Zó kan e-commerce bijdragen aan merkloyaliteit

Sinds de komst van het internet is merkloyaliteit een schaarste geworden. We worden alsmaar slimmer, sneller en flexibeler. We verwachten transparantie, vergelijken en switchen eenvoudig van het ene naar het andere merk. Tegenwoordig komt succes niet met het grootste marketingbudget, maar met de meest loyale merkambassadeurs. SEOshop Premium-partner Freshheads legt daarom in deze maandelijkse Premium-bijdrage uit hoe e-commerce kan bijdragen aan merkloyaliteit.

Merkambassadeurs: wie zijn dat eigenlijk?

Het zijn de trotse medewerkers die hun werk onbewust promoten op ieder verjaardagsfeestje, schoolpleingesprek of social mediakanaal. De fans die zweren bij uw producten. De ‘super-users’ die zich zich thuis voelen in uw online community. Degenen die op de meest waardevolle manier bijdragen aan uw imago. Zij, die mede verantwoordelijk zijn voor uw bestaansrecht.

Waar klassieke loyaliteitsprogramma’s er vooral op gericht zijn om klanten te binden door koopgedrag achteraf te belonen, is dat onder andere door de kracht van social media veranderd. Een merkambassadeur beloont u niet alleen voor het doen van een aankoop, maar voor de manier waarop hij zijn rol als ambassadeur vertolkt. Want zo snel u er een ambassadeur bij heeft, des te sneller bent u hem weer kwijt als u even niet oplet.

Deze bedrijven geven het goede voorbeeld en zetten SEOshop slim in om hun merkambassadeurs 1) te belonen óf 2) nog beter te bedienen:

De Philips OEM sample shop

Als wereldmarktleider op het gebied van lichtoplossingen heeft Philips een enorme community aan B2B-klanten. Een specifieke groep vormen de fabrikanten die Philips Lighting-onderdelen verwerken in hun producten. Voorheen verliepen alle bestellingen via accountmanagers, maar met de Philips OEM sample shop is dit proces aanzienlijk vereenvoudigt. De fabrikanten bestellen eenvoudig exclusief de nieuwste ‘early phase’ Philips producten en mogen deze testen én beoordelen. Een sympathieke dienstverlening die er niet alleen voor zorgt dat het fabrikanten minder tijd kost om bestellingen te plaatsen, maar juist krachtig is doordat het de community actief betrekt in het ontwikkelproces. De input wordt vervolgens gebruikt om de producten verder te optimaliseren. Het resultaat? Snelle service, goede producten én loyale fabrikanten. oemwebshop.philips.com.

SEOshop Phillips

Quest

Quest is een Nederlands tijdschrift dat entertainment en populaire wetenschap combineert. Sinds 2004 wordt het magazine maandelijks uitgegeven door G+J Uitgevers. Waar regelmatig alleen de potentiële abonnees worden verleid met unieke aanbiedingen, beloont Quest juist de trouwe klanten. Speciaal voor leden hebben zij een online shop waar zij met groeiende ledenkorting de beste ‘braintainment’ in huis kunnen halen. Hier geldt het principe: hoe langer u abonnee bent, hoe groter uw voordeel. www.questshop.nl.

SEOshop Quest

JustEat

Tegenwoordig worden in allerlei niches vraag en aanbod bij elkaar gebracht op online platformen. De aanbieder heeft één belangrijk doel: meer business genereren. JustEat helpt aanbieders niet alleen met het genereren van meer bestellingen, maar denkt ook mee op andere vlakken. JustEat speelt in op behoeften die niet direct te maken hebben met omzet, maar wel relevant zijn voor de horeca-ondernemer. Geen pizzeria bezorgt immers zonder pizzadozen, werkkleding of warmhoudtas. Door gebruikers een extra e-commercekanaal te bieden waar zij als gebruiker van het platform supplies kunnen kopen met interessante kortingen verbinden zij gebruikers aan het merk. Een sympathieke extra dienstverlening mét interessant verdienmodel. Win-win. www.justeatshop.nl.

JustEat SEOshop

My Textielmuseum

Konden we maar een stukje museum mee naar huis nemen. Bij het TextielMuseum kan dat nu. De rijke collectie van het TextielMuseum en het vakmanschap van het Textiellab zijn gebundeld in de nieuwe shop by.textielmuseum. Deze webshop bevat een exclusief assortiment van huishoudtextiel ontworpen door topontwerpers en vervaardigd in het Textiellab. Ieder stuk met een eigen verhaal. Op deze manier brengt het TextielMuseum de collectie tot leven in de keuken van de Nederlandse huishoudens. by.textielmuseum.nl.

Textiel Museum SEOshop

Glamour Concept Store

premium
Het project #GenerationGlamour is een rubriek in modemagazine Glamour. Iedere editie bieden zij podium aan inspirerend vrouwelijk talent. Jonge bloggers, startende ondernemers en opkomende modeontwerpers. Met de Glamour Concept Store slaan ze twee vliegen in één klap. Aan de ene kant krijgen talenten de kans om zichzelf en hun producten nog beter te profileren onder de doelgroep van Glamour. En aan de andere kant krijgen de lezeressen als eerste de kans om de meest limited items van deze upcoming talenten te bemachtigen. Hiermee brengen ze beide doelgroepen dichter tot elkaar en daarmee ook dichter tot Glamour. www.glamourconceptstore.nl.

Glamour SEOshop

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.