Voorbereidingen nieuwe Europese regelgeving

Zoals u op ons blog en elders heeft kunnen lezen treedt op de 13 juni de nieuwe Europese regelgeving voor webwinkeliers in werking. De afgelopen weken hebben we gewerkt aan enkele technische aanpassingen, waarmee het gemakkelijker wordt om aan deze nieuwe regelgeving te voldoen. Vannacht worden deze wijzigingen doorgevoerd. In deze blogpost informeren we u alvast over de wijzigingen.

Wat houden de nieuwe regels in?

De belangrijkste veranderingen zijn op het gebied van uw informatievoorziening en herroepingsrecht. Zo krijgen consumenten 14 kalenderdagen de tijd om aan te geven te willen retourneren (was eerst 7 werkdagen). Alle belangrijke veranderingen leest u in deze blogpost van Marcel Landeweerd van Stichting WebwinkelKeur. Uitgebreide informatie vindt u ook op de website van Trusted Shops.

Wat wij voor u hebben gewijzigd

  • Formulier herroeping – Voor het retourneren van producten moet u een duidelijk retourformulier beschikbaar stellen. Dit formulier kunt u hier downloaden.
  • Prijzen per betaalmethode – Aangezien de regelgever wil voorkomen dat webwinkeliers verdienen aan transactiekosten, moeten de transactiekosten nu op het niveau van de betaalmethode ingesteld kunnen worden. U kon dit al op het niveau van de payment service provider, maar na de update vannacht dus ook op het niveau van de betaalmethode. Dit werkt nu voor de volgende payment service providers: MultiSafepay, Sisow, Mollie, Buckaroo BPE 3, Rabobank Omnikassa, Ogone, Icepay, Skrill, Payone, Saferpay. Maakt u gebruik van DocData? Neem dan direct contact met hen op. Wanneer u een prijs per betalingsmethode instelt, moet u ‘activeren’ aanvinken om de nieuwe prijs door te voeren.
  • Aangepaste bestelknop – Volgens de nieuwe regelgeving ‘moet het bestelproces zo worden ingericht dat een consument een aanbod pas kan aanvaarden nadat hem is duidelijk gemaakt dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt’. Om die reden passen we vannacht de tekst op de bestelknop aan naar ‘Kopen’ en plaatsen een melding van de betalingsverplichting naast de algemene voorwaarden. Een consument kan een bestelling nu dus afronden zodra hij de algemene voorwaarden en de betalingsverplichting accepteert en op de bestelknop klikt. De algemene voorwaarden en de melding van de betalingsverplichting kunnen met één klik worden geaccepteerd, zodat dit niet ten koste gaat van uw conversie.

N.B. Alleen als u een specifiekere tekst op uw bestelknop wilt plaatsen – zoals ‘Kopen met betalingsverplichting’ – dan kunt u dat onder aangepaste vertalingen aanpassen. Ga hiervoor naar DESIGN > Aangepaste Vertalingen. Zoek naar ‘Plaats bestelling’ en klik op ‘Opslaan’ zonder iets aan te passen. Verander in het volgende scherm de Nederlandse tekst naar de tekst die u wenst (bijvoorbeeld Kopen met betalingsverplichting).

Wilt u weten hoe u dit alles kunt instellen voor uw eigen webwinkel? Lees dan de handleiding die we hier speciaal voor hebben ontwikkeld.

Ten slotte

Door deze technische aanpassingen wordt het u gemakkelijker gemaakt om aan de nieuwe regelgeving te voldoen. Dat betekent niet dat u automatisch aan de nieuwe regelgeving voldoet; u blijft zelf verantwoordelijk voor de correcte uitvoering ervan. We raden u daarom aan om nogmaals naar de blogpost van Stichting WebwinkelKeur te kijken en onze handleiding goed door te lezen.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.