Patrick Beek over wat webwinkeliers kunnen leren van recruiters

Recruiters en webwinkeliers, dat is toch een wereld van verschil? Toch niet! Patrick Beek gebruikte zijn opgedane kennis als recruiter om een webshop op te zetten waar de klant werkelijk centraal staat. Tijdens een uur durend interview deelde hij zijn tips en onthulde hij een inspirerend verhaal achter zijn webshop Ibericos.nl.

De jaren van recruitment

Het leven als recruiter begon in een camper in Spanje vlakbij Gibraltar. “Ik was samen met een oud-collega een recruitment agency begonnen en vanuit de camper brachten wij werkzoekenden en bedrijven met elkaar in contact,” vertelt Beek.

Na een zeer leerzame ervaring keerden de twee terug naar Nederland en zetten hun werk hier voort. Na een aantal succesvolle jaren zette Beek er echter een punt achter en koos in oktober 2014 voor het leven van een full-time webwinkelier.

Waarom de switch? “Door mijn passie voor Spanje raakte ik al snel gefascineerd door alles wat Spaans is, waaronder de Spaanse ham – oftewel, jamon. Ik was dus al een tijdje actief als webwinkelier tijdens mijn recruitmentperiode. Ik heb deze periode als zeer leerzaam ervaren, maar wilde iets tastbaars gaan doen en iets opbouwen. Als recruiter sta je tussen de werknemer en werkgever en is het ontzettend moeilijk om iedereen altijd tevreden te krijgen. De werkgever vindt dat je te duur bent en de werknemer wil dat je direct een baan voor hem/haar vindt. Ondanks dat ik geen enkel moment spijt heb van die tijd, is het soms ook erg ondankbaar werk geweest. Als webwinkelier van voedselwaren kan ik mensen juist blij maken en daar word ik zelf ook gelukkig van!”

De keuze voor Spaanse jamon

Patrick Beek koos bewust voor een product waar de koper iets bij voelt. “Ik wil graag een ambassadeur voor Spanje zijn en heb echt het gevoel dat het land te weinig krediet krijgt voor wat het levert. In Spanje is kwaliteit ontzettend belangrijk en wat maar weinig mensen weten is dat Spanje in de top staat van landen met producten met een beschermde Europese oorsprong. Bovendien heeft iedere regio zijn eigen producten, waardoor er zeer veel specialiteiten zijn. Ik verkoop daarom ook alleen die producten die de echte Spanje-kenner waardeert.”

De keuze voor SEOshop

Waarom SEOshop? “In mijn periode als recruiter had ik contact met SEOshop voor de plaatsing van enkele nieuwe collega’s. Ik bedacht me toen dat het interessant zou zijn om eens een demo aan te vragen voor onze eigen webshop Ibericos.nl en was eigenlijk al snel overtuigd.”

Met name de SEO-mogelijkheden, de uitbreidingsmogelijkheden via apps en de gebruiksvriendelijke backoffice waren belangrijk. “SEOshop zorgt ervoor dat we weinig tijd aan het beheer van onze webshop kwijt zijn, zodat we ons kunnen richten op het tevreden maken en houden van onze klanten. Het grote succes kwam dan ook toen we de overstap maakten naar SEOshop.”

Het belang van de tevreden klant

Ibericos.nl heeft een omzetgroei van 25% per maand. Hoe kan dat bereikt worden? “Je moet het zo zien. Het binnenhalen van een klant kost ons zo’n 6 euro. Ik zie dat bestaande klanten ongeveer 2x zo veel bestellen als nieuwe klanten. Dat betekent dat we voor iedere verloren klant, twee nieuwe klanten moeten binnenhalen. Dat betekent dus dat het veel waardevoller – en overigens ook veel leuker – is om je zoveel mogelijk op je bestaande klanten te richten. Omdat we altijd nauw in contact staan met onze klanten kunnen we problemen direct opvangen en zorgen dat onze klanten altijd tevreden zijn. Overigens waarderen klanten het enorm wanneer je ze even belt na een bestelling. Die service krijgen ze niet overal!”

Ibericos heeft een gemiddelde klantbeoordeling van 9,8. “90% van al onze nieuwe klanten komen terug voor een tweede bestelling,” zegt Beek. De webshop levert alles uit eigen voorraad en verzendt alle bestellingen voor 12 uur nog dezelfde dag.

Samenwerking met SEOshop-partners

Patrick Beek werkt veel samen met SEOshop-partners iClicks en Totalli. iClicks beheert de online advertenties van Ibericos.nl en Totalli verzorgt het maatwerk design voor de webshop. “Ik heb geen tijd en onvoldoende expertise om dat zelf te doen. Ik ben deze partners zeer dankbaar, want dankzij iClicks stond ik in 3 weken op de eerste plek voor het zoekwoord ‘jamon iberico’ (via AdWords) en steeg organisch naar de zesde plek voor datzelfde zoekwoord. Nu heb ik ruim 500 kwaliteitsproducten die je bijna nergens voor deze prijs kunt krijgen. Ik ben met veel producten zelfs goedkoper dan de retailprijs in Spanje, omdat ik met SEOshop veel efficiënter kan werken! Ik kreeg laatst zelfs een order uit Italië. Met de geïntegreerde PostNL-applicatie is dit geen enkel probleem. Je kunt zonder omkijken je producten in heel Europa versturen.”

Marketing

Naast de goede organische vindbaarheid en het gebruik van Google AdWords zet Patrick Beek ook in op Facebook en Twitter. “Ik lever zelf de achtergrondverhalen, die interessant zijn om te volgen, terwijl iClicks voor ons Facebook en Twitter ads verzorgt. Met name Facebook ads werken goed voor ons.” Verder spelen Google Shopping en remarketing een belangrijke rol in de vindbaarheid van de webshop en haar producten.

Ooit overwogen om ook offline te verkopen? “Ik heb een magazijn in Zwanenburg, dat wellicht als winkel had kunnen functioneren. Echter merkten we dat het niet efficiënt is omdat onze producten zo specialistisch zijn. Online trekken we dankzij Google precies de juiste mensen aan en dan verkopen we bijna automatisch.”

De toekomst van de webshop

Dus de volgende stap is verkopen in Spanje? “Nee, want onze producten kan je daar ook gewoon in lokale winkels kopen. Maar het lijkt me wel interessant om meer in België te gaan doen en Duitsland is een zeer interessante markt. Die markt is ruim 5 keer groter dan Nederland. De VS lijkt me ook interessant, maar helaas is dat problematisch in verband met hun strenge richtlijnen voor het importeren van rauwe vleeswaren.”

Recruitment als nuttige basis

Recruitment en e-commerce zijn natuurlijk zeer diverse vakgebieden. Welke learnings heb je kunnen meenemen in je nieuwe rol als webwinkelier? “Net als in recruitment, moet je als webwinkelier commercieel zijn. Bovendien moet je goed luisteren naar de klant, zodat je weet wat zijn eigenlijke problemen zijn, zodat je die kunt oplossen. Ook is het belangrijk dat je overal bovenop zit; snel leveren en je beloften altijd nakomen. Het is zeer bijzonder dat iemand zijn verdiende geld in jouw webshop wil uitgeven. Soms gaat dat wel om honderden euro’s, daar moet je als webwinkelier niet licht over denken, want dat is echt bijzonder!”

“We voegen aan elke bestelling altijd een cadeautje toe, want dat verhoogt het plezier
bij ontvangst en bij het openen van het pakket. We vinden het bovendien belangrijk dat mensen met een glimlach de telefoon ophangen. Het moet een plezier zijn om met ons te praten. Zelfs als mensen niet tevreden zijn, is het belangrijk om empathie te tonen. Ga met ze mee, toon begrip voor hun standpunt – ook als dat in strijd is met jouw standpunt – en vind samen een oplossing. Mensen willen zich speciaal voelen en het is jouw taak als webwinkelier om dat te leveren. “

Ibericos.nl is deze maand Webshop van de Maand. Van harte gefeliciteerd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.