Ocean Sole: een succesvolle social venture dankzij offline marketing en online verkoop

Ocean Sole verkoopt beelden die niet alleen zeer kleurrijk zijn, maar ook een geweldig verhaal vertellen. Ze zijn namelijk gemaakt van teenslippers! We spraken met Nicholas Ninaber van Eyben over dit unieke concept.

Teenslippers uit Kenia

Het bijzondere verhaal begon in Kenia, waar de broer van Nicholas – Michael – bij de ambassade werkte. Hij kocht daar enkele kleine beelden en nam deze mee naar Nederland. Deze beelden werden bij Ocean Sole gekocht. Na een langdurig contact vroeg Ocean Sole of de twee broers wilden helpen bij de verkoop van de beelden in Europa.

“Aan toeristen werd te weinig verkocht,” vertelt Nicholas. “In de zomermaanden hadden we wat tijd over en besloten als een soort van hobbyproject de Ocean Sole kunstwerken in Nederland te verkopen. Dit liep volledig uit de hand. Ons crowdfunding doel was om 10.000 euro binnen te halen voor de start van de webshop. Uiteindelijk werd er 23,5 duizend euro opgehaald. Iedereen was super enthousiast over het concept!”

Ocean Sole verzameld de aangespoelde teenslippers en deze worden door haar medewerkers schoongemaakt. Vervolgens worden de teenslippers tot grote blokken gelijmd, waaruit het creatieve team van ambachtslieden de mooiste beelden houwt. Zo worden er beelden van verschillende Afrikaanse dieren gemaakt, zoals olifanten, giraffen, leeuwen en neushoorns. “Iedere kunstenaar heeft zijn eigen specialisme. Er zijn maximaal 100 mensen gelijktijdig aan het werk. Als er een opdracht binnenkomt, voor bijvoorbeeld een life size giraf, dan werken ze daar met z’n drieën aan en dat kan dan zo’n 3 tot 4 weken duren,” aldus Nicholas. Kleine beelden kosten zo’n 30 euro en de grootste beelden zo’n 3.500 euro.

eigenaren-ocean-sole-558x209

Het belang van storytelling

Momenteel heeft de webshop met name een informatieve functie, omdat met name de duurdere producten nog steeds offline verkocht worden. Hierbij speelt storytelling een belangrijke rol. “We verkopen zeer veel producten via mond-tot-mond reclame en dat is niet zo vreemd, want je moet ons product ook in het echt zien. Zo hebben we enkele beelden geplaatst bij een grote industriële schoonmaker, die net als wij in duurzaamheid gelooft. Bij de beelden laten we altijd enkele boekjes achter met het unieke verhaal van Ocean Sole. Al snel werden we gebeld door de directeur van het schoonmaakbedrijf, want zijn boekjes waren in no time op. De enthousiaste reacties die ze ontvangen heeft er toe geleid dat nu de andere zeven panden ook van beelden zijn voorzien.”

Ook via het crowdfunding platform, waar Nicholas en Michael financiering voor hun webshop vonden, komen veel klanten binnen. “Mensen staan te popelen om ons verhaal te vertellen. Wat is er nu mooier dan kunst en duurzaamheid te verenigen in een kleurrijk en uniek werk?’ We bereiken zo ook de mensen die al ‘groen moe’ zijn, want zij worden vaak geïnspireerd door het mooie verhaal. De kunstenaars van Ocean Sole hebben een vast contract, krijgen een eerlijk salaris en gezondheidszorg. Daarnaast worden er rondleidingen georganiseerd over Ocean Sole en recycling.”

teenslippers-beelden-558x209

Een half jaar actief

Recent hebben de broers een eerste medewerker aangenomen die helpt bij de promotie van de webshop en de producten. “Wij doen dit nog steeds naast ons werk. Zelf ben ik zo’n 30 uur in de week actief voor Ocean Sole en Michael werkt er met name aan in de avonduren. Ik ben full-time ondernemer en lever vloeibare zwembadafdekking, dat ook een duurzaam product is,” legt Nicholas uit.

Is het plan om full-time webwinkelier te worden? “Nee, ik houd het graag op 50/50 en neem dan liever mensen aan die helpen bij het onderhoud en uitbreiden van de webshop. Ik vind het juist leuk om meerdere dingen te doen.”

“De eerste maand was echt een knaller,” vertelt Nicholas. “We gaven mensen de mogelijkheid om vooraf een product te reserveren. Ik heb vervolgens alle aanmeldingen nagebeld en dat leverde zeer veel orders op!”

De webshop is nu ook beschikbaar in het Frans om zo het volledige Benelux-gebied te voorzien. “We willen op termijn misschien ook nog gaan verkopen in Duitsland. Ocean Sole exporteert momenteel 65% van al haar orders. Wij zorgen nu voor zo’n 10% van hun omzet. Door alles via containers naar Nederland te halen kunnen we de overhead zeer laag houden.”

Naar meer online sales

“We zijn bij SEOshop terechtgekomen door zelf online te vergelijken en door gesprekken met verschillende webspecialisten, zoals webdesign agencies en social mediaspecialisten. Die zeiden allemaal dat SEOshop eenvoudig te gebruiken is en dat je niets zelf hoeft te bouwen zoals bij open source software.”

Via SEOshop kwamen Nicholas en Michael in contact met Webdinge. “Webdinge heeft het design voor onze webshop gemaakt. Hoewel ik begrijp dat standaard thema’s in de Theme Store verkooptechnisch misschien het beste zijn, wil ik juist een verhaal en experience meegeven. Daarom was het voor mij van groot belang om een uniek thema te laten bouwen.”

“We zijn sindsdien wel wat commerciëler geworden,” vertelt Nicholas. “Conversie in de webshop is zeker belangrijker geworden en we hebben dan ook een aantal zaken aangepast in onze webshop die tot meer conversie leiden. Er moet immers wel verkocht worden en uiteraard moet er wel een goede balans met het verhaal zijn. Hoe meer we verkopen, des te meer mensen we in Kenia aan het werk kunnen zetten en hoe meer afval we verwerken.”

teenslipper-beelden-558x345

Promotie van de webshop

Events zijn nog steeds erg belangrijk voor de webshop. “We zoeken naar een goede balans tussen online en offline en staan zo op veel verschilde soorten events. Zo stonden we op Koningsdag op een markt met andere aanbieders van duurzame producten. Ons product wordt overigens ook vaak afgenomen als relatiegeschenk. Het is immers echt anders dan een fles wijn, bijvoorbeeld. Vaak staan we dan ook op zakelijke evenementen, vertellen daar ons unieke verhaal waarna iedereen een baby beeldje als relatiegeschenk meekrijgt (uiteraard betaald door de organisator van het evenement).”

Discussies over kortingen heeft Nicholas sowieso eigenlijk nauwelijks, vertelt hij. Het product is immers zo uniek dat er niet echt over prijzen gesproken kan worden. “Bovendien moeten we alle producten ompakken. We hebben nu iemand die komt helpen om in te pakken. Zakenrelaties bestellen soms wel 200 beeldjes per order, dus dan heb je zeker hulp nodig. In de webshop zijn de bestellingen vaak iets kleiner. Wel zorg ik ervoor dat er altijd een persoonlijke boodschap bij iedere bestelling zit. Bijvoorbeeld op de pakbon een simpel bericht als ‘Bedankt voor de bestelling, Nicholas’. Dat maakt het een stuk persoonlijker.”

Het verhaal dat offline via storytelling wordt verteld, moet nu ook online verteld worden. De nieuwe collega Myrthe zal daarom bijvoorbeeld actiever gaan bloggen over Kenia, de plastic soep en andere thema’s die de broers dicht aan het hart liggen. Toch blijft, zoals gezegd, offline erg belangrijk. Na een artikel van 2 pagina’s in het Brabants Dagblad werd er in een dag 5 tot 6 duizend euro extra geïnvesteerd in het crowdfunding project.

Tenslotte is klantloyaliteit belangrijk voor de ondernemers. Bestaande crowdfunders bedankten we door middel van een éénmalige korting op een volgende bestelling, waardoor nu investeerders terugkomen die de beelden als cadeaus weggeven. Zo nu en dan komen ook grotere klanten terug. “Iemand wilde een tijd geleden een lange giraf hebben voor zijn woning in Zuid Arfrika. Vervolgens werd er een tweede afgenomen voor zijn woning in Nederland .’’

De resultaten

De resultaten zijn zeer goed te noemen. De doelstelling was om in het eerste jaar voor 40.000 euro te verkopen. “Die doelstelling is gelukkig rijkelijk overtroffen. Voor het aankomende jaar willen we naast de huidige beelden ons ook gaan richten op op maat gemaakte beelden. Zo zijn we nu voor een klant in Spanje bezig met het maken van een stier, paard, vogel en een beer die vervolgens op 4 eilanden in een nieuw te bouwen winkelcentrum worden geplaatst.”

olifanten-558x209

De toekomst van de webshop

Het doel van de broers is om de webshop het belangrijkste verkoopkanaal van hun onderneming te maken. De offline exposities op A-locaties zullen door blijven gaan, die worden vergezeld met informatieboekjes, waarna geïnteresseerden worden uitgenodigd om online een beeld te bestellen.

“Mensen moeten de Ocean Sole dieren ervaren. Voor ons is marketing met name offline, waarna de verkoop online via de webshop plaatsvindt. We willen het eerste jaar nog niet in winkels liggen, omdat we dan een groot deel van onze marge zouden verliezen. De marge de we op de beelden verdienen is relatief klein omdat we er voor zorgen dat er zoveel mogelijk bij Ocean Sole en haar medewerkers terechtkomt. Onze webshop gaat dus zeer belangrijk worden als verkoopkanaal. We zagen de webshop als het beste instrument om een social venture van de grond te krijgen.”

Tips voor andere webwinkeliers

Heb je nog tips voor andere webwinkeliers? “Wellicht klinkt dit vreemd, maar ik zou adviseren om je niet blind te staren op de webshop. Met een goede webshop ga je niet zomaar verkopen. Als je een uniek product hebt, moet je ook offline zichtbaar zijn.”

“Datzelfde geldt ook voor crowdfunding. Je moet echt zichtbaar zijn op andere platforms, want anders gaan mensen echt niet in je investeren. Je moet offline iets doen dat interessant is. Kijk bijvoorbeeld maar naar Tesla; die staan werkelijk overal! Zelfs op een klein evenement hier in Brabant! Bovendien zie je de oprichter Elon Musk regelmatig op televisie. Dat is storytelling! Mensen willen nu eenmaal meer kopen dan een product; mensen willen een ervaring.”

Ocean Sole is deze maand Webwinkel van de Maand. Van harte gefeliciteerd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.