Voorraadoptimalisatie in 3 stappen

Voorraadoptimalisatie in 3 stappen

Door je producten in je magazijn beter te begrijpen, kan u ervoor zorgen dat u altijd voldoende voorraad heeft en kun je je strategieën optimaliseren om steeds meer producten te verkopen. Wanneer je een overschot aan voorraad heeft waar je klanten niet geïnteresseerd in zijn en/of wanneer u te weinig voorraad heeft van producten waar je klanten juist wel weer geïnteresseerd zijn, dan zal dit niet ten goede gaan aan je webshop en zal het de effectiviteit van je bedrijf verzwakken. Dus nu is de vraag, hoe optimaliseert je je voorraad?

Stap 1: Voorraadtekort voorkomen

Door het voorkomen van voorraadtekorten zal je winst aanzienlijk te verhogen, maar om dit te realiseren moet u eerst weten welke producten de grootste bijdrage leveren aan je inkomsten. De best verkochte items moeten prioriteit krijgen bij promoties. Vervolgens moet u ervoor zorgen dat zodra een product populair wordt, dat je voorraad en personeel gereed zijn en dat je je klanten niet onnodig hoeft te laten wachten.

Laten we doen alsof u een PPC-campagne (pay per click) heeft gepland om een ​​specifiek product /categorie te promoten en u bent benieuwd of het de investering waard was of niet. Op zo’n moment, kan het de moeite waard zijn om niet teveel te concentreren op je meest populaire producten, maar op de producten die het snel groeien in vraag. Met deze strategie zorgt u niet alleen voor voldoende voorraad, maar krijgt u ook de nodige prikkels om altijd op het juiste moment voorbereid te zijn, met het beste aanbod en altijd een stap voor te blijven.

Loop nooit het risico om klanten te verliezen aan je concurrenten. Volgens Harvard Business Review ‘kunnen bedrijven bijna de helft van de voorgenomen aankopen mislopen door voorraadtekort wanneer klanten iets willen bestellen maar het niet beschikbaar meer is’. Hou daarnaast ook rekening met het feit dat klanten vaker bereid zijn om hun mening te geven over je product, wanneer dit een populair product is. Dit biedt een geweldige kans om met hen in contact te komen (bijvoorbeeld via sociale media, reviewsites, klantonderzoeken, enquêtes).

  • Krijg extra exposure via je klanten
  • Gebruik hun taal bij het maken van productbeschrijvingen
  • Pas je productontwerp en marketing aan
  • Bestel populaire items vaker opnieuw!

Stap 2: Vermijd overvloed aan voorraad

Begin met een passende schatting te maken van de hoeveelheid aanbod u nodig heeft (op basis van wat u in de afgelopen maanden en jaren heeft verkocht) en wanneer u verwacht het nodig te hebben. Dit is de enige manier om een ​​overloop van impopulaire voorraad te voorkomen die u later uiterst moeilijk nog kunt verkopen. U wilt het tenslotte niet markeren, aan discounters verkopen of naar vereffenaars verzenden, toch?

Overweeg om met je klanten te praten via een enquête of een poll, met als doel te achterhalen wat een specifiek product onaantrekkelijk maakt voor hen. Er kunnen een aantal redenen zijn, variërend van prijzen (te hoog/ laag), positionering, presentatie van het product, of zelfs beoordelingen en feedback van sociale media. Volgens de Social Media Weekgebruikt meer dan 80% van de kopers sociale media-reviews om een ​​aankoopbeslissing te nemen’.

  • Wijzig je prijsbeleid
  • Bundel populaire en minder populaire items en biedt korting aan
  • Ontbrekende gegevens toevoegen aan je beschrijvingen (zoals video’s, afbeeldingen, tekst)
  • Verplaats producten op je website
  • Gebruik sociale media om het woord te verspreiden
  • Gebruik schaarste als marketing techniek (exclusieve en time-limited aanbiedingen werken het beste!)
  • Bestel de minder populaire items minder vaak!

Een effectieve techniek om verkoop te stimuleren, is door naast de minder goedlopende ook je best verkopende producten aan te bevelen. Dit zal u op twee niveaus helpen – ten eerste, het zal je klanten aanmoedigen om buiten hun comfortzone te kopen, en ten tweede, het zal u de mogelijkheid bieden minder populaire producten kwijt te raken.

Stap 3: Vergeet je personeel, services en marketing niet!

Eersteklas personeel

  • Verminder je gemiddelde verwerkingstijd voor bestellingen tot het minimum. Delegeer meer taken aan je personeel om de verzending van je bestellingen te versnellen.
  • Integreer Live-chat of chatbot opties op je website en lever uitstekende klantenservice. Gebruik relevante en tijdige on-site messaging (biedt hulp/ bewaar winkelwagen details en herinner klanten later etc.)

Feilloze sales funnel

  • Gratis verzending & bezorging de volgende dag is tegenwoordig een must en zou voorrang moeten hebben op elke andere verzendmethode. Uit een enquête bleek dat 58% van de shoppers artikelen aan hun winkelwagentje toevoegen om in aanmerking te komen voor gratis verzending.
  • Vereenvoudig het afrekenproces. Ontdek welk type verzend- en betalingsmethoden je klanten het meest gebruiken, focus op de relevante platforms en biedt aanbiedingen op maat.
  • Vergeet de exit-intent-technology niet, bijvoorbeeld Better Coupon Box en Checkout Boost. Dit kan u helpen het verlatingspercentage te verminderen op producten die minder populair zijn.
  • Stel je klanten gerust met een duidelijk en handig retourbeleid voor producten en verhoog het vertrouwen door betalingsbeveiliging badges op je site te plaatsen.

Nauwkeurige marketing

  • Dit spreekt voor zich: volg altijd je campagnes en evalueer de ROI!
  • Track je orders in real-time wanneer u een snelle beslissing moet nemen en een aantal gegevens nodig heeft om je strategie op te baseren (u moet dit niet handmatig doen, probeer een slimme notification app, zoals Order alert).

Iedereen die ooit voorraadplicht heeft gehad weet hoe tijdrovend en stressvol het kan zijn om alle nummers te controleren en op tijd te reageren. Gelukkig zijn er veel waardevolle tools om u te helpen groeien als het gaat om het verbeteren van je eCommerce-activiteiten. Waarschijnlijk gebruikt u al heel wat software, zoals Google AdWords en Analytics, maar neem toch nog een kijkje op de Lightspeed-app store. Het staat vol met vele andere interessante en nuttige apps! Voor voorraadoptimalisatie is er een perfecte kleine helper genaamd Product Statistics. Deze elimineert de noodzaak voor handmatige analyse en rapportage, aangezien u eenvoudig je statistieken voor je producten kunt controleren, opslaan en hierop kunt reageren.

Goed voorraadbeheer is de kern voor het runnen van een succesvol bedrijf. Klanten blijven terugkomen als u consistent ben in het aanbieden van kwaliteitsvolle producten waarin ze ook geïnteresseerd zijn. Daarom moet u het optimaliseren van je voorraad niet onderschatten. Dus, doe wat u vandaag nog kan doen en wacht niet tot morgen.