You Are Good maakt pesten bespreekbaar

Lindy Robles & Marije Kat zijn de bedenkers van You Are Good en verkopen sinds kort ook online met hun SEOshop webwinkel. Wij vroegen hen naar het verhaal achter You Are Good.

Hoe het idee is ontstaan

“Toen eind november 2012 Tim Ribberink zelfmoord pleegde was dat een grote schok voor ons. We realiseerden ons dat als pesten zulke grote gevolgen heeft, het echt gestopt moet worden.”

Beide dames hebben in hun leven met pesten te maken gehad. Lindy is op de basisschool gepest en ook Marije’s broer is vroeger gepest. De impact van pesten is veel groter dan mensen denken en You Are Good wil mensen dan ook bewust maken van het probleem.
“Veel kinderen en volwassenen die gepest worden, durven hier niet over te praten. Vaak schamen zij zich voor wat er gebeurd, alsof er een taboe op ligt. Wij willen dat veranderen!”, zegt Lindy.
We willen pesten een onderwerp maken waarover je kunt praten en mensen die gepest worden het gevoel geven dat het ‘ok’ is om te praten! Met de You Are Good armbandjes willen we dat statement uitdragen”, vult Marije aan.

“Ook geloven we dat als mensen positiever over zichzelf gaan denken, ze ook positiever over anderen gaan denken. Daarom hebben we gekozen voor de woorden YOU ARE GOOD”, voegt Lindy hieraan toe.

Deze woorden staan dan ook op het product dat de dames verkopen; de mintgroene siliconen polsbandjes. Een deel van de opbrengst komt in Nederland ten goede aan de Kindertelefoon en Sensoor en in België aan School Zonder Pesten. In ieder land waar ze verkopen ondersteunen ze een stichting die zich bezig houdt met het pesten.

Marketing voor You Are Good

You Are Good is ook zeker actief op marketinggebied. “Om te beginnen zijn we actief op onze Facebookpagina www.facebook.com/youaregood. Hier houden we onze volgers op de hoogte van waar we mee bezig zijn en posten we interessante en inspirerende berichten. Daarnaast proberen we zichtbaar te zijn in de landelijke media. Als we fysiek lanceren in winkels in een bepaald land, dan schakelen we een PR-bureau in”, vertelt Lindy

“Naast Facebook zijn er BN’ers die we aan ons merk hebben gebonden door hen simpelweg te benaderen en te vragen of ze hieraan mee wilden werken. Ook maken we gebruik van promotie via events. Sommige events benaderen wij zelf voor een samenwerking en andere keren worden wij benaderd.
Het is heel leuk om te merken dat onze bekendheid er voor zorgt dat events en communicatiebureaus ons steeds beter weten te vinden. Natuurlijk blijven we zelf ook actief op zoek naar leuke samenwerkingen!”

Off- en online winkel

“Toen wij eind vorig jaar de intentie kregen om een zinvolle bijdrage te leveren op het gebied van pesten en onze maatschappelijke omgang, realiseerden we ons dat wij niet met z’n tweeën de wereld kunnen veranderen. Daar hebben we andere mensen bij nodig. En we wisten meteen dat als we deze actie landelijk wilden maken, dat de armbandjes ook landelijk beschikbaar zouden moeten zijn. Vandaar dat we in gesprek zijn gegaan met de retail”, zegt Marije.

Internationale webwinkel

Eind augustus lanceert You Are Good het armbandje in België. Het armbandje komt daar in verschillende winkels te liggen en vele bekende Vlamingen en Walen doen mee aan deze actie. De twee hopen dat het net zo’n succes wordt als in Nederland. “Daarnaast hebben we met behulp van SEOshop een internationale webshop geopend en daarmee hopen we ook andere landen te kunnen inspireren met de You Are Good armbandjes”, zegt Marije hoopvol.

“Bij een internationale webwinkel komt meer kijken. Zo moet je bedenken aan welk(e) land(en) je wilt verkopen en of je B2B of B2C gaat of beiden en wat dan je aanpak wordt. Die vraag is ook van belang i.v.m. de belastingen. Ook moet je bedenken hoe je je publiek in het buitenland wilt bereiken. Internet is een grote bron van informatie wat betreft zaken doen in het buitenland en ook de KvK en andere ondernemers kunnen je helpen je vragen te beantwoorden”.

Merk inspiratie

Herhaling zorgt voor herkenning en herkenning geeft kracht aan je dienst of product.

“Het is dus erg belangrijk dat je ervoor zorgt dat je product (hoe bekend dan ook!) te allen tijde onder de aandacht blijft. Daarom vinden wij Nike een inspirerend merk. Ondanks dat de hele wereld hen kent, blijven ze op een heel creatieve en inspirerende manier reclame maken. Met een verhaal creëren ze een gevoel. Door deze aanpak blijft Nike een wereldwijd succes. Ditzelfde geldt voor Apple.

Qua social media, en dichterbij huis, vinden we Action heel sterk. Zij laten fan Ria helemaal vrij in haar berichten op de fanpage die zij heeft opgericht. Ze doet het daar heel goed doordat ze leuke berichtjes en foto’s plaatst van wat je allemaal met de producten van Action kunt doen”.

We zijn natuurlijk heel benieuwd hoe de webshop van You Are Good het gaat doen en hopen ook zeker dat jullie allemaal een kijkje gaan nemen. Tenslotte nog een tip van hen om de blogpost mee af te sluiten:

Bedenk wat jouw toegevoegde waarde is en communiceer dit.
Wees helder in je boodschap en wijk hier niet van af. Herhaling geeft kracht.
Stel altijd je klant centraal en wees vriendelijk, duidelijk en oprecht.

Beter hadden we het zelf niet kunnen zeggen!