Hoe bedrijven (en webshops) WhatsApp kunnen inzetten

WhatsApp is bezig met een flinke opmars. Ruim 9,4 miljoen Nederlanders maken er nu al gebruik van WhatsApp. Dat maakt het natuurlijk een zeer interessante marketingtool voor bedrijven en dus voor webshops. Toch maken er nog weinig webshops gebruik van. In deze blogpost beschrijven we daarom de voordelen, geven we tips en noemen we voorbeelden van webshops die het al succesvol inzetten.

De voordelen voor webshops

WhatsApp biedt de volgende voordelen voor webshops die er gebruik van maken:

  • Het is een stap verder in persoonlijke service – klanten kunnen korte vragen stellen, waarop webwinkeliers direct kunnen reageren. Bovendien is het een zeer interactieve manier van communiceren dankzij de 1-op-1 conversatie.
  • Het is een nieuwe klantbeleving – omdat het nog zo weinig wordt ingezet, is WhatsApp marketing een zeer verrassende communicatietool.
  • Het vergroot het bereik met een persoonlijke tint – de ontvangers van de WhatsApp-berichten kunnen deze informatie eenvoudig doorsturen. Dankzij de 1-op-1 conversatie is de relevantie van het bericht hoger en zijn ontvangers eerder geneigd om het door testuren.
  • Het stimuleert verkoop – dankzij de persoonlijke communicatie krijgt de klant een positieve ervaring en kan het zelfs helpen om meer te verkopen.

De mogelijkheden voor webshops

WhatsApp biedt de volgende mogelijkheden voor bedrijven:

  • Appcare – in tegenstelling tot social mediakanalen zoals Facebook en Twitter, zorgt WhatsApp voor een echte 1-op-1 communicatie. Dat maakt het zeer persoonlijk, direct en klantvriendelijk. Wel wordt er een snelle reactietijd door klanten verwacht; veel sneller dan de reactietijd die voor Facebook en Twitter wordt verwacht. De kans is groot dat met name de grotere webshops in de komende jaren zullen investeren in WhatsApp en speciale Appcare-afdelingen zullen opzetten.
  • Nieuws en content – met WhatsApp kunt u een grote groep klanten bereiken. Daar ligt bijvoorbeeld een probleem bij Facebook, waar het algoritme ervoor zorgt dat niet alle berichten uw klanten bereiken. We zien nu al dat met name vliegtuigmaatschappijen WhatsApp voor dit doeleinde gebruiken en actuele vliegtijden communiceren.
  • Engagement – WhatsApp biedt de mogelijkheid om een groepschat op te zetten, zodat veel mensen in één keer bereikt worden. De vraag is uiteraard wel: zitten klanten hier op te wachten? Het is dus raadzaam om klanten actief te vragen of zij hier aan willen deelnemen. Zo kunt u bijvoorbeeld een discussiegroep opzetten waar u nieuwe producten – inclusief foto’s – aan uw klanten voorlegt, voordat u ze introduceert.

nederland-en-whatsapp-595x298-2

De risico’s van WhatsApp

Het belangrijkste risico van WhatsApp is dat uw klanten het niet waarderen. Zeker omdat het zo’n persoonlijk kanaal is, kunt u het niet alleen voor commerciële doeleinden (lees: hard sell van uw producten) gebruiken.

Daarnaast zijn er discussies over de opslag van gegevens in WhatsApp. Hoe gaat WhatsApp hiermee om en is dit veilig?

Voorbeelden van bedrijven die het effectief inzetten

Het bekendste voorbeeld van een bedrijf dat WhatsApp effectief inzet in Nederland is Coolblue, waar klanten 7 dagen per week tot middernacht vragen kunnen stellen. Het bedrijf is gestart met – wat ze zelf noemen – een kleine test. Wanneer er discussies op Facebook of Twitter plaatsvinden, vraagt een medewerker of de klant de discussie wil voortzetten met het bedrijf op WhatsApp.

coolblue-whatsapp-2

Het tweede voorbeeld is van de webshop van Peter Verspuy. Deze webshop heeft een aparte telefoon waar alle app-berichten binnenkomen en die vervolgens door een medewerker worden beantwoord. Volgens de webshop worden er tussen de 50 en 60 gesprekken per maand gevoerd, waarbij ook verkopen worden gerealiseerd.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.