Webwinkel LINJAshoes: een elegante hoge hak die ook nog eens lekker zit

Iedere vrouw kent het wel: de pijn in de voeten na het dragen van een paar hoge hakken. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden wordt er vaak gezegd. Als het aan Bianca Blom ligt, is de marteling vanaf nu voorgoed voorbij. Zij creëerde de perfecte hak ‘made in Italy’: een zwarte pump waar u uren op kan blijven lopen zonder dat u last krijgt van uw voeten en die er ook nog eens stijlvol uitziet ‘Je kunt er minstens twee keer langer pijnloos op lopen, dan je gewend bent,’ zegt ze zelf. Dit unieke product verkoopt ze sinds kort in haar webshop LINJAshoes.

Het resultaat van hard werken

Bianca komt zelf uit een echt ondernemersgezin. Vanaf jongs af aan wist ze al dat ze een eigen bedrijf wilde beginnen. Net als veel andere dames heeft Bianca de pijn ervaren bij het lopen op hakken. Toen ze de cursus ambachtelijk schoenmaker had afgesloten, wist ze waar het aan lag. De constructie van een hak zat dusdanig in elkaar dat men wel last moest krijgen. In samenwerking met een orthopedisch schoenmaker, de productontwerper Seroj de Graaf en de beste Italiaanse fabrikanten is ze aan de slag gegaan. Tijdens het hele ontwikkelproces keek en dacht een groep van vrouwen kritisch mee. Het resultaat: een zwarte pump die een perfecte pasvorm en een ideaal draagcomfort combineert met een tijdloos design. ‘De schoen is van binnen uit naar buiten gemaakt. Van buiten is niet te zien hoe bijzonder de schoen is van binnen’, aldus Bianca.

De naam Linja is een Noorse naam met drie betekenissen: Lijn, beeldschoon en zacht. ‘Lijn staat voor de schoenenlijn die ik wilde. Ook komen de lijnen terug in het ontwerp. Zacht omdat het bij het dragen van de hakken net is alsof je op wolken loopt en beeldschoon vanwege het tijdloze design.‘

 

Een lastig productieproces

LINJA biedt één soort schoen in de webwinkel: één model in één kleur. Toch is het productieproces ingewikkelder dan bij andere schoenen. ‘De schoen is verkrijgbaar in zes hele en zes halve maten. Ik verkoop dus eigenlijk twaalf verschillende schoenen. Daar komt bij dat de schoen ingewikkelder in elkaar zit dan andere schoenen. De productie vergt meer handelingen en we gebruiken alleen het beste materiaal van de beste kwaliteit. De hakken slijten bijvoorbeeld veel minder snel. LINJA is door Bianca opgezet als een netwerkorganisatie, waarbij er wordt samengewerkt met top partijen op ieders vakgebied. Van de schoenproductie – handgemaakt door top schoenmakers in Italië – tot en met de logistiek. Alles is tot in de perfectie geregeld, zoals het hoort, volgens Bianca.

LINJA 500 vrouwen

De vrouwen waar LINJAshoes zich op richt zijn ambitieus, krachtig en willen zich vrouwelijk voelen. Dit zijn vrouwen die bewust kiezen. ‘Het is een relatief kostbare schoen -voor het topsegment is het echter met vergelijkbare kwaliteitsschoenen heel betaalbaar – maar wel de basis van je garderobe. Een must-have die iedere vrouw in de kast wil hebben. De vrouwen die de LINJAshoes dragen zien in dat de juiste pump een investering waard is.’ Het zijn vrouwen die zich niet zomaar iets wijs laten maken. Ze willen eerst zien en dan pas geloven. Als voorbeeld: ruim 120 vrouwen werden ‘bekeerd‘ op de lancering. Passen werd geloven.

Speciaal voor deze unieke vrouwen bedacht Bianca de LINJA 500. De eerste 500 vrouwen die de schoen kopen krijgen een uniek genummerd en speciaal verpakt model met een korting van 50 euro.

unnamed-558x195

LINJAshoes bij SEOshop

Bianca heeft in het beginstadium veel webwinkelsoftware aanbieders met elkaar vergeleken en is uiteindelijk terechtgekomen bij SEOshop. ‘Ik vind vooral de achterkant, ofwel de backoffice, van een webwinkelaanbieder belangrijk. Ik heb tenslotte maar één product en één verhaal dat ik wil communiceren. De vormgeving hoeft daarom niet zo ingewikkeld te zijn; het bestelproces is daarentegen wel heel belangrijk. Bij SEOshop werkt dat gewoon heel goed.’

 

‘Offline en online moeten elkaar versterken’

Alhoewel LINJAshoes een webshop is – naast een samenwerking met partnerwinkels – adverteert het merk liever op de ouderwetse manier. ‘Offline heeft mijn voorkeur, de vrouwen willen het product tenslotte eerst voelen en zien voordat ze erin gaan geloven. Ik organiseer daarom persoonlijke fitting events, waar vrouwen de schoenen kunnen passen. Dit heb ik ook gedaan bij de lancering. Daar waren 20 tot 25 vrouwelijke journalisten uitgenodigd die de pump hebben ervaren en gepast. De publiciteit kwam toen vanzelf,’ legt Bianca uit.

Social media is het belangrijkste online medium dat actief voor de promotie van LINJAshoes wordt ingezet. ‘Er is een mooi filmpje gemaakt, waar wordt getoond hoe stijlvol en elegant de schoenen zijn. Deze video gaat via Facebook. Vrouwen reageren hierop dat ze de schoenen willen hebben en taggen andere vrouwen. ’

Vertrouwen

Het online verkopen van schoenen is een stuk lastiger dan andere producten, meent Bianca. En daarom is vertrouwen heel belangrijk voor een webwinkel. “Men koopt niet zomaar een product in deze prijsklasse zonder dat ze het merk kennen of vertrouwen. Ik ben druk bezig met meer partner stores, waar de LINJAshoes gepast en besteld kunnen worden. Ik geloof erg in de kracht van online en offline samenwerking. Die versterken elkaar”. Daarnaast helpt de samenwerking met de designer Seroj de Graaf ook mee volgens Bianca. ‘Hij is een goede designer met een gevestigde naam en een goede reputatie; mensen vertrouwen hem’.


De toekomst

De webshop staat pas sinds juni live en toch ziet Bianca nu al een duidelijke groei. ‘De tijd en moeite die ik geïnvesteerd heb, werpt zijn vruchten af en daar ben ik heel trots op. Ik zie de omzet stijgen en het retourpercentage is erg laag. Dit komt natuurlijk ook omdat de LINJAshoes geen impuls aankoop zijn: als de vrouwen eenmaal overgehaald zijn en de schoenen hebben ontvangen zijn ze dolblij.’ Voor de toekomst heeft ze grote plannen: ‘Binnen nu en drie jaar verwacht ik in meerdere landen in meerdere winkels verkrijgbaar te zijn. Ik hoop dan binnen mijn doelgroep een bekende naam te zijn. Mijn belangrijkste doel is om vrouwen gelukkig te maken, daar word ik ook gelukkig van.

Tips voor andere webwinkeliers

Tot slot heeft Bianca nog enkele tips voor andere webwinkeliers. ‘ Ik raad aan om goed onderzoek te doen naar je doelgroep. Wie is je doelgroep en waar zijn ze te bereiken? Het is belangrijk om te beseffen dat ondanks dat je een webwinkel hebt en verkoopt op het internet, je niet alleen online zichtbaar moet zijn maar soms ook offline je webwinkel moet promoten. Dit geeft vertrouwen’.

Verder raadt Bianca ook aan offline klanten om feedback te vragen. ‘Je moet altijd naar je klanten blijven luisteren. Een webshop is en blijft altijd een ‘work in progress’. Het is belangrijk om altijd te blijven verbeteren. Hiermee bedoel ik niet alleen de technische aanpassingen, maar ook de vormgeving van de webwinkel. Soms heb je oogkleppen op en dan is het goed om te luisteren naar wat je klanten te zeggen hebben. ‘

LINJAshoes is deze maand door haar bijzondere product webwinkel van de maand, van harte gefeliciteerd!