Wat de verandering van Google Webmaster Tools naar Google Search Console voor u betekent

Google Webmaster Tools is al jaren dé plek waar webmasters belangrijke informatie over de prestaties van hun webshop kunnen verzamelen. Over een paar weken komt er echter een einde aan deze tool van Google. Maar maakt u zich geen zorgen, want de tool wordt omgedoopt tot Google Search Console en zal nu ook voor webmasters met iets minder technische vaardigheden interessant zijn.

Waarom Google Webmaster Tools wordt omgedoopt in Google Search Console

Zoals gezegd wil Google de tool toegankelijker en aantrekkelijker maken voor alle mensen die betrokken zijn bij het beheren en ontwikkelen van websites en online applicaties. Oftewel, de tool moet belangrijk zijn voor iedereen die zich met search bezighoudt. Dat betekent dus dat Google Search Console niet alleen voor webmasters belangrijk is – zoals Webmaster Tools dat was – maar ook voor SEO-experts, marketeers, programmeurs, designers en ontwikkelaars van apps.

Waar kan ik Google Search Console voor gebruiken?

Aanvankelijk zal Google Search Console, afgezien van de naamsverandering, geen noemenswaardige verandering ondergaan. De verwachting is dat de veranderingen echter niet lang op zich laten wachten. Tot die tijd kan Google Search Console in ieder geval gebruikt worden om de indexering in Google van websites en webshops te evalueren. Bovendien kunt u de resultaten van uw inspanningen in zoekmachinemarketing blijven analyseren.

Niet-betaalde zoekresultaten meten

Vanaf 2013 is Google Analytics gestopt met het weergeven van niet-betaalde zoekresultaten. Dat betekent dat het een stuk moeilijker is geworden om te zien hoe klanten u organisch, via de niet-betaalde zoekresultaten in Google, hebben kunnen vinden. Google Analytics heeft deze gegevens verborgen met de term ‘not provided’. Google Search Console biedt hier uitkomst, want deze tool toont deze gegevens wel (evenals Google Webmaster Tools dat tot nu toe deed). U vindt deze gegevens onder Zoekverkeer -> Zoekopdrachten. Deze gegevens worden ‘maar’ 90 dagen bewaard, dus het is verstandig om deze eens in de 3 maanden te downloaden.
Op deze manier kunt u analyseren of de webshop gevonden wordt op de verwachte zoektermen, of dat de webshop juist gevonden wordt op termen die niet aansluiten bij het doel of product van uw webshop. Google Search Console laat niet alleen zien via welke zoektermen uw webshop wordt bezocht, maar ook hoe vaak. Bovendien laat de tool uw gemiddelde positie voor een zoekterm zien.

Verwijzingen naar uw webshop

Naast deze organische zoekresultaten geeft Google Search Console ook weer welke websites naar uw webshop verwijzen. De tool geeft exact weer op welke pagina een verwijzing naar uw webshop staat. Via deze tool kunt u ook makkelijk achterhalen welke content of welk product het meest populair is. Er is namelijk een overzicht met content waar het meest naar verwezen wordt. Ziet u bijvoorbeeld dat een bepaald blogartikel veel verwijzingen heeft opgeleverd? Dan kunt u daar wellicht meer over schrijven.

Automatische penalties zien

Ook kunt u zien of Google u een automatische penalty heeft gegeven, omdat u zich niet aan de richtlijnen van Google heeft gehouden. Helaas wordt er niet uitgelegd waarom u de automatische penalty heeft ontvangen. Gelukkig komen dergelijk scenario’s weinig voor.

Sitelinks verwijderen

Tenslotte kunt u met Google Search Console sitelinks verwijderen. Dit is het gemakkelijkst uit te leggen aan de hand van een voorbeeld.

Wanneer u in Google zoekt op bijvoorbeeld SEOshop ziet u onderstaand resultaat:

Google Sitelinks

U ziet hier de SEOshop ‘hoofdsite’ en 6 subpagina’s van de website. Google maakt deze extra links aan voor websites die zeer veel bezoekers krijgen. De links kunt u zelf niet aanmaken, maar worden door voor sommige sites door Google aangemaakt. Wel kunt u de aangemaakte links laten verwijderen, of beter gezegd degraderen, zodat Google de link vervangt door een andere link. U kunt dit doen via Site Search -> Sitelinks, waar u vervolgens de URL van de pagina plakt die u wilt verwijderen/degraderen. Als Google dit verzoek accepteert, zal de pagina niet meer als sitelink in bovenstaand voorbeeld getoond worden.

Zoekwoorden inzien

Hoewel Google steeds meer in staat is om onderwerpen in uw webshop te begrijpen, in plaats van alleen naar zoekwoorden te kijken, geeft Google Search Console toch een overzicht van de veel gebruikte zoekwoorden in uw webshop. Dit ziet u onder Google index -> content keywords. Hiermee ziet u of Google begrijpt waar uw webshop over gaat.

Crawlfouten ontdekken

Google maakt gebruik van Google Bots om uw website of webshop te crawlen. Als deze bots worden belemmert tijdens het crawlen, ziet u dit ook in Google Search Console. Deze belemmeringen kunnen ontstaan door aangepaste URL’s en verwijderde pagina’s. U kunt deze crawlfouten controleren onder Crawlen -> Crawlfouten.

Conclusie

Aanvankelijk zal Google Search Console niet veel anders zijn dan Google Webmaster Tools. U kunt nog steeds alle belangrijke taken uitvoeren die u via Google Webmaster Tools kon uitvoeren. Google wil de tool gebruiksvriendelijker maken voor een grotere groep mensen die zich met search bezighouden. We kunnen dus nog grote veranderingen verwachten, waaronder betere integratiemogelijkheden met andere Google producten, zoals AdWords en Analytics.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.