Sportswearonline.nl: 'Wat een ander beter kan, kun je beter uitbesteden'

De markt van sportkleding is moordend en zeker online. Spelers als Zalando domineren de zoekresultaten. Hoe zorg je er dan toch voor dat je webwinkel in sportkleding succesvol wordt? Ronald Plieger, Algemeen Manager van Sportswearonline.nl legt het uit.

Hoe het begon

In 2010 startte het bedrijf dat ten grondslag lag aan Sportswearonline.nl met de verkoop van Craft sportkleding. Van begin 2011 tot begin 2014 bleef de focus liggen op Craft, waarna het assortiment werd uitgebreid met andere merken, zoals Odlo, Shimano en Pearl Izumi. Tussen 2011 en 2012 maakte het bedrijf een flinke groei door. In die tijd investeerde Craft veel in haar naamsbekendheid, onder andere door sponsoring van sportevenementen en sportploegen. Door een combinatie van eigen inspanningen en de inspanningen van Craft, kon het bedrijf snel groeien.

Door de uitbreiding van het assortiment werd in 2013 besloten om de webshop te vernoemen naar Sportswearonline.nl. ‘We hebben nog overwogen om aparte webwinkels in te richten voor de afzonderlijke producten, maar uiteindelijk leek het ons – met het oog op onze strategie – verstandiger om alles onder te brengen in één webwinkel’, legt Plieger uit. In de webwinkel worden hoogwaardige producten verkocht. ‘We zijn zelf enthousiaste sporters en weten daarom precies wat onze klanten zoeken. Bovendien is het natuurlijk erg leuk om dagelijks met producten te werken waar je zelf in gelooft’.

Sportswearonline.nl is een 100% online winkel en verkoopt niet offline. ‘We bezoeken wel eens beurzen als bezoeker, maar verkopen verder alleen online. We hebben recent een online marketeer aangenomen om onze online marketing strategie uit te voeren’, vertelt Ronald Plieger.

De weg naar online succes

Hoe boek je nu online successen in zo’n concurrerende markt? Vanaf 2012 begon het bedrijf met intensieve verbeteringen van haar online marketingactiviteiten. ‘We hebben in dat jaar alles goed ingericht en dat zorgde voor veel naamsbekendheid, met name in de organische zoekresultaten’. Niet alleen organisch doet Sportswearonline.nl het goed, ook via AdWords en Beslist.nl komen klanten binnen. ‘We willen in de nabije toekomst ook affiliate marketing gaan inzetten. Daarnaast willen we meer met social media gaan doen en we hebben nu met SEOshop een blog ter beschikking waar we zeker wat mee willen gaan doen’.

‘Google Analytics is erg belangrijk voor ons’, voegt Plieger hier aan toe. ‘We werken bij Sportswearonline.nl veel met bloggers die schrijven over sportartikelen en geven in ruil voor een recensie een gratis sample weg. We geven hem of haar daarbij volledige vrijheid, dus het kan ook zijn dat het een negatieve recensie wordt. We vragen daarbij altijd om een link naar onze webwinkel, zodat we via Google Analytics kunnen meten wat het ons oplevert. Dat doen we voor alle kanalen, dus niet alleen voor bloggers. Wanneer het wat oplevert, herhalen we een actie. Levert het niets op, dan stoppen we’.

Sportwear online

De keuze voor SEOshop

‘Aan het einde van de zomer kwamen we bij SEOshop terecht’, vertelt Ronald Plieger. ‘We hadden dringend een nieuwe webwinkel nodig. De keuze was met het oog op onze wensen SEOshop of Magento. We hebben zelf geen technische mensen in huis en wilden ook niet voor iedere aanpassing gaan betalen. We wilden juist veel tijd besteden aan onze marketingactiviteiten en niet aan het technisch onderhoud. Daarmee was de keuze voor SEOshop dan ook al snel gemaakt’.

De overgang naar SEOshop van de custom made webwinkel verliep vrij soepel. ‘Met de importfunctie konden we snel alle producten uploaden. Dankzij de categorieën konden we producten gemakkelijk indelen en bovendien zijn we zeer tevreden over de mogelijkheden om onze voorraad bij te houden. Dat werkt erg goed’.

Sportswearonline.nl biedt meerdere betaalmethoden aan. ‘PayPal was voor ons een vereiste en dat beheren we zelf. Om klanten in België te bedienen, bieden we Mr. Cash aan en Sofort Banking voor Duitse klanten. Dat doen we via MultiSafepay, aangezien dat niet alleen gemakkelijk is, maar ook een stuk voordeliger dan zelf regelen. Daarnaast bieden we Klarna aan voor achteraf betaling. Daar was ten eerste veel vraag naar, maar geeft ons ook de mogelijkheid om het certificaat van Thuiswinkel Waarborg aan te vragen. Sommige webwinkeliers vragen extra voor achteraf betaling, maar wij hebben besloten dat gratis te doen, om zodoende extra service te kunnen bieden’.

De USP’s van Sportswearonline.nl

Hoe kun je concurreren in een markt waar Zalando domineert? Plieger’s antwoord is ‘persoonlijk contact’. ‘Coolblue ontvangt ook veel orders, maar onderhoudt wel persoonlijk contact met haar klanten. Dat vind ik uniek. Ook leveren wij extra goodies om onze klanten te stimuleren om ook andere producten te proberen. Wanneer een bestelling later komt en we een klant misschien teleur moeten stellen, bellen we altijd even op. Dat wordt zeer gewaardeerd en dat zie je ook terugkomen in de feedback die op onze site is terug te lezen. Voor deze feedback maken we gebruik van de feedback tool van The Feedback Company’.

Sportwear online tshirt

De toekomst

Kunnen we Sportswearonline.nl binnenkort ook – als Sportswearonline.be of Sportswearonline.de – in het buitenland verwachten? ‘Voor een dergelijke stap is veel aandacht nodig’, legt Plieger uit. ‘Met name Duitsers bestellen graag in een Duitse webwinkel, dus dan moeten we onze bedrijfsvoering ook aanpassen. We willen daarom eerst ons assortiment uitbreiden en pas dan via Nederland en België naar Duitsland gaan’.

De komende tijd zal Sportswearonline.nl veel tijd steken in het uitbreiden van haar assortiment met premium merken. Daarnaast wordt er meer tijd en budget vrijgemaakt voor nieuwe online marketingactiviteiten en zijn er wensen om een responsive design in samenwerking met SEOshop partner eFusion op te zetten. ‘We geloven dat datgene wat je zelf kunt doen, je zelf moet doen. Alles wat je niet kunt, kun je beter uitbesteden aan een bedrijf dat daar meer kennis van heeft. Daarmee bespaar je tijd die je beter in de marketing van je webwinkel kunt steken. Uiteraard moet je daar dan wel het budget voor hebben’, zegt Plieger.

Tips voor andere webwinkeliers

Zijn er tenslotte nog tips die jullie graag willen delen met andere webwinkeliers? ‘Mensen onderschatten het werk dat er bij een webwinkel komt kijken. Het houdt niet op bij het opzetten van een webwinkel en het toevoegen van producten. Het design van je webwinkel is ook erg belangrijk en je moet goed kijken wat aansluit bij je doelgroep. Bovendien moet je ervoor zorgen dat je design eruit springt, want daarmee grijp je de aandacht van je bezoekers zodat ze langer in je webwinkel blijven. Ten tweede wil je weten waar je doelgroep zich bevindt en wie je klant worden. Dat kan je het beste meten aan de hand van Google Analytics. Wat ook belangrijk is, is dat je in dialoog blijft met je klanten. We hebben korte tijd terug alle feedback van onze klanten via The Feedback Company teruggelezen. Met deze feedback kunnen we onze processen weer verbeteren. Tenslotte kan ik webwinkeliers aanraden om bepaalde onderdelen uit te besteden. Anderen hebben nu eenmaal meer kennis van bepaalde onderdelen dan jij en uiteindelijk bespaar je door dingen uit te besteden. Zo heeft eFusion ons design verzorgd en werken we op online marketinggebied samen met de Online Boswachters, die ons voorzien van expertise en ons hebben geholpen bij de overstap naar SEOshop’.

Sportswearonline.nl is deze maand Webwinkel van de Maand. Van harte gefeliciteerd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.