Wat Google+ voor de SEO van je webwinkel kan betekenen?

Google+, waarom zou ik nog een social medium gebruiken? In dit artikel leg ik uit waarom. Er zijn inmiddels vele verschillende social media; Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest etc. Mensen beginnen misschien wel een beetje social media moe te worden. Echter bestaat Google+ al een tijdje en begint dit social medium steeds meer op te komen. Bovendien heeft Google+ vele voordelen ten opzichte van andere social media. Er wordt verwacht dat ze een zeer grote groei zal doormaken en dat niemand meer om google+ heen kan in 2013.

Waarom bestaat Google+ nog?

Google+ werd gelanceerd in 2011. Het bestaat inmiddels bijna 2 jaar. Is Google+ geflopt? Veel mensen dachten dat Google+ de concurrentie wilde aangaan met Facebook, en als dat inderdaad de wens van Google was, dan is dat zeker mislukt. Google heeft al vele concepten gelanceerd, die indien het niet aansloeg, even makkelijk weer uit de lucht gehaald werden. Denk aan Buzz, Wave en vele andere. Als Google+ echt zo’n grote flop was geweest, waarom is Google er dan nog niet mee gestopt. Sterker nog, waarom zouden ze dan doorgaan met het integreren van Google+ met andere Google-producten? Het antwoord lijkt te zijn dat Google niet de intentie heeft om een tweede Facebook te worden. Maar wat zijn dan wel haar plannen?

Wat betekent Google+ voor je zoekresultaten?

Google+ gaat zeer belangrijk worden voor SEO. Er wordt zelfs gesuggereerd dat Google+ nu al belangrijk is voor je zoekresultaten. Het is voor Google de manier om mensen te identificeren. Je kan met je Google+ profiel, net zoals met andere social media, aangeven wat je leuk vindt. Zo kan je met Google+ een product +1 geven. Je kan deelnemen aan een community en je kan berichten posten en delen. Door deze gegevens kan Google veel gerichter gepersonaliseerde informatie tonen, zowel in de organische als in de betaalde (advertentie)resultaten. Hierdoor worden de zoekresultaten relevanter wat tot meer tevredenheid bij de gebruiker moet leiden.

Hoe krijgt een Google+ profiel PageRank?

Een PageRank is, simpel gezegd, een cijfer dat aangeeft hoe ‘goed’ Google je website vindt. Hoe hoger het cijfer, des te beter. Hierin worden allerlei factoren meegenomen zoals hoelang je website bestaat, de hoeveelheid en de kwaliteit van backlinks en de content. Deze PageRank wordt door Google meegenomen in de zoekresultaten, waardoor deze factor mede bepaalt hoe hoog jouw website in de zoekresultaten verschijnt.

Als we het over zoeken met Google hebben, wordt een Google+ profiel als een website gezien. Dit betekent dat, net als bij een website, je Google+ profiel een PageRank krijgt. Andere social media profielen als Twitter en Facebook worden dan ook wel gezien als pagina’s. Echter heeft Google beperkte toegang tot deze sites waardoor ze niet voldoende informatie heeft om de site een PageRank toe te kennen. Oftewel, je Google+ profiel zal sneller een hogere PageRank krijgen dan je Facebook of Twitter profiel.

We kunnen aannemen dat Google+ profielen hun PageRank op de klassieke manier verkrijgen. Maar het is ook denkbaar dat Google+ profielen op een andere manier hun PageRank krijgen, bijvoorbeeld door interactie met andere Google+ profielen. Zo zou iemand met een hoog PageRank Google+ profiel, je post kunnen delen of plussen, waardoor jouw PageRank stijgt. Het algoritme van Google blijft veranderen dus er zouden nog veel meer manieren kunnen komen waarop Google een Google+ account een PageRank geeft.

Wat betekent Google+ en Authorship Markup voor bloggers?

Authorship markup zorgt ervoor dat je online gepubliceerde artikelen, door middel van een rich snippet, aan je Google+ profiel worden gekoppeld. Dit zorgt ervoor dat er een foto naast je artikel verschijnt als je artikel in de zoekresultaten staat.
Om authorship markup te krijgen moet je je Google+ profiel koppelen aan de artikelen die je schrijft op een specifiek domein. Als je dit gedaan hebt, is dit een groot voordeel ten opzichte van andere online auteurs omdat jouw artikel met foto veel persoonlijker is en direct opvalt ten opzichte van andere artikelen.

Wat zou Google+ voor nieuwe diensten zoals bijvoorbeeld Google Glasses kunnen betekenen?

Google blijft nieuwe producten ontwikkelen. Zo is het bedrijf bijvoorbeeld bezig met de lancering van Google Glasses. Een bril waarmee je vrijwel alles kunt; foto’s en video’s maken, live sharing, de weg vinden, spreken om een sms te versturen etc. Ook dit soort producten hebben veel potentie om geïntegreerd te worden met Google+. Zou het kunnen zijn dat Google Glasses straks je Google+ profiel gebruikt om je relevante locaties – zoals restaurants die passen bij je smaak – te tonen?

Kortom Google+ kan al veel voor de SEO van je webwinkel betekenen en dit zal in de toekomst waarschijnlijk alleen maar groter worden. Google+ heeft mij in ieder geval overtuigd. Daarom heb ik een topic op ons forum geopend, plus elkaar op Google+!

Bronnen: