“We zijn online vindbaar, adviseren offline en verkopen omnichannel”

XXLhoreca werd opgericht door de zakenpartners Mark en Julian; 2 jonge ondernemers die het plan hadden om een nichemarkt te betreden in de e-commercebranche. Mark werkte vanaf zijn achttiende vijf jaar als chefkok, een ervaring die hem goed van pas kwam toen hij samen met zijn compagnon een paar jaar later een horeca groothandel oprichtte. Het bedrijf XXLhoreca was geboren. Nu verkoopt XXLhoreca horeca apparatuur van A tot Z zowel online als offline en is actief in verschillende Europese markten. We spraken met Mark Rood over zijn internationale succes.

De beginfase

Aanvankelijk werkte XXLhoreca met een eigen webshop oplossing. “Dit was niet flexibel en we waren veel geld kwijt voor aanpassingen,” vertelt Mark. In deze beginfase bestond het bedrijf uit 2 mensen. Vanaf augustus 2013 werd de overstap gemaakt naar SEOshop. Nu bestaat het bedrijf uit zo’n 20 mensen.

“We maken vrij veel gebruik van de apps die SEOshop aanbiedt, zoals UserLike voor live chat, KiyOh voor klantenfeedback en MyAbandonedCart om winkelwagenverlaters naar de shop terug te halen. Daarnaast werken we met ShopMonkey voor het webshop design. We testen alles eerst uit en als het dan werkt, gaan we ermee verder.”

Was XXLhoreca direct een succes? “Eigenlijk wel, al moet gezegd worden dat het met SEOshop wel snel een stuk beter ging. Het was veel gemakkelijker om producten toe te voegen dankzij de feeds. Dat moest eerst allemaal handmatig gedaan worden. We zijn sinds de start dan ook met 200% gegroeid!”

Marketing is zeer belangrijk voor XXLhoreca. Er wordt veel tijd besteed aan de promotie van innovatieve producten en juist daarom werd het bedrijf snel een succes. “We kijken ook veel naar grote e-commerce bedrijven en leren van hun successen en falen”.

“Als webwinkelier moet je ook veel samenwerken met anderen. Je kunt immers niet alles zelf doen. Daar heb je geen tijd voor en vaak zijn er dingen die anderen nu eenmaal beter kunnen dan jij. Marketing doen we wel in-house, maar specialistische dingen besteden we liever uit.”

De keuze voor SEOshop

Waarom hebben jullie gekozen voor SEOshop? “Het was voor ons een groot voordeel dat er al een standaard thema was. We konden daardoor direct beginnen met verkopen. Bovendien is er een kant-en-klare winkelwagen, zijn er standaard betaalmogelijkheden en kunnen gerelateerde producten getoond worden. Dat maakt het voor ons erg gemakkelijk om onze producten te verkopen. Veel concurrerende groothandels laten hun klanten een offerte aanvragen; bij ons kunnen ze direct bestellen.”

“Mensen vinden onze keukenapparatuur online. Veel mensen bezoeken vervolgens onze showroom, waar ze dan de producten kunnen kopen. Als het niet beschikbaar is in de showroom, verwijzen we ze vervolgens naar onze webshop. Zo zijn we online vindbaar, kunnen we mensen offline adviseren en verkopen we zowel online als offline. We doen wat Coolblue heeft gedaan. Ook wij zijn begonnen met een webshop en zijn vervolgens meer offline gaan doen”.

Internationale verkoop

Het merendeel van de promotie vindt online plaats. Toch is offline promotie ook zeer belangrijk. Zo wordt er veel via vakbladen contact gezocht met de doelgroep en is er een partnership met de Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Zij raden XXLhoreca aan, aan hun klanten.

“We verkopen nu voor ongeveer 80% online, 20% gaat via onze showroom,” vertelt Mark.

Internationaal wordt ook aan de weg getimmerd. Polen, Oostenrijk en België zijn belangrijke afzetmarkten. In Polen wordt volgend jaar een fysieke locatie geopend, evenals in Frankrijk.

“We denken dat het beter is om lokaal te gaan. Er zit veel meer groei in je bedrijf als je dat doet. Je kunt je producten dan laten zien in een showroom, je kunt eenvoudiger en voordeliger arbeidskrachten vinden en bovendien is het gemakkelijker om te voldoen aan lokale wetgeving en belastingregels. In Polen stellen we lokale managers aan, die we dan vervolgens vanuit Nederland aansturen. Op die manier hoeven we dan ook minder zelf aanwezig te zijn en besparen we op onze reiskosten.”

Welke verschillen zie je met Nederland? “Allereerst is de Poolse markt veel traditioneler. Er is veel meer aandacht nodig; veel mensen wantrouwen webshops nog en kopen liever offline. Ook gaan betalingen vaker telefonisch en minder online en kopen mensen liever na een persoonlijke afspraak”.

“Datzelfde geldt eigenlijk voor Oostenrijk. Oostenrijkers kopen bijvoorbeeld liever van andere Oostenrijkse bedrijven. Je merkt dat ook heel erg als je kijkt naar het online zoekverkeer.”

“Frankrijk is daarentegen een grote culinaire markt. Toch is daar ook heel veel persoonlijk contact nodig, al kan dat ook telefonisch. Daarom willen we daar graag een lokale vertegenwoordiging hebben. Het reizen kost veel tijd en ook de planning daarvoor kost tijd”.

Tips voor andere webwinkeliers

Wat maakt een webwinkelier tegenwoordig succesvol? “Ik denk dat dat begint met klantvriendelijkheid. Je moet zorgen dat je dingen regelt voor je klanten. Probeer zoveel mogelijk mee te denken, ga voor je klanten door het vuur. Daar heb je uiteraard wel veel mensen voor nodig. We hebben nu een klantenservice van 5 mensen waarbij 95% van alle telefoontjes na één keer overgaan wordt opgenomen. Daar krijgen we ook complimenten voor van onze klanten.”

“In de toekomst willen we meer landen betreden en in Nederland willen we meer offline gaan verkopen. We willen een groter magazijn met een showroom waar we al onze producten kunnen laten zien. Dan kunnen we ook ons assortiment verbreden. We hebben 50.000 producten, 20.000 daarvan staan online. Daarnaast willen we ons gaan richten op groeimarkten, die niet verzadigd zijn. Om die markten te vinden, moet je goed de economisch gegevens van de landen checken”.

Heb je tenslotte nog enkele goede tips voor andere webwinkeliers? “Wees vooral niet bang om te investeren. Durf samen te werken met (SEOshop-)partners en denk goed aan je marketingactiviteiten en je personeel. Als je een gesprek met zo’n partner aangaat, stel dan kritische vragen op en volg je intuïtie. Heb je niet voldoende kennis, investeer dan in jezelf en zorg dat je je inleest in de materie voordat je een gesprek aangaat. Als je dat allemaal goed doet, kan dat het begin zijn van een heel mooi avontuur en een goed lopend internationaal bedrijf”.

XXLhoreca is deze maand Webwinkel van de Maand. Van harte gefeliciteerd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.