Waarom grote e-commerce bedrijven al inbound marketing inzetten

U maakt gebruik van SEOshop voor al uw e-commerce activiteiten. Maar houdt u zich ook al bezig met een succesvolle inbound marketingstrategie?

De ouderwetse manier van marketing voeren is er eigenlijk niet meer, en mocht deze er op wat voor manier nog enigszins zijn, dan is het langzaam een uitstervende methodiek aan het worden. Cold calling, sales promotors die langs de deuren gaan, folders die direct in de oud papierbak verdwijnen en winkeliers die er van alles doen om je binnen te trekken zijn niet meer van deze tijd. De vele lege panden in talloze winkelstraten spreken voor zich.

Het internet is totaal ingeburgerd en de reclamefolders zijn passé. Ook het internet, of online marketing zoals we dat tegenwoordig noemen, veranderd snel, heel snel. Een van die nieuwe ontwikkelingen die steeds weer goed blijkt te werken in het genereren van meer leads en uiteindelijk happy customers is de inbound marketingmethodiek. Het ziet er dan ook naar uit dat inbound marketing binnenkort een belangrijke plek gaat innemen in het Nederlandse online marketinglandschap door haar gerichte focus op de klant.

Wat is inbound marketing precies? Inbound marketing is een vorm van pull-marketing met als doel: via het internet potentiële klanten aantrekken door het aanbieden van passende informatie en kwalitatieve content, in de juiste fase van het aankoopproces. Bij inbound marketing wordt content verspreidt door gebruik te maken van zoekmachines, fora, blogs, landingspagina’s en social media kanalen. Het veelvuldig verspreiden van kwalitatieve content middels de inbound marketingmethodiek zorgt er ook voor dat websites en webshops steeds beter gevonden gaan worden in de zoekmachines door haar potentiële klanten.

Het naar de webshop toetrekken van klanten en leads gebeurt dus door het beschikbaar stellen van passende content. Dit komt omdat de content die verspreidt wordt potentiële klanten voorziet in informatie die zij op dat moment nodig hebben voor het verhelpen van hun probleem. Bij inbound marketing wordt er dus content aangeboden waarnaar de prospects op dat moment naar op zoek zijn. Dit komt omdat de communicatie zich richt op het beantwoorden en oplossen van de probleem of vraagstelling die mensen op dat moment hebben, afhankelijk van de fase in het aankoopproces.

Het draait bij inbound marketing om aandacht die wordt verdiend en dus niet om gekochte aandacht in de media. Het effect van inbound marketing is daardoor duurzamer, bij een advertentie is het effect weg zodra de campagne stop wordt gezet. Men raakt daarbij eerder verveelt van advertenties die onderbrekend en meestal niet relevant zijn. Daarnaast is er een overdaad aan reclame. Consumenten worden gemiddeld 377 keer per dag geconfronteerd met reclames en advertenties, zie daar nog maar eens tussen uit te springen (bron: Adformatie).

Wat maakt inbound marketing dan zo effectief in het aantrekken van kwalitatieve leads? Het ‘geheim’ van inbound marketing is dat alle communicatie en content gericht is rondom de ideale klant, de zogenoemde buyer persona. De buyer persona wordt vooraf goed in kaart gebracht (Wat is zijn functie? Waar haalt hij zijn informatie vandaag? Wat zijn, zijn grootste uitdagingen? Etc.) en loopt als een rode draad door de inbound marketingstrategie. Omdat de doelgroep perfect in beeld is, weet u precies waarnaar zij op zoek zijn, wat zij nodig hebben en waar dus op maat gemaakte content voor geproduceerd kan worden. Met andere woorden; u richt zich op de problemen en pijnpunten van uw doelgroep en biedt hen een passende oplossing middels inbound marketing.

Een effectieve inbound marketingstrategie omvat verschillende stappen:

  1. Als eerste wordt er een buyer persona opgesteld die als kapstok dient voor de content die geproduceerd wordt.
  2. Daarna wordt er de juiste content gecreëerd die de vragen van de buyer persona ‘beantwoord’ in de verschillende stappen van het aankoopproces.
  3. Vervolgens wordt deze content verspreidt en beschikbaar gemaakt via een landingspagina of call-to-action.
  4. Prospect die de content willen bemachtigen worden geconverteerd naar lead.
  5. Deze leads kunnen uiteindelijk genurtured worden gedurende het aankoopproces tot het daadwerkelijke koopmoment.

Doordat de prospect gedurende het gehele aankoopproces door u is voorzien van de juiste informatie en content is er een grote kans dat de uiteindelijke aankoop bij u plaats vindt.

Het inbound marketingproces in de praktijk

Inbound marketing is dus eigenlijk online marketing nieuwe stijl en is toepasbaar op elk product of dienst. Wat u ook verkoopt, het product voorziet uiteindelijk altijd een behoefte vanuit uw klant. Laat ik u een voorbeeld geven van een fictieve prospect die een probleem heeft met schimmel in de badkamer en hoe het inbound marketingproces ervoor zorgt dat hij een lead wordt en uiteindelijk de oplossing hiervoor bij u aanschaft:

Uw prospect heeft een probleem (schimmel in de badkamer) en gaat via het internet (Google) op zoek naar een oplossing hiervoor. Hij of zij vindt dan bijvoorbeeld een blog van u over dit onderwerp en onderaan de blog biedt u hen (via een call-to-action) een stuk passende content aan die hen helpt met hun probleem (zoals een infographic met een stappenplan voor het verhelpen en voorkomen van schimmel in de badkamer). Om deze infographic te kunnen bemachtigen moet hij of zij wel wat informatie achterlaten (zoals een naam + e-mailadres). Zodra dat is gedaan heeft u de contactgegevens van deze persoon in kwestie en heeft u de prospect geconverteerd naar een daadwerkelijke lead.

Nu u de lead ‘gevangen’ heeft kunt u deze lead nurteren richting de daadwerkelijke aankoop. U kent zijn probleem en u weet dat de lead op de hoogte is van de mogelijke oplossingen (hij heeft immers de infographic gedownload). U kunt nu dus de lead voorzien van informatie die hem ‘stuurt’ richting een aankoop van anti-schimmelproducten in uw webshop. U kunt bijvoorbeeld een kortingscoupon toesturen via e-mail, of hem op de hoogte brengen van speciale acties of misschien wel een proefmonster? Doordat u de contactgegevens heeft en beschikt over de juiste informatie over de desbetreffende persoon (via zijn acties en middels de opgestelde buyer persona) heeft u alle tools in huis om van deze lead een terugkerende klant te maken.

Hierboven is het inbound marketingproces in een notendop uitgelegd, maar het heeft uiteraard nog wat meer voeten in de aarde. Maar eenvoudig gezegd zorgt een goede inbound marketingstrategie ervoor dat u kwalitatieve leads krijgt, omdat u uw prospects voorziet van de juiste content die zij op dat moment nodig hebben. Omdat zij die content nodig hebben, zorgt dit ervoor zij naar u toekomen en vrijwillig hun informatie afgeven, waardoor u deze leads captured en daarna kan nurteren richting het aankoopmoment.

Omdat u in het begin nog niet gelijk bent begonnen met verkopen maar met informatieverstrekking (zoals de hierboven verstrekte infographic), is er al een bepaalde relatie opgebouwd, zonder dat deze weerstand opwekt (in tegenstelling tot de verkoper die altijd tijdens het eten belt…). U weet dat uw leads geïnteresseerd zijn, omdat ze uw informatie vrijwillig naar zich toegetrokken hebben, in plaats van lukraak informatie toegestopt krijgen waar zij op dat moment helemaal geen behoefte aan hebben. Inbound marketing verminderd dan ook eventuele barrières door haar klantgerichte aanpak.

Het inbound marketingproces opzetten en goed uitvoeren kost uiteraard tijd en moeite maar is onderaan de streep voordeliger als cost per lead. Dit komt omdat de content die verspreid wordt blijvend is en niet van tijdelijke aard zoals bij outbound marketing. Doordat prospects vrijwillig naar u toekomen liggen de conversies ook hoger, evenals de terugkerende aankopen. Daarnaast is er nog een positieve keerzijde van alle content die u creëert voor uw inbound marketingstrategie, en dat is dat dit bijdraagt aan uw vindbaarheid in de Google zoekmachine. Google houdt van content, beoordeeld kwalitatieve content beter en u voorziet met inbound marketing Google dan ook precies in die behoefte.

Het HubSpot marketing automation platform

Tot zover de basis van inbound marketing. Een voorbeeld van een all-in-one marketing automation platform dat u kunt gebruiken om uw inbound marketingactiviteiten te automatiseren is HubSpot. Het HubSpot marketing automation platform is volledig ingericht op het bedrijven van inbound marketing en biedt u alle tools voor het uitvoeren en automatiseren van uw inbound marketingstrategie (zie ook onderstaande afbeelding).

Tot slot

E-commerce marketing is in de loop der jaren geëvolueerd van eenvoudige productpromoties tot een gepersonaliseerde relatie tussen marketeers en klanten. Door uw e-commerce omgeving te combineren met een inbound marketingstrategie heeft u alles in huis om online goed gevonden te worden, meer verkeer naar uw website te genereren en deze uiteindelijk te converteren naar klanten.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.