vonvavoom.nl: ‘De dozen stonden tot aan het plafond’

Maaike Postma-Sterken, oprichtster van vonvavoom.nl, is uitgegroeid tot een vaste waarde op de markt voor baby wraps & slings. Met haar onevenaarbare inzet heeft ze volledig op eigen kracht de thuiswinkel awards 2016 gewonnen. Lees in dit blogpost hoe ze dat heeft bereikt, en welke tips zij heeft voor andere online ondernemers.

Het begin

‘Vonvavoom.nl ben ik begonnen in 2013, maar in januari 2014 ben ik pas begonnen met verkopen.’ zegt Maaike. ‘Ik had een doel gesteld dat ik binnen 3 jaar een bepaald niveau wilde bereiken. Ik ben klein begonnen en heel langzaam gaan uitbreiden. Ik ging er geleidelijk steeds meer tijd insteken, tot ik in 2014 zwanger werd van een dochter.’ vertelt Maaike enthiousiast. ‘Na de geboorte ben ik mijn tijd volledig gaan investeren in vonvavoom.nl en vanaf dat moment is mijn webwinkel gaan groeien.’

vonvavoom het begin

Maaike is geinspireerd door haar eigen kinderen. Na de geboorte van haar zoon moest zij noodgedwongen op zoek naar een draagzak, maar merkte dat er niet veel aanbod was in Nederland. ‘Ik kom uit een ondernemende familie, en heb zelf affiniteit met het internet en de verkoop. Ik zag een mogelijkheid om het te combineren, en het was makkelijk te realiseren met een kind. Zo ben ik bij het product gekomen.’

Verdriedubbeling van je omzet in 2 jaar, hoe heb je dat gerealiseerd?

‘Met heel veel inzet. De enige manier om een hoog niveau te bereiken is door een groot aandeel van je tijd en energie erin te steken. We zijn ook vaak een van de eerste geweest met verschillende zaken zoals Afterpay en een Live Chat, ik denk dat dat ons heel positief onderscheid.’ vertelt Maaike. Maaike gebruikt Zopim Live Chat als Live Chat tool, te installeren via de App Store. ‘We besteden erg veel energie aan klantenservice. In mijn ogen is dat één van de belangrijkste aspecten van een hedendaagse onderneming. Sindskort zijn we gestart met webinars, hier meten we de eerste responses momenteel van, en deze vallen positief uit. Hier gaan we dus zeker mee door.’

Hoe kom je aan je traffic?

‘We halen een deel van onze traffic uit organische resultaten, maar we zijn nog niet op elk zoekwoord het best vindbaar.’ vertelt Maaike. ‘SEO heeft op dit moment niet onze prioriteit, maar staat zeker op de agenda, de plannen liggen al grotendeels klaar. Veel van onze traffic verkrijgen we uit AdWords, Adcrowd Retargeting en we verkopen ook op meerdere online marktplaatsen zoals marktplaats.nl.’ Maaike gebruikt Channable Large voor het beheren van haar advertenties op Marktplaats.nl.

Maaike is erg tevreden met haar Facebook kanaal. ‘Facebook is erg belangrijk voor ons. Ik denk ook dat het ons snelste kanaal is waar we erg veel mensen mee kunnen bereiken. We zijn net 18000 likes overgegaan!’ vertelt Maaike enthousiast.

vonvavoom facebook

Aansporen tot aankoop

‘Wij monitoren continue wat er niet goed gaat op de website.’ vertelt Maaike. ‘Een goed voorbeeld is de bovenste menu-balk, die bleef bovenin staan. Dit zorgde ervoor dat je constant naar boven moest om te navigeren. We hebben er vervolgens voor gezorgd dat de balk mee bewoog met het scrollen van de klant, wat een positieve invloed had op onze conversie.’

De Lightspeed Theme Store biedt meerdere thema’s met dit feature. Berlin en De Palisades zijn twee populaire thema’s die zich met hun features positief onderscheiden.

Maaike maakt gebruik van LoyaltyLion om haar klanten te belonen met voomies, punten die ingeruild kunnen worden tegen kortingen. ‘We zijn al een paar maanden bezig met het aanbieden van voomies.’ legt Maaike uit. ‘Het duurde even om aan te slaan, maar ik merk nu dat mensen beginnen te sparen en speciaal terugkomen naar mijn webshop om meer aankopen te maken, dat is toch wel interessant.’

voomies

‘Ik email mijn klanten als er een nieuw assortiment of actie gaande is.’

Maaike gebruikt MailChimp om via email in contact te blijven met haar klanten. Verder gebruikt ze MyAbandonedCart, Back in Stock en Powersale om haar conversie te verhogen.

Boekhouding

‘Ik had al vrij snel een boekhouder die mij hielp met mijn zaken. In het begin printte ik alles zelf en stuurde ik het hem op aan het einde van elk kwartaal.’ legt Maaike uit. ‘We hebben sinds een half jaar een koppeling vanuit Lightspeed, Exact Online. Exact is ook gekoppeld met mijn boekhouder, dus op die manier heb ik een drieluik waarin iedereen heen en weer kan werken.’ vertelt Maaike ons. ‘We gingen op een gegeven moment heel hard groeien, en dan is het wel fijn als alles geautomatiseerd is. Ik denk dat dit een hele goede aanrader is voor veel mensen zodra je gaat groeien.’

‘De dozen stonden tot het plafond gestapeld’

Maaike verzorgde eerst al haar verzendingen zelf. ‘Ik heb alles altijd zelf gedaan. Ik was drie uur per dag aan het order picken en inpakken, en toen kon ik geen tijd investeren in andere belangrijke aspecten omtrent mijn webshop.’ vertelt Maaike ons. ‘De allergrootste factor was tijd en ruimte, ik deed alles vanuit huis. Ik had bovenop mijn tv-kast een plank waar de dozen tot het plafond waren opgestapeld, en ze waren verder ook nog degelijk verspreidt over de hele kamer.’

vonvavoom-opslag

Het was niet meer houdbaar en leefbaar, dus we moesten echt knopen gaan doorhakken.’ legt Maaike uit. ‘Na lang overwegen van onze opties hebben we uiteindelijk gekozen voor efulfillment, en dat werkt tot nu toe heel erg fijn.’ Maaike regelt haar e-fulfilment via een externe partij en gebruikt WICS als Warehouse Management Systeem voor het optimaliseren van haar logistiek. ‘We zijn heel erg blij dat we deze stap hebben genomen.’ vertelt Maaike tevreden.’ Ik heb door deze stap enorm veel tijdwinst geboekt en onze cut-off tijd is verlegd naar 22:00 uur, dit is natuurlijk geweldig voor de conversie en geeft een klant een prettig gevoel.’

De thuiswinkel awards 2016

‘Het was heel gek. We deden natuurlijk mee met de thuiswinkel awards en hadden al nagedacht over een eventuele winst, en wat er zou gebeuren als we de prijs zouden winnen.’ vertelt Maaike ons. ‘Ik had gemengde gevoelens, toen we daar zaten dacht ik: “Dit slaat echt alles, wat haal ik me nou op de hals om hier te gaan zitten”.’

vonvavoom thuiswinkel awards 2

A one woman show

‘Één van de eerste vragen die werd gesteld was: “Wie heeft hier een webshop met maar 2 of 3 werknemers.”, maar hij vroeg niet wie er alleen was dus ik zei maar niets.’ legt Maaike uit. ‘Toen mijn categorie kwam en ik hoorde dat ik had gewonnen kon ik niet helemaal beseffen wat er gebeurde. Ik moest in mijn eentje naar voren komen, en hij vroeg of er nog andere collega’s waren. Ik moest toen toegeven dat ik alles alleen deed.’ vertelt Maaike. ‘Het was heel erg gaaf, iedereen kwam na de uitreiking naar mij toe om te vragen hoe ik het in mijn eentje zo ver heb kunnen redden.’ vertelt Maaike trots.

‘Het was voor veel mensen heel inspirerend, een aanduiding dat het dus wel in je eentje kan!’

De winst van het award heeft een zeer positieve invloed gehad op vonvavoom.nl. ‘Alleen al alle stukken die geschreven werden waren heel erg mooi. Je kan ook zien dat het vertrouwen wekt bij de consument, als zij zien dat het de beste winkel van 2016 is dan werkt dat nog beter dan een keurmerk!’ vertelt Maaike enthiousiast. ‘Het is voor de branding van vonvavoom.nl één van de beste dingen die ons had kunnen overkomen. Het was een geweldige ervaring voor ons.’

Wat zou je online ondernemers willen meegeven?

‘Doe goed onderzoek naar je markt. Je moet echt proberen je doelgroep goed te leren kennen en daarop je producten in te kopen.’ licht Maaike toe. ‘Begin niet te groot, start eerst met je eigen omgeving en focus je op verschillende punten die jij belangrijk vind. Denk aan hoe jij als bedrijf bekend wil staan, zet targets die je wilt behalen en streef daarvoor.’

‘Blijf goed gefocust op de klant en zijn beleving, de customer journey is heel erg belangrijk. Zorg ervoor dat elke stap in het hele bestelproces is zoals jij die zelf zou willen meemaken.’

‘Zorg vooral dat je jezelf blijft en je aan je waardes houdt.’ legt Maaike uit. ‘Zorg ervoor dat je klantenservice hoog in vaandel hebt staan. Denk niet vervelend over een klant die retourneert of ontevreden is, maar denk aan manieren hoe je die klant wel tevreden kan maken.’ sluit Maaike af.

Maaike_vonvavoom_chat_support_klantenservice_1


 

Vond je deze blogpost interessant en wil je weten hoe je andere webshops hun conversie verhogen? Lees dan het succesverhaal van Ruben, eigenaar van tech66.nl.

Wil je jouw eigen webshop starten? Begin met het Lightspeed eCommerce product en vraag een gratis demo aan.

Op zoek naar apps om je conversie te verhogen? Je vindt ze in onze App Store.

Marc Lefebvre

Marc Lefebvre

Marc Lefebvre fungeert als creatieve marketeer bij Lightspeed. Hij is betrokken bij zaken omtrent e-Commerce, de Lightspeed App Store en de populariteit en functionaliteit van nieuwe en bestaande apps.