Wijziging Richtlijn Consumentenrechten – Bent u er klaar voor?

Binnenkort wordt de Richtlijn Consumentenrechten gewijzigd. Dit is een belangrijke wijziging voor webwinkeliers en daarom vroegen we Elaine Oldhoff van Thuiswinkel.org om een gast blogpost.

Voor webshops en andere verkopers op afstand is er deze maanden veel werk aan de winkel! Om cross-border e-commerce te bevorderen en de consument daarbij beter te beschermen, zijn namelijk de Europese Consumentenregels veranderd. Regels die niet altijd even leuk en makkelijk zijn, maar met name in het voordeel van de klant lijken te zijn. Onder het motto ‘niet leuker, wel makkelijker’ helpt Thuiswinkel.org webwinkeliers om – via certificering en een handige checklist – aan wettelijke verplichtingen te voldoen. Heeft u al aan alles gedacht?

Informatieverplichtingen – “say what?”

Omdat een consument bij verkoop op afstand het product van tevoren niet kan zien, gaat de wetgever uit van een informatieachterstand bij de consument. De voornaamste wijzigingen in de nieuwe wetgeving zitten dan ook in de informatieverplichtingen. Als webwinkelier moet u hierbij aan de volgende verplichtingen denken:

Contactinformatie

Heeft u een telefoonnummer voor niet-klanten waarvan de kosten hoger liggen dan het standaard lokaal/basistarief? Vermeld dit dan apart en op een juiste manier. Voor klanten met vragen over hun bestelling mag een telefoonnummer namelijk niet meer kosten dan het lokaal/basistarief.

Wie betaalt wat?

Een consument wil weten wat hij waarvoor betaalt. Wat kost het product en welke eventuele extra kosten zijn er? Vermeld deze extra kosten netjes voordat de consument aan de overeenkomst is gebonden. Bij “eventuele extra kosten” heeft de wetgever het over verzendkosten, administratiekosten, betaalkosten en boekingskosten in het geval van reiswebsites. Is het bestaan van de kosten wél duidelijk, maar het bedrag op voorhand nog niet, vermeld dan de manier waarop deze kosten worden berekend.

Let op! Voor betaalmethoden (bijvoorbeeld transactiekosten, abonnementskosten of kosten voor een rembourszegel) mogen niet meer kosten in rekening worden gebracht dan u zelf voor deze betaalmethoden maakt.

Bestellen, kopen of afrekenen?

De consument moet vanaf 13 juni precies weten wanneer hij een aanbod aanvaardt en dat hij vanaf dat moment verplicht is de ondernemer te betalen. Over het algemeen aanvaardt een consument een aanbod met een bestelknop. De wetgever vraagt dan ook van de webwinkelier om aan de consument duidelijk te maken dat hij vanaf dat punt betalingsverplichting aangaat. Dit kan door de betreffende bestelknop te voorzien van een tekst ‘bestelling met betalingsverplichting’ op te nemen. Doet u dit niet, dan is de overeenkomst vernietigbaar.

Vakjes aanvinken

De nieuwe regels gaan uit van een opt-in. Dat houdt in dat het aanvinken van vakjes moet worden overgelaten aan de consument. Toestemming voor extra diensten en producten (zoals bijkoopgarantie, annuleringsverzekeringen en reisverzekeringen) mag niet worden afgeleid aan vooraf door de ondernemer aangevinkte vakjes.

Het herroepingsrecht

Niet alleen de informatieplichten, maar ook het recht van ontbinding (oftewel het herroepingsrecht) gaat op de schop. Twee belangrijke weetjes:

    • Verstrek het modelformulier! Om de overeenkomst te kunnen ontbinden, moet een de consument een verplicht modelformulier voor herroeping worden aangeboden. Dit formulier is opgesteld door de Europese wetgever en moet via de website én bij de bevestiging van de overeenkomt aan de consument worden verstrekt.
    • Geen herroepingsrecht? Het is nog steeds mogelijk het herroepingsrecht voor bepaalde producten en diensten uit te sluiten. Informeer de consument hier duidelijk over en ga na of uw product en/of dienst met de nieuwe regels nog wel onder de uitzonderingen valt!

Voor meer informatie, ga naar www.thuiswinkel.org/richtlijn-consumentenrechten, doe de zelfscan of neem contact met ons op!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.