Word verliefd op deze last-minute winkeltips voor Valentijnsdag

Zoete lekkernijen, geurige bloemen en lieve kaartjes. Valentijnsdag staat vlak om de hoek! Als winkeleigenaar wil je er alles aan doen om jouw geliefde klanten in het zonnetje zetten. Maar je wilt ook dat je bedrijf er goed voor staat. Gelukkig kan dat allebei. Hier zijn vier last-minute winkeltips om de dag van de liefde samen met jouw klanten te vieren!

 

Haal voordeel uit mobiel verkopen

Onderzoek heeft aangetoond dat het aantal mobiele aankopen in Nederland fors stijgt. Mensen kopen vaker items zoals boeken en schoenen via hun smartphone. Maar tijdens de Valentijnsperiode pakt mobiel verkopen pas echt de troon: volgens Google Search Trends data is Valentijnsdag hèt event voor online shoppen.

Valentijnsdag staat al bekend als een veroorzaker van impulsaankopen. Maar nu meer dan 80% van de bevolking een smartphone bezit, wordt het mensen wel erg makkelijk gemaakt om tijdens de Valentijnsperiode een impulsaankoop te doen. Zelfs wanneer je buitenshuis on-the-go bent, kun je met een paar tikken op je scherm bijvoorbeeld een crosstrainer bestellen. Want je moet er wel strak en fit uitzien voor jouw Valentijn. Zelfs wanneer je een hekel hebt aan sporten.

Het kan ook zijn dat iemand zo’n druk schema heeft dat hij of zij te weinig tijd heeft om van tevoren Valentijnsinkopen doen. Meer dan de helft van de last-minute aankopen op bloemen en andere Valentijnscadeaus worden via mobiele webshops gedaan. Even snel de dag voor Valentijn via je smartphone een cadeautje bestellen is dan een ideale uitkomst.

Jij als winkelier kan hier jouw voordeel uit halen door meer te focussen op mobiel verkopen. Zorg ervoor dat jouw webshop is afgestemd is op smartphones en tablets. Daarnaast is het belangrijk dat jouw mobiele webshop makkelijk te vinden is in online zoekresultaten. Lees hier hoe SEO kan helpen zodat jouw webshop beter gevonden kan worden in de zoekresultaten. Verder kun je bestaande klanten wakker schudden met een Valentijnsdag e-mail. Steeds meer mensen gebruiken namelijk hun smartphone om e-mail te checken. Ook staan consumenten meer open voor promotiemateriaal via e-mail, wat deze methode effectief maakt om mobiele klanten te benaderen en naar de webshop te trekken.

Meer weten?

Onze experts helpen graag.

Mandjes vullen met upselling en cross-selling

Op ieder potje past een dekseltje. Sommige producten zijn nu eenmaal voor elkaar gemaakt. Met upselling en cross-selling kun je klanten gerelateerde producten aanbieden om nog even in hun mandje te stoppen. Een goed doordachte upselling en cross-selling strategie biedt de mogelijkheid om de verkoopcijfers te spekken en tegelijkertijd een betere customer service te verzorgen.

Upselling en cross-selling lijken op elkaar, maar zijn toch anders. Upselling betekent dat winkeliers het totale aankoopbedrag proberen te verhogen. Dit doen ze d.m.v. bijvoorbeeld limited-edition producten aan te bieden of gratis verzendkosten als de klant boven een bepaald bedrag uitgeeft. Voor de Lightspeed eCom klanten is het heel makkelijk om upselling te activeren. Kijk hier voor meer informatie.

Cross-selling betekent dat winkeliers hun klanten gerelateerde producten aanbieden. Een onderzoek van Criteo geeft aan dat klanten tijdens de Valentijnsperiode sommige items vaak in combinatie met bepaalde producten kopen. Parfum wordt samen met lingerie besteld, terwijl chocolade met kaartjes worden afgerekend. Oorbellen zijn ook erg in trek tijdens deze periode. Deze worden gepaard met armbanden (18% van de mandjes), ringen (12% van de mandjes) en halskettingen (20% van de mandjes).
Andere items gaan beter alleen over de toonbank. Denk hierbij aan bloemen, massages en horloges.

Je kunt gerelateerde producten in je webshop eenvoudig instellen met een webwinkel software. Heb je een Lightspeed webshop? Ga dan naar Lightspeed eCommerce Manager > Producten > Product X > Gerelateerde producten.

 

Vergeet de singles niet!

Valentijnsdag wordt traditioneel gezien als de dag van de liefde tussen jij en jouw partner. Een groot deel van de populatie viert deze dag echter niet op de traditionele manier. Volgens data van Hitwise is het aantal zoektermen gerelateerd aan vrijgezellen in een rap tempo gestegen. Denk aan termen als ‘’voordelen van vrijgezel zijn op Valentijnsdag’’, ‘’quotes voor vrijgezellen’’, ‘’Valentijnsmemes voor singles’’ en ‘’vrijgezellenevents’’. Er is dus vraag naar meer aandacht voor single zijn tijdens Valentijnsdag.

Deze zoekopdrachten komen van zowel mannen (40%) als vrouwen (60%). Beide groepen vallen onder de leeftijdscategorie 25 – 44.

 

Zoekopdrachten gerelateerd aan vrijgezellen en Valentijnsdag vier weken voor 4 Februari 2017

 

Zoekopdrachten gerelateerd aan vrijgezellen en Valentijnsdag vier weken voor 4 Februari 2017

Waarom maak je jouw winkel niet single-proof voor de Valentijnsdagen? Er zijn genoeg manieren om naast de stelletjes ook de vrijgezellen onder ons in de watten te leggen. Je kunt een Gifts for Singles label gebruiken om producten speciaal voor vrijgezellen aan te duiden. Dit kunnen verzorgingsproducten of chocolaatjes zijn voor jezelf, maar ook giftsets voor familie en vrienden. Deel BFF, family-first en/of self-love posts via social media kanalen om te laten zien dat Valentijnsdag ook gevierd kan worden zonder een partner. Of, als je iets extremer wilt zijn, organiseer voor de Valentijnsdaghaters een ‘Anti-Valentijnscampagne’. Sla producten in met een anti-liefde thema en versier jouw (web)winkel met gebroken hartjes. Een beetje creatief zijn is nooit verkeerd! En allemaal natuurlijk met een knipoog.

 

Waardering voor loyale klanten

Laat op Valentijnsdag zien dat je veel om jouw klanten geeft. Toon je waardering met iets kleins, zoals hartvormige koekjes bij de kassa of een virtuele boeket rozen in jouw online winkel. Een positieve indruk achterlaten kan heel simpel zijn, maar zorgt er wel voor dat jouw relatie met jouw klanten in gezond blijft.

Je wilt uiteindelijk dat de relatie zelfs na Valentijnsdag voortduurt, toch?

Verwen de meest loyale klanten met een speciale korting. Daarbij is het wel belangrijk dat je weet wie deze klanten zijn. Je kunt hiervoor een lijst maken van klanten die meerdere keren jouw (web)winkel bezoeken. Maar wat veel handiger zou zijn is een kassasysteem waarmee je snel en gemakkelijk een klantenbestand kan bijhouden.
Met een kassasysteem kun je van te voren bepalen welke klanten een korting verdienen. Stel per klantengroep de hoogte van de korting in en specificeer wanneer de korting actief is.

Wil je weten welke mogelijkheden een kassasysteem nog meer heeft? Check het hier.

Aurora Oetomo

Aurora Oetomo

Aurora is een Content Specialist bij Lightspeed. Als ze niet een blog aan het tikken is, leest ze artikelen over filosofie en psychologie, neemt ze lange wandelingen of speelt ze piano.