Webshop van de Maand: Geen Valentijn zonder chocola

Het is bijna Valentijnsdag. Het perfecte moment om jouw geliefde te verwennen met… jawel, chocolade! Van Soest is een chocolaterie die bekend staat om de ambachtelijke chocolade van hoge kwaliteit. Wij spraken met Rachel van Van Soest, over het succes van de chocolaterie en de hectiek van Valentijnsdag.

Een echt familiebedrijf

De passie voor het bereiden van (h)eerlijke chocolade zit er bij de familie Van Soest al een aantal jaar in. Chocolatier Franny runt sinds 2008 als derde generatie een chocolaterie, in de Utrechtsestraat in hartje Amsterdam. In 2009 wonnen ze de Retail jaarprijs nog en werden ze ter gelegenheid hiervan uitgenodigd in het Koninklijk huis.

Sinds anderhalf jaar heeft Van Soest naast de fysieke winkel ook de webshop www.vansoest-webshop.nl op ons platform geopend. Deze combinatie van online en offline werpt nu al zijn vruchten af. ‘Wij zien het bereik en de omzet groeien. Er komen steeds meer klanten in de winkel die zich op het internet hebben georiënteerd. Deze mensen zien de webshop als referentie en komen naar de winkel voor een stukje extra beleving.’ Aldus Rachel. Inmiddels hebben ze klanten uit alle hoeken van het land, en verkopen ze zelfs in Canada en Nieuw-Zeeland.

Altijd een extraatje

Niet getreurd voor de mensen die niet in staat zijn om naar de winkel te komen. Ook met de verzendingen proberen ze bij Van Soest een meerwaarde te bieden. ‘ We doen veel moeite om ook online dat stukje extra beleving te bieden. Onze chocolade wordt verpakt in een luxe geschenkdoos. Hier besteden we veel aandacht aan. We voegen ook altijd een leuk extraatje toe aan de bestelling’, zegt Rachel. Bestellingen worden bij Van Soest niet gezien als een ‘nummertje’. ‘We bieden zoveel mogelijk een persoonlijke beleving. Het gebeurt vaak dat we de klant nog eens opbellen om te vragen naar hun wensen of te vertellen dat het pakketje iets later aankomt’.

seoshop4

Wat maakt Van Soest uniek?

Er is veel concurrentie in ‘chocoladeland’ en daarom is het belangrijk dat Van Soest zich weet te onderscheiden. ‘We hebben een eigen cacao melange, waar we onze eigen chocolade mee maken. Deze chocola heeft niemand en is daarom erg uniek’.

Ook is Van Soest erg flexibel en maken ze alle chocolade zelf. ‘Er was laatst een meneer die om 4 uur ‘s middags nog 90 chocoladerepen bestelde via de webshop. Wij hebben deze bestelling toen direct gemaakt en dezelfde dag nog opgestuurd. Klantvriendelijkheid staat bij ons hoog in het vaandel’.

Al deze factoren – van de unieke klantbeleving tot aan de persoonlijke aanpak en de beste kwaliteit chocolade – zijn volgens Rachel de sleutel tot succes.

Win een Valentijnsbox!

De periode rond Valentijnsdag is een hectische tijd voor de chocolaterie. De hele winkel wordt in Valentijnssfeer gebracht, en ook de webshop blijft niet achter. ‘Dit jaar begonnen de voorbereidingen al ruim van te voren. We zijn extra vroeg begonnen met voorbereiden, omdat we ook aan Japan gaan verkopen’, vertelt Rachel.

‘We proberen elk jaar weer te vernieuwen. We bedenken dan nieuwe smaken of andere vormen. Maar er zijn ook dingen die elk jaar weer terug komen. Klanten kunnen hun producten bijvoorbeeld al jaren customizen, door een persoonlijke tekst of naam op de chocolade te laten schrijven.’

Bij Van Soest houden ze van een goede combinatie, naast chocolade hebben zij ook wijn en port in hun assortiment. Een best-seller is de Valentijnsbox met nootjes, wijn en natuurlijk heel veel chocola. Omdat het bijna Valentijnsdag is mogen wij deze box verloten onder onze volgers. Ga hier naar onze Facebook-pagina en maak kans op de Valentijnsbox t.w.v. €34,95.

seoshop9

Wil je niet wachten op de win-actie om je geliefde te kunnen verassen? Ontvang dan €5,- korting op je bestelling bij Van Soest met de code VANSOESTSEO16. De actie is geldig bij een besteding vanaf €25,- en loopt tot en met 21 februari 2016.

Bloggers en Instagram

‘Marketing speelt een belangrijke rol in ons succes’, zegt Rachel. ‘Wij zijn bijvoorbeeld al verschillende keren opgemerkt door bloggers. Als zij over ons schrijven is dit goed voor onze naamsbekendheid.’

‘We maken gebruik van social media, ook sturen we een persoonlijke nieuwsbrief naar vaste klanten met behulp van de applicatie Mailchimp. Daarmee spelen we in op speciale dagen, zoals Valentijnsdag.’

Plannen voor de toekomst

‘Van Soest is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in Amsterdam en omstreken en we groeien nog steeds. In de toekomst willen we onze merknaam nog meer versterken,’ aldus Rachel. ‘We verkopen onze eigen chocolade, van ons eigen cacao melange, al via diverse verkoopkanalen in het luxe segment. Dit willen we uitbreiden tot high-end hotels en restaurants.’

Tips voor andere webwinkeliers

Wij vroegen Van Soest of ze nog advies hadden voor andere webwinkeliers. Rachel: ‘Klanten waarderen het als je ze persoonlijke aandacht geeft. In een fysieke winkel is dit heel normaal, maar online wordt dit nog wel eens vergeten. Bij Van Soest proberen wij de klant echt het speciale gevoel te geven dat ze krijgen als ze een winkel binnen stappen. Veel webwinkels hebben nooit persoonlijk contact met klanten en dat is een gemiste kans.’

Chocolaterie Van Soest is webwinkel van de ‘liefdes’ maand Februari. Gefeliciteerd!
P.S Vergeet niet mee te doen met deze te gekke win-actie!

Banner webshop starten