogh wordt Instagram voornamelijk gebruikt voor eigen gemaakte foto’s. Dat maakt Instagram ook een persoonlijker en authentieker medium. Op Pinterest wordt doorgaans veel gebruik gemaakt van ‘repins’ ofwel extern materiaal dat verkregen is van andere websites of Pinterest borden. “Pinterest bestaat voor 70%
uit ‘re-pins’ dus het delen van iemand anders zijn content”

Grote kansen voor uw webwinkel met Pinterest

Er zitten veel ‘verborgen schatten’ op zowel Instagram als Pinterest die deze mediums ideaal maken voor de e-commerce.
Volgens Kaashoek is het mogelijk dat, mits goed ingericht, een bord op Pinterest de klant meteen kan doorverwijzen naar de webwinkel als daarop geklikt word door een klant. Dit biedt natuurlijk enorme kansen voor uw webwinkel. Presenteer een product aan de hand van borden, en maak deze direct clickable naar uw website zodat er geen ‘conversie valkuil’ ontstaat.
Op deze manier kan een klant die is geïnspireerd direct worden verleid tot een aankoop. De ‘call-to-action’ wordt in deze niet gevraagd, maar verdient!
Kaashoek vertelt ook nog een ander verborgen detail die niet veel mensen weten. “…de namen van de prikborden zijn SEO geoptimaliseerd!” Dus met andere woorden, Pinterest optimaliseert automatisch de bordtitels zodat ze goed vindbaar zijn voor uw klanten in zoekmachines

Is visuel marketing zo belangrijk dat webwinkeliers direct moeten overstappen?

Twinkle Magazine gaf al in 2012 aan dat Pinterest de nieuwe hype ging worden binnen e-commerce en verwachtte een groeifactor van 20 ten opzichte van het vorige jaar. Ook brachten zij cijfers uit, waaruit bleek dat een kwart van hun ondervraagden aankopen deden nadat het product via Pinterest ontdekt was.

Volgens Minkjan moeten webwinkeliers zeker deze trend in de gaten gaan houden en goed nagaan hoe ze daar meerwaarde uit gaan halen. Er zijn volgens hem bepaalde branches waar visuele marketing beter werkt dan in anderen, namelijk voornamelijk in de beauty, travel, fashion en lifestyle branche.
Dat visual marketing zeer succesvol kan werken voor een webwinkel blijkt uit het succes van Den Hartogh’s modeblog ‘The Stranded Sailors’. Hij gebruikt Instagram als aanvulling op zijn webwinkel.” Middels mooie fotografie kunt u producten zoals mode vanuit uw webwinkel uitstekend presenteren door iets visueel heel aantrekkelijk te maken voor uw klant.” U kunt heel gemakkelijk ingaan op uw doelgroep door ze actief bij uw promotie te betrekken.”
Kaashoek beredeneert dat visual marketing een uitstekende oplossing is voor webwinkeliers diesnel en effectief relaties met klanten willen opbouwen.

Visual Storytelling

Het gaat om de binding die u kan creëren met zowel klanten als prospect klanten zegt Kaashoek. Voor zowel Instragram als Pinterest geldt dat u gemakkelijk een interactieve relatie kan opbouwen met zowel uw huidige als uw prospect klant, wat de binding met het merk weer ten goede komt.
Visual Storytelling is een term in opkomst binnen marketing en houd in dat u een verhaal visueel overbrengt naar uw klant. Een van de grootste voordelen van visuals voor marketing is dat het meer vertrouwen geeft aan de klant. Immers, ‘zien is geloven’. Door het opzetten van visuele content kunt u uw klanten op een zeer informatieve en effectieve manier laten zien wat voor verhaal achter uw product of winkel schuilt.
In deze video legt Jay Baer uit hoe belangrijk visual storytelling is voor e-commerce.

Met behulp van visuele beelden trekt u makkelijk de aandacht bij mensen. Kijkt u maar eens naar deze verzameling borden op Pintrest: Visual Storytelling ziet u hoe effectief uw aandacht getrokken wordt naar diverse tips en tricks?

In samenwerking met onze experts maken we een kleine opsomming over het effectief gebruik van visual storytelling.

    • Maak een bedrijfspagina aan en verzin uw eigen hashtag;
    • Bedenk een consistente post strategie die uw klanten kan boeien en inspireren; denk aan ‘how-to’ foto’s of ‘before-after’ of achter de schermen foto’s die inspelen op de emotie;
    • Wees duidelijk maar creatief en gebruik hoge kwaliteitsfoto’s om uw producten op een uitdagende wijze te presenteren. Lok uw klanten via een foto naar uw webwinkel.
    • Vertel het verhaal bij uw foto’s, creëer meer impact door het verhaal in een foto te versterken met een tekstuele uitleg.
    • Maak alles direct deelbaar en verbind het met elkaar: implementeer al uw social share buttons onder uw afbeeldingen in uw webshop.

Wat zijn voorbeelden van succesvolle campagnes?

Op zowel Instagram als Pinterest zijn er veel voorbeelden te vinden van goede en succesvolle campagnes die het medium uitmuntend weten in te zetten. Campagnes op Instagram en Pinterest zijn vooral populair onder jongeren omdat de deelname drempel erg laag is: het is kosteloos, het is leuk om te doen en ze kunnen vaak een leuke prijs winnen. Als webwinkelier kunt u deze gegevens gebruiken om zelf een hele leuke campagne te verzinnen voor uw webwinkel.

Waarom zou u een campagne beginnen?

    • U krijgt er meer volgers door op uw social accounts;
    • Uw merknaam krijgt een grotere bekendheid bij de klant;
    • U kunt transparant naar uw klanten optreden.

Onze experts geven een paar voorbeelden die u gezien moet hebben. We lichten ze even toe.

Lipton Ice Tea

Lipton Ice Tea

Kaashoek vertelt ons over de campagne van Lipton Ice Tea op Instagram. De campagne, genaamd ‘My Lipton Moment’, liep van 24 maart 2014 tot 4 mei 2014.
De campagne was ontworpen voor jongeren die konden deelnemen aan de campagne door de volgende drie stappen te ondernemen:

      • Maak een foto van een Lipton Ice Tea drankje
      • Maak een momentopname van een gebeurtenis
      • Post ze samen naast elkaar in een collage en post ze op instagram met #myliptonmoments en bijzin “a new twist to my lipton moments”.

Doel?

        • Het vergroten van de betrokkenheid van jongeren met het merk
        • Het vergroten van het aantal volgers op hun social accounts
        • Het vergroten van de visuele zichtbaarheid van het merk op Instagram

HubSpot

Hubspot

Volgens Minkjan is de wijze waarop Hubspot gebruik maakt van Pinterest een voorbeeld voor vele anderen. “Hun boards geven veel inspiratie en voegen echt waarde toe voor de volger. Zo hebben ze boards over handige templates, tools, infographics en ebooks maar ook minder serieuze zaken zoals behind the scenes foto’s en marketingcartoons”, aldus Minkjan.

Doel?

          • Het vergroten van de visuele zichtbaarheid van het merk op Pinterest
          • Het aantrekken van prospect klanten naar hun social accounts door het aanbieden van behulpzame content;
          • Het vergoten van de kennis van hun klanten over hun eigen software

Case: The Stranded Sailors

The Stranded Sailors

Elke week behandelen we een ‘case’ in onze blogposts om de kennis toe te lichten aan de hand van een praktisch voorbeeld. Deze week maken we gebruik van de webwinkel en blog van Sven Den Hartogh, namelijk ‘The Stranded Sailors’.

The Stranded Tailors

Den Hartogh is een fanatiek blogger, Pinterest en Instragram gebruiker die al snel de waarde van visual storytelling in zag. Hij vertaalde zijn visie op kleding en stijl in een verhaal die hij begon te vertellen via Instagram. Door continue inspirerende foto’s van kleding en stijlen van zichzelf en anderen te uploaden kreeg hij al snel meer dan 2000 volgers op zijn Instagram account. Hij zette dit proces door en zag al snel in dat er een markt was voor de stijl die hij uitbeeldde. Hij gaf zijn verhaal een naam en noemde het ‘The Stranded Sailors’, en vulde zijn visuele verhaal aan met een blog waarin hij zijn verhaal toelichtte. Ook op Pinterest heeft hij zijn stijl gepresenteerd door het gebruik van collages die goed en snel de visie van The Stranded Sailors weergeven. Sinds kort is het merk overgegaan naar een webwinkel waarin hoogwaardige modeartikelen volgens de stijl en visie van Den Hartogh worden verkocht. Door mensen te inspireren middels borden en foto’s lokt hij geïnteresseerden totaal ongedwongen naar zijn webshop, waar de verkoop plaats vind. Deze manier van adverteren werkt compleet volgens het verdienmodel van social media. Klanten worden niet gepusht om naar zijn webwinkel toe te gaan, maar worden daarentegen gelokt door hun eigen interesse doordat er een bepaald sfeerbeeld in hun hoofd is gecreëerd.

The Stranded Sailors Collection

Door het nastreven van een consistente strategie waarin Den Hartogh zijn volgers bleef boeien met hoogwaarde fotografie van zijn eigen stijl, ontwikkelde hij een merknaam waarmee hij zo bekend werd dat hij werd uitgenodigd door RTL om zijn verhaal te doen. Tegenwoordig staat Den Hartogh bekend als een van Nederland’s bekendste bloggers, en wordt door zijn aanpak gezien als een grote inspiratiebron voor andere bloggers. De les die u uit het verhaal van Den Hartogh en de voorbeeld campagnes kunt trekken is als volgt:

  • Maak uw productpresentatie visueel en vertel een verhaal rondom uw product;
  • Vertel iets nieuws, of probeer iets te vertellen wat u klant echt graag wilt weten over uw product;
  • Laat uw bedrijf zien, wees transparant en speel in op de emotie van mensen;
  • Bied tekstuele context waar nodig en zorg dat u uw accounts met elkaar verbind.

Wat moet u vermijden?

Ook met visuele media zijn er valkuilen waarvoor we u willen behoeden. Hoewel het lijkt alsof er op zowel Pinterest als Instagram zeer weinig verkeerd kan gaan, zijn er scenario’s te bedenken die u liever wilt vermijden.
“De grootste fout die bedrijven kunnen maken op Pinterest en Instagram is meer vragen dan u geeft. Ga dus niet alleen maar commerciële boodschappen de wereld inslingeren”, aldus Minkjan.
Ook zijn er specifiek omtrent het posten diverse valkuilen volgens Kaashoek. “Blijf niet achter elkaar afbeeldingen of meer dan 5 afbeeldingen plaatsen, maar hou het discreet”. Ook is het volgens Kaashoek van belang dat u geen afbeeldingen ‘steelt’ maar altijd de bron vermeld. Daarnaast is het volgens Kaashoek van belang dat ” u niet post om te posten maar relevante afbeeldingen post die iets toevoegen aan uw verhaal”.

Den Hartogh legt uit dat hij een hekel heeft aan de bijna van Facebook gestolen manier van marketing die nu ook Instagram lijkt te domineren. “Ik vind die like&share acties echt belachelijk, totaal niet waar het platform voor bedoeld is maar het schijnt wel te werken.”
Let dus op dat u niet te eenvoudig acties overneemt van reeds bestaande campagnes, puur en alleen om maar een campagne online te hebben. Originaliteit wordt beloond!

Kritisch

Minkjan schetst echter wel een kritisch beeld over het overstappen naar deze media en suggereert dat het niet de hoofdfocus voor webwinkeliers moet worden. “Allereerst zou ik me richten op SEO om goed zichtbaar te zijn op relevante zoekopdrachten in Google en andere zoekmachines. Ook de inzet van Google AdWords kan heel effectief zijn in het genereren van relevant verkeer”, aldus Minkjan.

Over de experts

wedding-sanne-peter-326-300x300

Peter Minkjan is oprichter van het Facebook-marketingplatform Likeconomics en daarnaast spreker, trainer en adviseur op het gebied van Facebook-marketing. Bijna dagelijks is hij bezig met het ontdekken en benutten van de marketingmogelijkheden die Facebook biedt en helpt hij bedrijven en organisaties om Facebook succesvol in te zetten. Tevens is hij een fervent blogger voor meerdere sites waaronder Marketingfacts en SportNext en is hij auteur van het boek ‘Scoren met Facebook Marketing’.

Website: http://www.likeconomics.nl/
Linkedin:http://www.linkedin.com/in/peterminkjan

Ria Kaashoek

Ria Kaashoek, zoals ze als persoon is runt zij ook haar bedrijf; met passie, enthousiasme, innovatief, met groot oog voor kwaliteit en detail, inspirerend en vol aandacht. Zij is ondernemer pur sang; na 2 succesvolle bedrijven is zij gekomen tot haar passie; ondernemers succesvol maken met behulp van Social Media en Online Marketing. Ze is een echte expert en pionier op dit gebied; zo gaf ze als eerste workshops Pinterest-marketing voor ondernemers.

Website: http://www.riakaashoek.nl/welkom
LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/riakaashoek

Sven Signe Den Hartogh

Sven Signe Den Hartogh is het creatieve brein achter The Stranded Sailors, een online lifestyle collective wat zich richt op mannen en de liefde uit voor denim en ambacht door middel van fotografie, video en kunst. Hij is veelgevraagd gastspreker op diverse events, en werd onlangs geïnterviewd voor RTL Boulevard. In Nederland wordt Sven naast stijlicoon gezien als een van de meest invloedrijke bloggers in zijn vakgebied.

Website: http://strandedsailors.com/
Twitter: https://twitter.com/strandedsailors
Twitter: https://twitter.com/svendenh
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/svensignedenhartogh

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.