BRIC. Living verkoopt woonaccessoires via webshop

Wie wil en heeft er nog tijd om urenlang te woonshoppen? Om dan thuis te komen met net dat kussen of plaid, die ene vaas of poef en tot de ontdekking te komen dat het totaal niet past in het interieur? Voor deze shoppers biedt BRIC. Living de oplossing, en eigenaresse Melanie Wiggers kiest daarbij bewust voor een webshop als verkoopkanaal. We spraken met haar over haar bedrijfsfilosofie en toekomstperspectieven.

Het idee achter de webshop BRIC.

Melanie Wiggers is al tien jaar werkzaam als interieur ontwerper voor haar eigen bedrijf WiggersDesign. Hierbij komt zij veel met woonaccessoires in aanraking en merkte dat veel mensen moeite hebben om accessoires te vinden die goed bij elkaar passen. Hierdoor ontstond het idee om combinaties van woonaccessoires afgestemd op kleur aan te bieden, zodat de klant niet voor iedere accessoire afzonderlijk een keuze hoeft te maken. Op die manier verzorgt zij de styling in haar aanbod.

De naam BRIC. ontstond uit de vier kernelementen van de webshop en haar aanbod; basic, restyling, interior, combinations. Omdat de naam ‘BRIC’ al was vergeven, ontstond BRIC. Living.

“Wij maken een selectie voor de klant van – wat ons betreft – de mooiste Deense, Nederlandse en Belgische woonmerken, die ook nog eens betaalbaar zijn,” vertelt Melanie.

Ze kiest bewust voor het online verkoopkanaal in plaats van een fysieke locatie; waar de grotere bekende concurrenten kiezen voor – met name – een offline verkoopkanaal. “Door online te verkopen hebben we een groter bereik, kunnen we ons concept beter uitdragen en kunnen we de kosten laag houden. Momenteel wordt de webshop vanuit huis beheerd. Dat wil niet zeggen dat we niets offline doen. Op 12 september organiseren we voor het eerst een open huis en dan kan iedereen onze producten komen bekijken in Driebergen.”

Door het unieke concept is er veel tijd gestoken in het design van de webshop in samenwerking met SEOshop partner Yellowlab. De webshop heeft hierdoor een professionele uitstraling gekregen. “Ik ben zeer tevreden over de samenwerking met Yellowlab,” voegt Melanie toe.

Eind juni werd de webshop live gezet. Hierna volgde – met name vanwege de zomervakantie – een rustige periode om alles goed op te zetten, waaronder de verschillende marketingkanalen.

Het voordeel van een webshop

Willen mensen eigenlijk wel hun woonaccessoires online kopen? “Online bestellen wordt steeds eenvoudiger en laagdrempeliger. Dat komt ook doordat klanten hun producten kunnen retourneren. Ik vind het daarom ontzettend belangrijk dat de foto’s in de webshop van goede kwaliteit zijn, want alleen dan weet je zeker dat je niet een bruin product koopt dat uiteindelijk zwart blijkt te zijn. Bovendien hebben wij de combinaties al voor de klant bedacht, zodat retourzendingen vrij laag zullen zijn.”

“De basis van ons succes is ons BRIC.-concept. Andere verkopers hebben zoveel losse producten, dat je als klant al snel het overzicht kwijt bent en niet weet wat je uiteindelijk bij elkaar moet kiezen. Ons devies is: houd de basis in je interieur rustig maar maak het af met mooie items, zorg voor goede kwaliteit en houd het betaalbaar.”

De keuze voor SEOshop

Melanie kwam SEOshop voor het eerst tegen op de Webwinkel Vakdagen. “Bij andere webwinkelsoftware leveranciers had ik het idee dat ze meer bedoeld waren voor kleine webshops, terwijl ik juist wil groeien met mijn webshop. Ik heb voor SEOshop gekozen omdat ik kan doorgroeien, niet eenmalig een groot bedrag hoef te betalen en niet voor elke update apart hoef te betalen.”

Promotie van de webshop

De belangrijkste kanalen voor de webshop zijn op dit moment AdWords, Facebook (Advertising) – omdat daar de doelgroep zit – en lokale vakbladen. De wens bestaat om in de toekomst ook actief te gaan bloggen. “Ik wil dan één keer per week tips en tricks met betrekking tot het interieur geven via ons blog. Extern bloggen heb ik nu nog weinig tijd voor, maar wellicht ga ik daar ook nog aan beginnen in samenwerking met een kennis of expert.”

Hoe zorg je als webwinkelier voor vertrouwen als de webshop nog niet zo bekend is? “Allereerst vind ik design erg belangrijk. Bij andere webshops krijg ik soms het gevoel dat ze er goedkoop uitzien, ook al hebben ze een keurmerk. In een webshop met een goed design en goede productfoto’s heb ik toch eerder vertrouwen. Verder denk ik dat het op tijd leveren van producten belangrijk is. Mensen betalen bij ons vooruit en we zorgen er dan voor dat alles binnen 2 a 3 dagen wordt afgeleverd. Ook willen we mensen gaan benaderen voor reviews – bijvoorbeeld via KiyOh of The Feedback Company – zodat we die op onze site kunnen plaatsen.”

De toekomst

Hoe ziet de toekomst er voor BRIC. Living uit? “Ik wil nog graag het productaanbod uitbreiden. We hebben nu met name woonaccessoires voor de zithoek. Dat wil ik graag uitbreiden naar andere plekken in huis, zoals de kinderkamer, maar bijvoorbeeld ook de tuin. Uiteraard wil ik eerst dat het huidige aanbod goed gaat lopen. Ik zit nu op Facebook en Pinterest en wellicht gaan we ook Instagram nog inzetten. Later zullen we ook gaan nadenken over een showroom in de omgeving van Utrecht en later andere steden.”

Tips voor andere webwinkeliers

Wat maakt een webshop succesvol? “Naar mijn idee is het belangrijk om een uniek concept te hebben en om beleving in de webshop te creëren. Op die manier maak je je onderscheidend.”

Heb je tenslotte nog tips voor andere webwinkeliers? “Het is belangrijk om niet teveel na te denken over alle dingen die er mis kunnen gaan. Focus niet teveel op negativiteit, want dan ga je nooit beginnen. Richt je op de positieve dingen en maak je niet teveel zorgen.

BRIC. Living is deze maand Webwinkel van de Maand. Van harte gefeliciteerd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.