Wat is de ROI van een loyaliteitsprogramma voor webshops?

U overweegt een loyaliteitsprogramma voor uw webshop. De belangrijkste vraag die u dan moet stellen: wat is de ROI (Return On Investment) van een loyaliteitsprogramma? Om u te helpen die vraag te beantwoorden hebben we de kosten tegenover de voordelen van een loyaliteitsprogramma gezet. Daarnaast vergelijken we het resultaat van een loyaliteitsprogramma met dat van een AdWords-campagne.

Wat zijn de kosten van het implementeren en onderhouden van een loyaliteitsprogramma?

Bij het creëren van een loyaliteitsprogramma krijgt u te maken met kosten voor: software, design, marketing en beloningen.

Software wordt gebruikt om uw loyaliteitsprogramma te maken en beheren. U kunt ervoor kiezen de software zelf te designen of een externe partij dit voor zijn rekening laten nemen.

Design is onmisbaar bij het uiten van de stijl en branding van uw loyaliteitsprogramma. Er gaat hier geld zitten in het aanpassen van het uiterlijk en de functionaliteit, zodat deze perfect aansluit op de doelgroep die u target.

Marketing is essentieel voor uw loyaliteitsprogramma. Het is een proces op de lange termijn, essentieel in alle communicatie. De kosten hier zijn minimaal, aangezien het met name een verandering in het business-proces van uw bestaande marketingstrategie betreft.

En uiteraard: een beloning. De kosten van de beloningen voor klanten variëren, van kortingen op toekomstige bestellingen tot het winnen van prijzen. Het weggeven van producten als beloning is een slimme manier om oude voorraad nuttig te maken.

Hoe verhoogt een loyaliteitsprogramma uw omzet?

Voornamelijk door uw Customer Lifetime Value (CLV) te verbeteren – de hoeveel die een klant gedurende zijn ‘leven’ in uw webshop besteedt.

Er zijn drie metrics die de CLV bepalen: de frequentie van aankopen, inhoud van de winkelwagen en de customer-lifetime. Een loyaliteitsprogramma heeft positieve effecten op alle drie de metrics.

Een loyaliteitsprogramma creërt affiniteit tussen klanten en uw merk, waardoor klanten vaker en frequenter in uw webwinkel komen om aankopen te doen. Naast meer aankopen, breiden klanten naarmate van tijd de grootte van de inhoud van hun winkelwagen ook uit.

Customer Lifetime Value
ID:80268137

Tot slot maximaliseert een loyaliteitsprogramma de lifetime van een klant, door retentie te verhogen. Het is gemakkelijk te geloven dat klantenloyaliteit voortkomt uit het hebben van een kwalitatief product of een ijzersterke service. De werkelijkheid is dat klanten veeleisend zijn, wat ervoor zorgt dat hun loyaliteit keer op keer weer gewonnen moet worden.

“Één loyale klant behouden, staat gelijk aan 95 nieuwe klanten aanwinnen.” – Bain & Co

Hoe doet een loyaliteitsprogramma het in vergelijking met Pay Per Click-advertising?

PPC wordt het meest gebruikt om nieuwe klanten aan te winnen en is vaak de favoriete keuze van marketeers, omdat de ROI goed meetbaar is. Wanneer uw webshop echter voornamelijk producten met lage winstmarges verkoopt, nemen de kosten voor PPC een groot deel van uw winst weg. In dat geval heeft u dus trouwe klanten nodig die meerdere aankopen in uw webwinkel doen, om te beginnen met winst maken. Onderzoek van Bain & Co bevestigt dit:

”Online fashion stores worden pas winstgevend wanneer een klant meer dan 4 keer een aankoop doet.”

Een loyaliteitsprogramma biedt een interessant alternatief. Naast het feit dat ze een betere langetermijnrelatie met klanten mogelijk maken, zijn loyaliteitsprogramma’s – net als PPC-advertising – erg waardevol voor de aanwinst van nieuwe klanten. Het is namelijk bewezen dat loyale klanten zo gemiddeld 9 andere potentiële klanten inlichten over hun ervaringen met uw webshop.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.