Waar plaats ik mijn keurmerk?

Rendement behalen met een keurmerk

Vertrouwen speelt een belangrijke rol bij het verhogen van je conversie. Een grote jongen als Wehkamp kent iedereen, maar hoe weet een consument dat jouw webwinkel te vertrouwen is?

Een reden waarom veel consumenten je webwinkel wel bezoeken, maar niet kopen, is het ontbreken van vertrouwen. Een goed keurmerk biedt consumenten dat stukje extra vertrouwen. Alleen aanmelden bij een keurmerk is echter niet voldoende, je moet daarna ook het keurmerk zo in je webwinkel integreren dat deze omzet verhogend werkt.

Nog maar al te vaak zien we een keurmerk verstopt in de footer. Dit terwijl je een keurmerk juist moet tonen op de plekken waar je jouw klant over de drempel wilt trekken. Vandaar dat we je graag enkele tips geven over het goed plaatsen van een keurmerk op je webwinkel.

Waarom zou ik een webwinkel keurmerk gebruiken?

Voordat we met deze tips komen geven we je graag een kleine introductie over misvattingen die we vaak zien bij webwinkeliers rondom keurmerken. We krijgen bij WebwinkelKeur vaak te horen dat een webwinkelier geen keurmerk nodig heeft. Dat klopt helemaal! Je kunt heel succesvol worden zonder keurmerk. Je kunt inderdaad ook soep eten zonder lepel, maar met een lepel wordt het wel een stuk makkelijker. Zo is het ook met een bekend keurmerk, het geeft net dat stukje extra vertrouwen.

Een belangrijke reden om gebruik te maken van een webwinkel keurmerk is dat het wetenschappelijk bewezen is dat het de conversie van je webwinkel ten goede komt. Dat ligt dan ook in het verlengde van wat eerder is gezegd; consumenten willen de zekerheid hebben over hun online bestellingen. En we kennen allemaal de verhalen over oplichterij en fraude; daar willen we liever zelf niet de dupe van worden. Vandaar dat we maar al te graag een keurmerk terugzien op een webwinkel. Of dat nu bewust of onbewust is. Als je een consument vraagt “vind je een keurmerk belangrijk?”, dan zal hij wellicht “Nee” zeggen. Toch tonen alle onderzoeken aan dat consumenten wel degelijk sneller bestellen als een webwinkel een keurmerk heeft.

Een webwinkel keurmerk biedt daarnaast veel voordelen. Je kunt de beoordelingen van andere klanten lezen, bij klachten kun je bemiddeling aanvragen en wanneer er (juridische) vragen zijn dan heb je bij een keurmerk stichting een klankbord. En dat is voor veel mensen goud waard.

In dit blog willen we niet ingaan op alle voordelen van een keurmerk, maar willen we primair inzoomen hoe je de beste conversie kunt bereiken met jouw keurmerk. Deze tips zijn universeel toepasbaar, of je nu lid bent bij ons of bij een ander (betrouwbaar) keurmerk.

Plaatsing van het keurmerk

Enkel het hebben van een keurmerk is geen garantie voor een goed rendement. Zo horen we wel eens van webwinkels dat deze ‘helemaal geen rendement’ merken na hun aanmelding. Er zijn natuurlijk meer redenen waar dit aan kan liggen, maar meestal leert een blik op de webwinkel ons dat het keurmerk erg onopvallend geplaatst is, bijvoorbeeld in de footer. Wanneer een consument niet kan zien dat je lid bent van een keurmerk, dan zal de conversie natuurlijk niet stijgen. Dat is natuurlijk zonde. Maar hoe zorg je nu wel dat je keurmerk goed geplaatst wordt?

Direct zichtbaar

Bij een ontmoeting heb je al binnen de eerste seconden van een gesprek een eerste indruk gevormd. Die eerste indruk is vaak hardnekkig. Offline heb je wellicht nog de kans om de eerste indruk te herstellen, online is de consument echter in één muisklik bij de concurrent.

Het is dus belangrijk dat de eerste indruk goed is en dat je direct het vertrouwen van de consument wint. Zorg er dus ook voor dat je keurmerk direct zichtbaar is bij het openen van je webwinkel (zonder te scrollen!).

Houd daarbij rekening dat de afmetingen van het scherm per bezoeker verschillen. Zorg er dus ook voor dat belangrijke zaken als het keurmerk ook direct zichtbaar zijn op kleinere schermen waaronder mobiele telefoons, iPads en laptops.

Waar plaats ik mijn keurmerk?

Naast bestelknop

De klant is niet afgehaakt en heeft zijn weg gevonden naar de productpagina. We hebben echter nog geen bestelling binnen. De eerste hobbel die nu overwonnen moet worden is dat de klant op de bestelknop moet klikken. De klant zal onbewust in zijn hoofd allerlei redenen gaan verzinnen waarom hij toch afhaakt of uitstelt, het is dus aan jouw als webwinkelier om de klant te overtuigen toch bij jou te bestellen.

Wanneer de consument op het moment van bestellen ziet dat de webwinkel gecertificeerd is en dat de webwinkel met een goed cijfer wordt beoordeeld door voorgaande consumenten dan wordt de consument extra gestimuleerd om de bestelling te plaatsen. Het plaatsen van het keurmerk naast de bestelbutton is daardoor een strategische locatie. Een belangrijke tip, maar die nog maar erg weinig wordt toegepast.

Waar plaats ik mijn keurmerk?

Winkelwagen

Traditioneel haken veel consumenten af in de winkelwagen. Ook hier spelen weer diverse redenen, maar een belangrijke reden is het ontbreken van vertrouwen. Op jou webwinkel rondkijken is immers toch wat anders dan echt een bedrag overmaken. Ook hier kun je de bezoeker weer overtuigen door het plaatsen van het keurmerk. Plaats hier bij voorkeur niet enkel een logo, maar een banner die specifiek wijst op de voordelen die de consument heeft als hij bij jou (een betrouwbare webwinkel met een keurmerk) bestelt. Denk dan aan voordelen als “gratis bemiddeling bij geschillen”, “juridisch gecontroleerd”, “gemiddeld beoordeeld met een 8,6”, etc. Veel keurmerken bieden hiervoor standaard goede promotie materialen.

Waar plaats ik mijn keurmerk?

Waarom plaatsen veel grote webwinkels hun keurmerk niet prominent?

Het klopt dat veel partijen als CoolBlue en Wehkamp hun keurmerk ook in de footer verstoppen. De reden daarvoor is eigenlijk simpel. Deze grote jongens zijn namelijk al bekend bij de consument en hoeven het vertrouwen daarom niet meer te winnen. Zij zijn om andere redenen bij keurmerken aangesloten dan conversieverhoging. Voor jou als toekomstige CoolBlue is er echter nog een weg te gaan. Totdat jouw klanten jou zo goed vertrouwen als CoolBlue is het dus zaak om het keurmerk wel prominent te tonen.

Conclusie

Een keurmerk is dus een goede manier om het klantvertrouwen te verhogen. Belangrijk is om echter wel het keurmerk prominent te plaatsen. Doe je dat niet, dan zul je niet optimaal rendement behalen. Binnen Lightspeed zijn erg uitgebreide mogelijkheden om het keurmerk goed te plaatsen, wij helpen je graag.


Over WebwinkelKeur

Stichting WebwinkelKeur biedt een betaalbaar keurmerk inclusief klantbeoordelingen voor webwinkels. Het doel van de Stichting is verkopen via internet veiliger maken en (kleine) webwinkeliers helpen succesvol te worden. Lidmaatschap van Stichting WebwinkelKeur kost € 7,- per maand. De koppeling met Lightspeed is gratis. Lees meer over de App van WebwinkelKeur in de Lightspeed App store.

Marcel Landeweerd

Marcel Landeweerd

Marcel Landeweerd is de oprichter van Stichting WebwinkelKeur. In 2010 zag hij als voormalig webwinkelier dat er enerzijds veel nietszeggende keurmerken waren en anderzijds dure keurmerken die niet betaalbaar zijn voor de kleine webwinkelier. Hij starte daarom met WebwinkelKeur om een betaalbaar, maar kwalitatief keurmerk te bieden welke altijd op zoek is naar innovatieve manieren om de betrouwbaarheid van webwinkels weer te geven.