Wat eCommerce kan leren van de traditionele retail

Wat eCommerce kan leren van de traditionele retail

De afgelopen jaren is er binnen eCommerce al een duidelijke verschuiving waar te nemen. Het enkel richten op nieuwe verkoop is veranderd in meer een lange(re) termijn-strategie, gericht op herhaalaankopen. Veel partijen hebben dan ook geïnvesteerd in CRM-tools om data inzichtelijk te krijgen en gebruiken deze om consumenten gericht te benaderen, meestal via de veelgebruikte nieuwsbrief.

De meest succesvolle partijen die hun klanten gericht kunnen bereiken, zijn tot dusver de grootste (buitenlandse) eCommerce partijen. De voorsprong in techniek én kennis over de klant die deze techgiganten hebben, wordt met de dag groter.

Is deze voorsprong nog in te lopen? Wat blijft er over voor kleinere spelers met minder slagkracht? Met andere woorden: welk antwoord kunnen zelfstandige online retailers hierop geven?

Lessen uit de retail

Het antwoord ligt wellicht verscholen in de succesvolle mechanismen van de traditionele, lokale retailer. We kennen allemaal de verhalen van snelgroeiende online partijen en de negatieve gevolgen die ze hebben voor traditionele retailers. Toch zijn juist uit de traditionele retail waardevolle lessen te leren: het persoonlijke aspect van live contact bijvoorbeeld. Of loyaliteit.

wat kan ecommerce leren van retail

Zo vindt 72% van de consumenten dat de aanbiedingen die zij ontvangen niet overeenkomen met hun interesses en behoeften. Terwijl 75% van de mensen sneller iets koopt wanneer de verkopende partij hem herkent en persoonlijk aanspreekt. De klant anno nu eist gemak, flexibiliteit, maar ook een hoog serviceniveau.

Toepassing in eCommerce

Dit is waar enorme kansen liggen binnen eCommerce. Want nog steeds wordt zeker 60% van de winkelmandjes niet afgerekend, omdat er teveel afhaakmomenten zijn binnen het afrekenproces. Het is simpelweg te veel gedoe. Daarnaast worden er bijna nooit mogelijkheden aangeboden als automatisch punten sparen, of een leuke korting voor de volgende keer. Goede loyaliteitsprogramma’s binnen eCommerce zijn nog steeds schaars.

wat kan ecommerce leren van retail
Kortingscodes zijn een gemeengoed in de eCommerce, alleen heeft dit de nodige beperkingen. Codes zijn vaak (te) makkelijk deelbaar, worden onnodig toegepast en dienen daarmee ook niet het doel: het verleiden van een (nieuwe) consument tot een specifieke aankoop. Online spaarsystemen zijn vaak onzichtbaar en pas na het verplicht inloggen bereikbaar voor consumenten.

Overstijg je eigen kanaal

De meest succesvolle acties binnen traditionele retail zijn acties die overstijgend worden ingezet voor onderlinge samenwerkingen. Via eigen kanalen worden de vertrouwde klanten bereikt, maar door dit in samenwerking met andere ondernemers op te zetten ontstaat er een nieuw bereik: de échte meerwaarde. Deze ‘cross-merchant’ approach is perfect voor een spaarsysteem binnen eCommerce. Immers, op een paar grote platforms na, zijn webshops bij uitstek een plek voor niche producten. Consumenten zijn gericht op zoek naar een product, en kunnen dat bij jou vinden. Het nadeel van het bedienen van zo’n niche is dat up-sells via je eigen kanalen een stuk lastiger wordt. Je koopt als consument immers maar één keer een grote reiskoffer. Hoe mooi zou het zijn als je elkaar op een natuurlijke manier klanten kunt toespelen? Dit creëert een win-win situatie voor iedereen: de klant krijgt de beste – passende – aanbiedingen, en beide merchants vergroten hun bereik.

wat kan ecommerce leren van retail

Om dit snel en makkelijk te realiseren zijn er apps die je kunt installeren op je webshop die voor jou loyaliteit- en betaalfuncties activeren. Apps als OK kunnen gebruikt worden voor de dagelijkse boodschappen, online winkelen, maar ook voor het aanschaffen van tickets voor festivals. Consumenten krijgen het voordeel van een snelle, veilige en mobiele aankoopmethode, en jij als web-ondernemer zult snel een stijging zien in de conversie. Voeg je daarnaast een spaarkaart toe, dan is deze altijd zichtbaar en motiveert het gebruikers om een extra aankoop te doen om hun spaarkaart vol te krijgen.

De eCommerce branche innoveert volop, maar dit betekent niet dat zij geen lering kunnen trekken uit succesvolle toepassingen in de traditionele retail. Onderling samenwerken of het installeren van mechanismen waar consumenten gevoelig voor zijn, zijn onderwerpen die iedere webshop-eigenaar verder helpen bij het laten groeien van zijn onderneming.