Weg bij je oude e-commerce platform

Is de tijd rijp?

De commerciële wereld verandert in een razendsnel tempo. Dankzij social media en de kracht van internet, willen klanten niet alleen maar shoppen in een traditionele fysieke winkel. Ze verwachten ook een geavanceerde, fijne online shopervaring die werkt op hun smartphone en tablet en persoonlijk op hen is afgestemd. Omnichannel verkoop is dé trend voor de moderne winkelier en veroorzaakt een ware transformatie van de online shopervaring.

Nu steeds meer winkeliers de omnichannel revolutie omarmen, is de concurrentie moordend. Je wilt natuurlijk niet bezwijken onder de groeiende druk om nieuwe klanten aan te trekken en behouden. Daarom is het de hoogste tijd om jezelf een aantal belangrijke vragen te stellen over je huidige webshopsoftware. Wanneer is het tijd om afscheid te nemen en over te stappen, zodat je webwinkel nieuwer, sneller en winstgevender wordt?

Stel jezelf de volgende 5 essentiële vragen:

  1. Is je webwinkel afgestemd op smartphones en tablets?
  2. Zorgt je webwinkel voor terugkerende klanten?
  3. Hoe snel laadt je webwinkel?
  4. Zorgt je webwinkel ervoor dat bezoekers daadwerkelijk klanten worden?
  5. Hoe goed presteert je webwinkel qua webverkeer en bekendheid op social media?

Blijkt uit je antwoorden dat je platform de veranderende technologische trends op retailgebied niet kan bijbenen en dat je daardoor minder omzet draait? Dan is het de hoogste tijd om afscheid te nemen van je huidige e-commerce platform.


 

Vijf eenvoudige stappen naar een nieuw e-commerce platform

Nu je beseft dat je hoognodig aan verandering toe bent, is het tijd om te ontdekken hoe je je winkel kunt transformeren tot het gewenste verkoopkanon. Neem de tijd om te bepalen wat je in zakelijk opzicht wilt bereiken en wat je nodig hebt om het huidige volume van je webwinkel te behouden en naar the next level te tillen.

1. Begin met daten
Als je een nieuw platform hebt gespot, waag je dan aan een e-commerce date. Benut de gratis proefperiode (als die wordt aangeboden), ontdek wat het platform te bieden heeft en bekijk of het past bij jouw wensen, en die van je winkel en gebruikers. Een gratis proefperiode biedt je de kans om de features uit te proberen die je nodig hebt om je omzet te vergroten voordat je je in een nieuwe relatie stort. Het goede nieuws is dat de meeste gratis proefperioden ook kunnen fungeren als de fundatie van je daadwerkelijke webwinkel. Dus als het bevalt, is het relatief gemakkelijk om van daten over te stappen op een echte relatie.

2. Verbreek de relatie met je huidige provider
Je hebt nu circa 14 dagen gedatet met een nieuw e-commerce platform en je bent bereid om een daadwerkelijke relatie aan te gaan. De hoogste tijd dus om je huidige provider vaarwel te zeggen. Zoals bij elke relatie moet je, voordat je de stekker eruit trekt, ervoor zorgen dat je alles meeneemt wat je nodig hebt.

Sommige e-commerce softwareproviders kunnen product-, bestel- en klantendata exporteren. Dus het is de moeite waard om je huidige provider in te lichten over de overstap en te vragen of ze deze service aanbieden. Zodat al je belangrijke zakelijke details naar je nieuwe e-commerce platform kunnen worden overgezet.

Maar dat is het best case scenario: niet alle e-commerce platforms bieden tools die data exporteren. Als deze dienst niet wordt aangeboden, zul je zelf je data moeten exporteren naar een spreadsheet.

Data die je van je huidige provider wilt meekrijgen:

  • Productdetails
  • Productfoto’s
  • Klantendata
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • “Over ons”-informatie (als die er is)

Zodra je over al deze informatie beschikt, is het tijd om het welbekende “Het ligt niet aan jou, het ligt aan mij”-gesprek met je oude e-commerce platform aan te gaan. En om over te stappen op grotere en snellere downloadtijden. Sluit je oude platform af en maak een frisse start met je nieuwe e-commerce platform.

3. Zet je beste beentje voor
Nieuwe relaties zijn altijd spannend: het gras is groener, eten smaakt je beter en je wilt constant je beste beentje voorzetten.

Zodra je een nieuw e-commerce platform hebt, wil je allereerst je nieuwe webshop opspicen door deze met je fantastische producten te bevoorraden. Importeer data zoals productdetails, foto’s en klantendata van je vorige systeem. Voeg productfoto’s toe en voorzie deze van unieke productbeschrijvingen. Kies voor een platform waarbij je zelf de lay-out van je check-out en website kunt kiezen. Zorg ervoor dat je nieuwe site een reflectie is van je merk en waar je webwinkel voor staat.

eCommerce koopgids

Ontdek de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen voordat je in een webshopsoftware investeert

4. Vergeet de belangrijke details niet
Je nieuwe webwinkel kan voor een euforisch gevoel zorgen, maar vergeet niet te controleren of de basiselementen van je webwinkel in orde zijn!

Activeer je betaal- en verzendmethoden om te garanderen dat je klanten een goede check-out ervaring hebben en je product op het juiste adres wordt afgeleverd. Zorg ervoor dat je financiële data stipt in orde zijn, stel je Adwords accounts op, optimaliseer je productbeschrijvingen voor zoekmachines en configureer je bestel- en factureernummers naar eigen wens.

5. Schreeuw het van de daken
Online marketing bestaat grotendeels uit het vergroten van je vindbaarheid op internet zodat je meer klanten kunt bereiken. Je bent weg bij je oude e-commerce platform en nu is het dus de hoogste tijd om je vrienden, familie en de hele wereld in te lichten over je gloednieuwe webwinkel!

Je bestaande klanten zijn de allerbeste ambassadeurs voor je merk. Dus zorg ervoor dat je de review feature activeert en kweek loyaliteit door je klanten de mogelijkheid te bieden om product reviews te posten. Bouw een relatie op met je doelgroep en je huidige klanten door te bloggen over je producten en diensten. Een weblog helpt bij het aangaan van waardevolle relaties met klanten en kan ook je zoekmachineranking drastisch verbeteren! Je nieuwe e-commerce platform is je nieuwe grote liefde, en nu is het de hoogste tijd om ervoor te zorgen dat je doelgroep de weg naar je webwinkel weet te vinden!

Het is altijd moeilijk om een relatie te beëindigen, maar overstappen op een ander e-commerce platform hoeft dat zeker niet te zijn! Als je webwinkel niet meegaat met de altijd-veranderende trends op retailgebied, dan wordt het tijd om je oude platform vaarwel te zeggen en over te stappen. Een nieuwe start hoeft zeker niet moeilijk te zijn, vooral wanneer je een flexibeler e-commerce platform vindt dat beter aansluit op jouw wensen en die van je klanten.

Part-2-design-3


 

Om de overstap nóg gemakkelijker te maken, hebben we speciaal voor jou een handige checklist opgesteld:

Checklist voor een e-commerce overstap

Stap 1: Kies voor Lightspeed

ロ Vraag een gratis 14-daagse proefperiode aan en test Lightspeed eCom uit!
ロ Laat je Lightspeed account executive weten of je momenteel een webwinkel op een ander platform hebt

Stap 2: Licht je huidige provider in

ロ Exporteer al je product-, verkoop- en klantendata van je huidige winkel
ロ Zeg je huidige serviceovereenkomst op

Stap 3: Bevoorraad je webwinkel

ロ Importeer producten
ロ Importeer klantendata
ロ Importeer productfoto’s
ロ Lever unieke content
ロ Kies de juiste lay-out
ロ Voeg je Algemene Voorwaarden en privacybeleid toe

Stap 4: Configureer belangrijke instellingen

ロ Activeer je betaalmethode
ロ Activeer je verzendmethodes en selecteer de landen waarnaar je wilt verschepen
ロ Organiseer de financiële data van je webwinkel
ロ Stel de content op voor geautomatiseerde e-mails aan klanten

Stap 5: Stel je marketing tools op

ロ Activeer de klantbeoordeling-functie
ロ Zet je eigen blog op

Stap 6: Begin met verkopen

ロ Stel je re-directs in
ロ Zet je webwinkel live
ロ Koppel je webwinkel met een domein