Beachflags.com: “Dankzij onze webshop veroveren wij de internationale markt”

In 2012 begon Beachflags.com in Nederland als gespecialiseerde webshop in het bedrukken van beachflags. Inmiddels heeft Beachflags.com de stap naar veel buitenlandse markten gemaakt en is daarin met vlag en wimpel geslaagd. We spraken oprichter Sjoerd Alofs over het internationale succes van zijn bedrijf.

Van start

Door een sterk staaltje speurwerk op het internet kwam Sjoerd er enkele jaren geleden achter dat het domein beachflags.com te koop stond bij een Amerikaans bedrijf. Een buitenkans om van start te gaan met zijn webshop, omdat zijn producten op allerlei plekken ter wereld ‘beachflags’ genoemd worden. “Omdat een domeinnaam erg belangrijk is voor Google, besloot ik hierin te investeren,” vertelt Sjoerd. “Via SEOshop heb ik een webshop laten maken. Na verloop van tijd kreeg de webshop een steeds hogere plek in de zoekresultaten. Met deze opbrengsten heb ik een nieuwe shop ontwikkeld met een frisse uitstraling en veel productinformatie.”

Succes met een internationale webshop

De succesvolle groei op Hollandse bodem smaakte naar meer en daarom besloot Beachflags.com zich ook op de internationale markt te storten. Maar hoe zet je als webshop je eerste schreden in het buitenland? “Allereerst heb ik de webshop laten vertalen naar het Duits. Een groot deel van Europa, waaronder Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, spreekt Duits en daardoor is deze markt stukken groter en aantrekkelijker dan de Nederlandse markt.”

Beachflags.com schakelde de hulp van Simply Translate in voor het vertalen van de webshop in meerdere talen. “Simply Translate kwam met de perfecte oplossing om het vertalen van de webshop makkelijk te maken. Doordat Simply Translate de teksten direct in de HTML code vertaalt, scheelt dit een hoop knip- en plakwerk. Zo hoef je zelf vrijwel niets te doen en dit levert aanzienlijk veel tijdwinst op. Dit was voor mij de doorslaggevende factor om beachflags ook aan buitenlandse klanten aan te gaan bieden.”

Waar moet je op letten?

Bij internationaal succes komt uiteraard meer kijken dan enkel het vertalen van je webshop. Waarop heb je nog meer gelet voordat je de internationale weg in bent geslagen? “Voordat wij de webshop lieten vertalen hebben we uitgebreid vooronderzoek gedaan om te kijken of het betreden van de buitenlandse markt interessant kon zijn. Daarbij hebben we aandacht besteed aan het verkennen van concurrenten, transport en betaalmethoden. Het versturen van pakketten naar het buitenland kan prijzig zijn, vooral in het begin. Bij grote aantallen vallen er doorgaans mooie prijsafspraken te maken met transporteurs. Een dergelijk vooronderzoek is onmisbaar voordat je de buitenlandse markt betreedt.”

Advies voor andere webwinkeliers

Het internationale succes van Beachflags.com is een inspiratiebron voor andere webwinkeliers. Welk advies zou jij meegeven aan webshops die ook buiten Nederland willen verkopen? “Ten eerste, oriënteer je vooraf op de markt. Kijk naar de transportkosten van je product, want je concurrent in het buitenland kan het waarschijnlijk voordeliger versturen in eigen land. Breng dus ook je concurrentie in kaart. In Nederland is er over het algemeen veel online concurrentie, maar in sommige landen is dit een stuk minder. Kijk eens bij concurrenten hoe hun website is opgebouwd en hoe de producten worden aangeboden. Zorg er daarnaast voor dat je op de hoogte bent van betrouwbare betaalmethoden die gebruikt worden in het betreffende land.”

“Als we het over een internationale website hebben, kan ik een Engelstalige site aanraden. Nederlandse klanten bestellen regelmatig via onze Engelstalige site. Doordat wij onze webshop daarnaast in een aantal andere talen vertaald hebben, verkopen wij bepaalde producten die in Nederland minder verkocht werden wél in het buitenland.”

“Houd er ten slotte rekening mee dat je een internationale taal moet beheersen. Wij hebben nu Engels als standaardtaal ingesteld en tot nu toe kunnen wij prima communiceren met klanten vanuit verschillende landen. Zorg ervoor dat alle informatie over vragen die klanten mogelijkerwijs kunnen hebben op je website staan. Dat scheelt veel communicatie.”

Toekomstplannen

Tot slot, hoe ziet de toekomst van Beachflags.com eruit? “Ons doel is om de belangrijkste aanbieder van beachflags te worden in de Europese markt. Dankzij de vertalingen staan we er momenteel goed voor in diverse landen. In Duitsland stonden we binnen enkele maanden in de top drie van Google. Dit is sinds kort de belangrijkste markt voor ons geworden.”

“Momenteel bieden wij de website in zes talen aan en daar zullen er nog drie bij komen, dat is het maximum bij SEOshop. Mede dankzij een goede internationale website zijn wij bezig de internationale markt op het gebied van beachflags te veroveren. Daarom blijven we continu bezig met het vernieuwen van de webshop om deze af te stemmen op de wensen van de internationale klant.”

Wilt u zelf ook tips voor het starten van een webshop in het buitenland? Download dan de whitepaper ‘Verkopen in het buitenland met je webshop‘.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.