Jetjewel: 'Wij halen 15 tot 20% van onze bestellingen uit het buitenland'

Jetjewel is een webshop in kleurrijke kleding en sierraden. Wat begon met het maken van sierraden vanuit huis werd uiteindelijk een succesvolle webwinkel met magazijn, die overal ter wereld verkoopt. Lees hier hoe deze twee slimme ondernemers succesvol werden.

Hoe het begon

‘We zijn klein begonnen’, vertelt Marnix van Meer, mede-eigenaar van Jetjewel. ‘Jet maakte zelf kleurrijke sierraden, vandaar de naam Jetjewel (van het Engelse ‘jewel’). Hier was zoveel vraag naar dat we begonnen met een webshop. Nu zijn we zo hard gegroeid, mede dankzij SEOshop, dat we een magazijn van 400m2 hebben, met alles op voorraad’.

Nog steeds wordt een deel van de productie zelf gedaan. ‘We willen zelf graag alles in de hand houden’, vertelt Van Meer. ‘De sierraden en sinds enige tijd kleding die door leveranciers wordt aangeleverd, worden dan ook door ons zelf gecontroleerd. We willen er zeker van zijn dat de kwaliteit perfect is. De rode draad is, dat alles kleurrijk is. Dat maakt ons uniek. We nemen dan ook niet alles af van onze leveranciers, maar selecteren specifieke producten’.

Van Canadees platform naar SEOshop

Aanvankelijk draaide de webshop van Jetjewel op een Canadees e-commerce platform. Waarom zijn de twee overgestapt naar SEOshop?

‘Dat begon met de slechte ondersteuning van iDeal’, legt Van Meer uit. ‘Maar, er zijn meer redenen waarom we voor SEOshop hebben gekozen. Zo is onze webshop nu veel beter vindbaar in de zoekmachines. Dat geldt niet alleen voor de producten, maar ook voor afbeeldingen van onze producten. Ook biedt SEOshop goede integraties met Nederlandse en andere Europese sites, zoals Marktplaats. Met dergelijke koppelingen zijn we erg blij. Verder hebben we een tijd lang de multishop geprobeerd. Voor ons werkt dat momenteel nog niet, maar ik kan zien dat hier veel potentie in zit voor onze toekomst. Met de multishop kunnen we namelijk aparte webwinkels beheren voor alle niche producten, terwijl we dezelfde voorraad kunnen beheren’.

Ook over de updates is Van Meer tevreden. ‘Bij onze vorige aanbieder hadden we wel updates, maar dat waren meer bug fixes. Bij SEOshop worden er echt veel nieuwe functies toegevoegd. Dat is een groot verschil en zorgt ervoor dat er geen reden is om verder te zoeken naar alternatieven’.

Ook over de internationale mogelijkheden is Van Meer tevreden. ‘Er zijn veel internationale betalingsmethoden en internationale verzendingen zijn gemakkelijk op te zetten. Ook zijn verschillende talen gemakkelijk in te stellen. Dat kon bij onze vorige aanbieder allemaal niet’.

15 tot 20% uit het buitenland

Internationaal timmert Jetjewel goed aan de weg. ‘SEOshop biedt de mogelijkheid om meertalige teksten te plaatsen. Dat heeft ertoe geleid dat we nu 15 tot 20% uit het buitenland halen. Op dit moment is het zelfs meer dan 20%, dus ik verwacht hier in de toekomst veel van’. Momenteel worden er overal ter wereld producten geleverd, van IJsland, naar Amerika tot zelfs landen in Afrika.

En hoe zit dat dan met vragen in vreemde talen? Hoe kunnen die beantwoord worden? ‘Ik spreek aardig veel talen’, vertelt Van Meer. ‘De rest beantwoord ik met Google Translate’, zegt hij lachend. ‘SEOshop heeft ons internationaal echt verder geholpen. Zo kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk internationaal verzendmethoden activeren. Het enige wat je hoeft te doen is de landen selecteren, bedenken wat je de klant laat betalen voor de buitenlandse levering en klaar ben je’.

Beter vindbaar dankzij een blog

Hoe promoten jullie de producten? ‘Marktplaats is een belangrijk kanaal. Ook via AdWords halen we klanten binnen. Verder zijn we ook organisch succesvol. Ik merk bijvoorbeeld dat ons blog veel bezoek oplevert of in ieder geval ervoor zorgt dat onze webwinkel beter presteert in de zoekresultaten. Regelmatig bloggen kan ik dus zeker aanraden! Wel moet je blogpost relevant zijn, dus het is beter om minder vaak te bloggen en relevant te zijn, dan veel bloggen omdat het moet’.

Jetjewel heeft daarnaast een Facebook shop. Komt daar wat uit? ‘Niet direct verkopen, maar ik zie wel dat mensen via onze Facebook-pagina naar onze site gaan om daar vervolgens te kopen. Indirect heeft het dus wel nut. Ook promoties op Facebook werken voor ons goed en ik zou zelfs zeggen dat het beter werkt dan AdWords. Op AdWords kan ik namelijk niet op dezelfde manier foto’s laten zien en dat is belangrijk voor producten als kleding of sierraden. Ook in Google zijn afbeeldingen voor ons belangrijk en gelukkig worden die goed gevonden in een SEOshop webshop’.

De toekomst van Jetjewel

Hoe ziet de toekomst eruit voor Jetjewel? ‘We willen ook graag accessoires gaan aanbieden en bovendien meer sierraden. We willen dus eigenlijk een one-stop-shop voor kleurrijke mode worden. Daarnaast is het idee om meisjeskleding toe te voegen.

Tips voor andere webwinkeliers

Met zoveel webwinkelervaring hebben jullie vast goede tips voor andere webwinkeliers. Wat zouden jullie willen delen? ‘Je moet niet teveel willen. Zeker in het begin is dat belangrijk, want teveel willen leidt tot een rommelig aanbod. Richt je op een idee en breid dan in fases uit. Accepteer ook dat thema’s of software beperkingen hebben. Test het enige tijd, haal het maximale uit de mogelijkheden die je hebt en werkt het dan nog niet, verander dan’.

‘Voor de meer ervaren webwinkeliers heb ik ook een tip. Zorg dat je een planning maakt! In de praktijk ben je altijd meer tijd kwijt dan je denkt. Bijvoorbeeld, als je je webshop meertalig wilt opzetten, wat betekent dat dan? Wat moet er allemaal aangepast worden? Of wanneer je naar het buitenland gaat; weet welke betaalmethoden wel of niet gebruikt worden in de landen waar je naartoe gaat. Dat betekent dat je moet plannen en onderzoek moet doen. Het is dus heel verstandig om minstens twee jaar vooruit te kijken’. Daar hebben wij een interessant e-book voor genaamd ‘Betaalmethoden voor mijn webwinkel: hoe werkt dat‘. ‘Mooi, dan ga ik die zeker lezen!’

Jetjewel is deze maand Webwinkel van de Maand. Van harte gefeliciteerd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.