Winnaar Webwinkel van het Jaar 2013: SpaanseSloffen.nl

In 1978 begon Gerard Harbrink zijn bedrijf ‘Schoenreparatie Harbrink’ in het winkelcentrum de AA-Landen in Zwolle. Vanuit deze locatie werden Zwolle en omgeving bediend. Harbrink’s bedrijf werd een succes en daarom werd eind jaren 90 besloten om ook te beginnen met het verkopen van spaanse sloffen en pantoffels. Het assortiment groeide en dit kwam de naamsbekendheid zeer ten goede. In 2008 werd er besloten om ook online te gaan verkopen. Dit was het begin van een nog groter succes. Benieuwd naar het verhaal? Lees hoe dit familiebedrijf zowel offline als online blijft groeien.

Meer dan 6500 bestellingen in een jaar

Zoon Ronald Harbrink startte de webwinkel nadat er een nieuwe schoenmakerij in de buurt bij kwam. Het bedrijf verloor in de fysieke winkel 20% omzet, maar maakte dit al snel goed via de verkopen via de webwinkel.

Een jaar geleden stapte SpaanseSloffen.nl over naar SEOshop. Een slimme zet volgens Harbrink. ‘We staan nu op de eerste plaats in Google en hebben in een jaar al meer dan 6500 bestellingen binnengekregen. Voor ons product is dat zeker iets waar je trots op kunt zijn!’

In de winkel in Zwolle wordt van alles verkocht; van sleutels tot spaanse sloffen en er is een magazijn van waaruit ook de artikelen voor de webwinkel worden geleverd. De fysieke winkel geldt daarmee als lokale leverancier, terwijl de webwinkel heel Nederland bereikt.

magazijn spaanse sloffen

De concurrentie te slim af

SpaanseSloffen.nl maakt met name gebruik van AdWords, Marktplaats en Beslist.nl om zijn producten onder de aandacht te brengen. Linkbuilding en SEO-activiteiten zijn er nauwelijks. Wel heeft de jonge ondernemer een goed gevoel voor timing. ‘In het ANWB magazine las ik een artikel over het product Yaktrax Walker sneeuwkettingen. Hierin stond dat het product werd geleverd door leverancier Frans Muller. Nu leveren wij dit product ook in onze webwinkel en dus optimaliseerde ik die productpagina en adverteerde via AdWords op de term ‘Frans Muller’. Dit leverde me in zeer korte tijd veel bestellingen op!’. Dit goede gevoel voor timing komt ook tot uitdrukking in het productassortiment. Met regelmaat worden er seizoensartikelen aan de webwinkel toegevoegd, zodat bestaande klanten steeds iets nieuws in de webwinkel vinden, op het moment dat ze daar om vragen.

Soms is niet alleen timing belangrijk, maar ook kiezen voor een goed product en een klein beetje mazzel hebben. Enige tijd geleden behandelde Keuringsdienst van Waarde een item over spaanse sloffen die geleverd werden door Scapino en schadelijke stoffen bevatten. ‘Tussen 9 en 12 uur haalde ik daardoor meer dan 2.000 euro omzet binnen’, vertelt Harbrink lachend. ‘Iedereen die dat programma had gezien wilde natuurlijk nieuwe spaanse sloffen die wel van goede kwaliteit zijn en die sloffen vonden ze bij ons!’

Spaanse sloffen Lightspeed klant

Winnaar Webwinkel van het Jaar

SpaanseSloffen.nl werd door SEOshop geselecteerd voor de verkiezing vanwege het unieke product. Wat heeft Harbrink gedaan om deze prijs uiteindelijk binnen te halen? ‘We hebben de verkiezing in onze webwinkel en in e-mails vermeld en bovendien – dat werkte het beste – via Facebook gedeeld aan ruim 100 vrienden. We zijn erg blij met de prijs!’
screen-shot-2016-12-19-at-13-38-29

Tips voor andere webwinkeliers

‘Of ik tips heb voor andere webwinkeliers? Zorg dat je product uniek is! Verder moet je er uiteraard voor zorgen dat je je producten op tijd verstuurt zodat je klanten tevreden zijn over je service. Wat ik ook als raad kan meegeven is ervoor te zorgen dat je weet wat er speelt. Neem bijvoorbeeld mijn actie voor de Yaktrax Walker sneeuwkettingen. Als je dat soort dingen op tijd oppikt, kun je zeer voordelig heel veel omzet binnenhalen’.

SpaanseSloffen.nl mag zichzelf een jaar lang SEOshop Webwinkel van het Jaar 2013 noemen. Proficiat!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.