Is Google Shopping het overwegen waard?

U wilt meer verkeer naar uw webshop. Gelukkig zijn er verschillende manieren om dat te realiseren, waarvan het gebruiken van vergelijkingssites er één is. Als u uw producten op een vergelijkingssite laat tonen, vinden meer geïnteresseerde bezoekers de weg naar uw webshop en verkoopt u uiteindelijk meer. Nu zijn er veel online partijen die deze diensten aanbieden, maar de grootste van allemaal – Google Shopping – wat weten we daar eigenlijk van?

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is in essentie een vergelijkingssite, net zoals beslist.nl en kieskeurig.nl dat bijvoorbeeld ook zijn. Wat Google Shopping uniek maakt, is dat het geïntegreerd is in Google’s zoekmachine. Het is vergelijkbaar met de sectie video’s of afbeeldingen: Google Shopping biedt eveneens een soort dedicated zoekmachine, maar dan voor winkelen en producten vergelijken. Google Shopping is in 2013 geïntroduceerd in Europa. Daarvoor was de service gratis onder de noemer Google product search.

Google registreert de zoekwoorden die worden ingetypt, en baseert daar zijn resultaten op in Shopping. Er worden vervolgens productfoto’s getoond, met de naam van het product (zoals ingevoerd door de webshop) en de prijs exclusief verzendkosten.

In de visual hierboven zien we hoe Google Shopping resultaten worden getoond in Google’s algemene zoekmachine, in de vorm van Product Listing Ads (PLA’s). In dit geval is er gezocht op ‘Sony Xperia Z3’, wat ervoor zorgt dat Google met suggesties komt die volgens het algoritme matchen met de zoekterm. Het daadwerkelijke product wordt 7 keer getoond, maar er kunnen ook accessoires tussen de resultaten staan.

De Google Shopping-sectie rechts op het scherm, wordt bijna altijd getoond als er wordt gezocht op de naam van een product. Als consumenten willen vergelijken met Google Shopping, klikken ze op de shopping-button in het menu onder de Google zoekbalk. Vervolgens komen ze dan op deze pagina:

Wat opvalt is dat het geheel rustig en overzichtelijk oogt. In de navigatiebar links kan er gesorteerd worden op prijs en verkoper, en of er alleen nieuwe artikelen getoond dienen te worden. We zien ook geen verborgen resultaten. Naast de losse smartphone worden er ook abonnementen in combinatie met het toestel weergegeven. De consument is op zoek naar de losse Sony Xperia Z3, en klikt dus op de bovenste optie:

google shopping mobiel

Onder de productbeschrijving staan drie webshops die het product aanbieden. Om de andere verkopers te zien, dient er verder geklikt te worden. De hoogte van uw bod heeft dus effect op uw positie in de vergelijking, maar zodra er wordt gefilterd op prijs van laag naar hoog – en u heeft de laagste prijs – dan staat uw webshop bovenaan.

Google Shopping is responsive, en past zich dus aan op smartphones. Dat ziet er in de mobiele browser zo uit:

Zoals te zien, staan resultaten van Google Shopping aan de top (zelfs boven AdWords keyword-ads). Het is daarnaast mogelijk om door meerdere resultaten te scrollen, door met de vinger naar links te vegen. Als er op ‘Shopping’ wordt geklikt, belandt de bezoeker op de dedicated Google Shopping-pagina. De navigatie is hier, wederom, Google ten voeten uit: overzichtelijk, clean en gebruiksvriendelijk. Met het oog op de sterk groeiende m-commercemarkt is de functionaliteit die Google Shopping biedt op mobiele browsers erg waardevol.

De voordelen van Google Shopping

Google Shopping biedt enkele belangrijke voordelen ten opzichte van andere vergelijkingsplatforms.

De kracht van Google

Google Shopping is geïntegreerd in Google: dat is ook meteen de grootste kracht. Consumenten zoeken in Google naar producten of gebruiken termen als ‘Smartphone kopen’. Met Google Shopping bent u andere vergelijkingssites een flinke stap voor, omdat uw product al wordt getoond in de zoekmachine zelf. Dat scheelt dus het navigeren naar een kieskeurig.nl bijvoorbeeld, alvorens de vergelijking zichtbaar wordt. Het is een voordeel van Google Shopping dat u echt meer verkeer en conversies kan opleveren.

Gebruiksvriendelijke interface

s ‘Werelds beste designers en marketeers werken aan Google Shopping. Het is dan ook geen verassing dat de lay-out van de Google Shopping-pagina zeer overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is. Ter vergelijking: het design van Google Shopping is – naar onze mening – beter dan dat van andere platforms, zoals beslist.nl bijvoorbeeld. Gebruikersgemak telt, en door een duidelijke navigatie haalt u een bezoeker eerder binnen via Google Shopping.

Hoe werkt Google Shopping?

Het betaalmodel achter Google Shopping lijkt veel op dat van keywords in AdWords. We praten hier dus over SEA, maar dan in de vorm van PLA’s. Google hanteert Pay Per Click (PPC) als verdienmodel voor Google Shopping. Het grote verschil is dat er wordt ingezet op producten en productgroepen, niet op keywords.

google shopping verschil

U biedt in Google Shopping via PPC-percentages op bepaalde productcategorieën. Dit staat in connectie met uw AdWords en Google Merchant-account. De hoogte van uw bod op een bepaalde productgroep heeft invloed op uw ranking op de Google Shopping-pagina. Maar ook de kwaliteit van uw productafbeeldingen en de kenmerken van uw productfeed zijn belangrijk. Het precieze resultaat van deze inspanningen op uw positionering in Google Shopping is onduidelijk, wat het een onderwerp voor speculatie maakt.

Aan de slag!

Nu u weet wat Google Shopping is en wat de voordelen zijn, kunt u bij SEOshop natuurlijk ook gebruikmaken van dit platform. Dankzij de integratie in onze backoffice is het bovendien een stuk gemakkelijker om uw producten in Google Shooping te zetten. Bekijk onze handleiding voor Google Shopping hier en start vandaag nog uw eigen Google Shopping-campagne. Vergeet vooral niet uw ervaringen met Google Shopping te delen in de reacties!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.