5 punten die de groei van uw webwinkel kunnen beperken

In een markt waarin spelers als Amazon, Zalando en eBay de dienst uitmaken zullen de meeste andere webwinkeliers vrij veel onderlinge concurrentie ondervinden. Dat betekent dat u uw directe concurrenten steeds een stap voor moet zijn en goed moet weten welke punten uw groei zouden kunnen belemmeren. In dit artikel bespreken we de 5 belangrijkste punten die u zeker niet uit het oog mag verliezen.

1. Budgetbeperkingen

Vaak worden de kosten voor het opzetten en het beheren van een webwinkel zwaar onderschat. Wanneer u een open source webwinkel heeft of heeft gekozen voor een maatwerk oplossing, bent u bijvoorbeeld al aan het begin geld kwijt aan het design, eventueel programmeerwerk en hosting voor uw webwinkel. U moet dus investeren zonder de zekerheid te hebben dat uw webwinkel een succes gaat worden.

Zodra u actief bent begonnen met de verkoop van uw product kunt u opnieuw te maken krijgen met programmeerkosten. Bijvoorbeeld wanneer u de software moet updaten en dit niet zelfstandig kunt, of wanneer u een nieuwe functie wilt toevoegen aan uw webwinkel.

Dit alles hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Immers, zodra u een onderneming begint weet u dat u moet investeren om geld te kunnen verdienen. Wel is het belangrijk dat u van tevoren goed weet in te schatten hoe hoog de kosten zijn en of deze opwegen tegen de baten. U heeft immers ook nog budget nodig voor de marketing van uw webwinkel!

2. Technische kennis

Webwinkelsoftware heeft in de afgelopen 5 tot 6 jaar een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt, waardoor de mogelijkheden alleen maar zijn toegenomen. Dit betekent ook dat er veel meer kennis van de mogelijkheden nodig is en dat sommige software zo complex is geworden, dat u er een uitgebreide training voor nodig heeft om er goed mee te kunnen werken.

Gelukkig is er over de grote webwinkelsoftware aanbieders voldoende informatie op internet te vinden, zodat u zich redelijk goed kunt inlezen, maar ook dan moet u er rekening mee houden dat hier tijd voor nodig is en enige feeling met online software. Het zou immers zonde zijn als u niet het maximale uit uw webwinkel zou halen, dus neem hier zeker de tijd voor!

Niet alleen voor het beheer van uw webwinkel heeft u technische kennis nodig, maar ook voor de installatie van plugins. Althans, wanneer u met open source webwinkelsoftware werkt. Veel webwinkeliers ondervinden problemen met het installeren van versie updates van plugins die niet compatible zijn met de geïnstalleerde webwinkelsoftware. Heeft u hier weinig ervaring mee? Dan is het raadzaam om daar op tijd een specialist bij te betrekken. Kijk daarvoor bijvoorbeeld op een site als sitedeals.nl.

Verder is kennis van conversie optimalisatie zeer belangrijk. Oftewel, hoe zorgt u ervoor dat meer bezoekers van uw webwinkel daadwerkelijk iets kopen? Conversie optimalisatie is een belangrijke factor voor groei en gelukkig zijn er veel tools die u kunnen helpen om uw conversie te verbeteren. Eén van de beste tools is Optimizely, waarmee verschillende varianten van pagina’s in uw webwinkel tegenover elkaar getest kunnen worden. Zo kunt u direct zien wat de impact is van een aanpassing in uw webwinkel.

Tenslotte is het natuurlijk belangrijk dat u weet hoe u meer bezoekers in uw webwinkel krijgt. Oftewel, weet u hoe u uw webwinkel kunt optimaliseren voor de zoekmachines? Als u weet hoe dit werkt, of u werkt met een bureau dat dit voor u doet, dan is het uiteraard ook nog belangrijk dat uw webwinkel voldoende mogelijkheden biedt om geoptimaliseerd te worden voor de zoekmachines.

3. Vertrouwen & veiligheid

Veiligheid wordt een steeds belangrijker begrip in de e-commerce branche. Shoppers willen er zeker van zijn dat u als webwinkelier uw producten levert (dat was natuurlijk altijd al zo), maar nu ook steeds meer persoonlijke gegevens ontvreemd worden op internet, wordt nu ook de bescherming van persoonlijke gegevens ontzettend belangrijk. Met name open source webwinkelsoftware ligt vaak onder vuur, wat u als webwinkelier een slechte reputatie kan opleveren. Voor een goede veiligheid van deze gegevens is het in ieder geval belangrijk dat gegevens versleuteld worden verzonden.

Om de veiligheid van uw webwinkel ook kenbaar te maken bij uw bezoekers is het raadzaam om een keurmerk in uw webwinkel te plaatsen. Daarmee geeft u de zekerheid aan uw bezoekers dat uw webwinkel door een officiële instantie wordt gecontroleerd.

Tenslotte is het belangrijk dat uw webwinkel om kan gaan met plotselinge toenames in bezoek. Het zou immers zeer slecht staan wanneer uw webwinkel niet meer bereikbaar is, omdat er plotseling veel bezoekers in uw webwinkel zijn. Dat zou het vertrouwen in uw professionaliteit geen goed doen en groei in de weg staan.

4. Uitbreidingsmogelijkheden

Nieuwe functies maken het mogelijk om nieuwe klantgroepen aan te spreken of bestaande klantgroepen beter van dienst te kunnen zijn. Daarom is het belangrijk dat u uw webwinkel gemakkelijk kunt uitbreiden. Denk bijvoorbeeld aan koppelingen met externe boekhoudpakketten, e-mailmarketingsoftware of platforms als eBay & Amazon.

Onder uitbreidingen valt ook de mogelijkheid om internationaal te verkopen. Veel Nederlanders zien België als een tweede afzetmarkt, maar vergist u zich niet; de Belgische markt kent ook een andere cultuur. Zelfs wanneer u zich richt op Vlaanderen is het verstandig om teksten aan te passen, zodat het niet te ‘Nederlands’ klinkt. Naast België is Duitsland een interessante afzetmarkt. Houd hier echter wel rekening met taalverschillen, cultuurverschillen en een zeer strikte wetgeving! Meer hierover leest u ook in ons e-book ‘Starten in Duitsland‘.

5. Tijd

Het beheer van een webwinkel kost veel tijd. Zo moet u tijd steken in het beheer van uw webwinkel, technische updates (in het geval van open source software), zoekmachine optimalisatie, conversie optimalisatie en online advertising. Zelfs wanneer u veel van deze zaken uitbesteedt, bent u tijd kwijt aan het managen van de relatie met externe bureaus. Als u dus wilt groeien, moet u ergens tijd weten te besparen.

Als u nu denkt dat u de meeste tijd kwijt bent aan technische updates en het technisch onderhoud van uw webwinkel, dan kan ik u zeggen dat dit geen goed teken is. U bent immers een ondernemer, dus uw prioriteit zou moeten liggen bij de marketing van uw webwinkel. Laat het technisch onderhoud over aan experts.

5-punten-groei-webwinkel-bottom

Conclusie

Wanneer groei uw belangrijkste speerpunt is, is het belangrijk dat u erop kunt vertrouwen dat ook uw webwinkelsoftware leverancier dat op de eerste plaats zet. U zoekt dan een leverancier die ervoor zorgt dat u zich geen zorgen hoeft te maken over het technisch onderhoud van uw webwinkel, zodat u zich volledig kunt richten op marketing en verkoop.

SEOshop levert webwinkelsoftware in de cloud. U betaalt maandelijks een vast bedrag, zonder voorinvestering, zodat u iedere maand weet wat u kwijt bent aan uw webwinkel. Hosting en maandelijkse updates zijn inbegrepen in de prijs, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over het onderhoud en de veiligheid van de gegevens in uw webwinkel.

SEOshop is zeer gemakkelijk te gebruiken, zelfs als u niet veel ervaring heeft met webwinkelsoftware. Het biedt alle belangrijke integraties met betaalmethoden, verzendmethoden en marketing tools die u direct – en zonder installatie – kunt activeren. Bovendien kunt u zelf uw webwinkel uitbreiden en koppelingen maken met externe software via apps uit de SEOshop Store. Hier vindt u ook conversiegerichte thema’s (designs) die u direct kunt activeren, of u kunt zelf een design aanpassen via de HTML en CSS editor.

Het SEOshop platform is bovendien geoptimaliseerd voor de Belgische en Duitse markt.

Bij SEOshop geloven we dat marketing en verkoop de stuwende kracht zijn achter het succes en de groei van een webwinkel. Het technisch onderhoud moet u kunnen overlaten aan experts zoals wij. Gelooft u dit ook? Vraag dan een gratis demo aan en probeer ons platform zelf, of profiteer van ons speciale aanbod op deze overstappagina.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.