Ikbenzomooi.nl: "Binnen een jaar verdubbelde mijn bezoekersaantal"

Online succesvol zijn vergt de juiste combinatie van bezoekers, conversie, klantenbinding en het efficient beheren van je webshop. Het lukte Jacolien van Ikbenzomooi.nl om een goed draaiende webshop in baby- en kinderkleding van de grond te krijgen. En er lijkt geen rem te zitten op de groei.

Vergeleken met vorig jaar verdubbelde zij zelfs haar bezoekersaantal. Benieuwd hoe zij dit voor elkaar kreeg? Lees het verhaal van Jacolien hieronder in een interview met Lightspeed.


 

Wat bracht je op het idee om een webshop te starten? En ging het meteen goed?

Ik had een eigen grafisch ontwerp- en webdesign bureau. Op een gegeven moment zag ik dat e-commerce sterk in opkomst was, en ben ik er eigenlijk ingerold. Je moet er wel heel veel tijd en energie in steken. Het ging niet meteen vanaf het begin heel hard, maar het groeide wel gestaag door. Daarna ging het steeds harder, een soort sneeuwbal-effect.”

ikbenzomooi.comcom

Vanwaar de keuze voor baby, kids en lifestyle producten?

“Dat is een beetje cliché, maar ik heb zelf ook kinderen. Ik heb daar gewoon een klik mee en vind dat heel leuk. Daarnaast vind ik het erg leuk om nieuwe trends op te zoeken en mijn nieuwe collecties te proberen bij mijn eigen kinderen.”

Ik zag dat je bezoekersaantallen t.o.v. vorig jaar bijna verdubbeld zijn, wat is het geheim?

“Dat is heel hard werken, hele goeie service leveren en zorgen dat je klanten terugkomen. Wij geven klanten die eenmaal een bestelling hebben gedaan een vaste klantenkorting. Daarnaast zorgen we dat de collectie heel vaak vernieuwd en aangevuld wordt, waardoor we als het ware met de klant meegroeien. Je hoort ook vaak dat klanten onze site doorgeven.”

“Tot slot adverteren we natuurlijk ook op Marktplaats, Google AdWords, Google Shopping en Bol.com en krijgen we bezoekers via organische resultaten.”

Hoe krijg je al je producten op die marktplaatsen? Handmatig?

“Nee, via de apps Channable en Effectconnect, zij verzorgen dan de feeds voor mij.”

Verkopen via marktplaatsen

Beheer je zelf je Google Adwords advertenties?

“Ook daar hebben we een app voor, AdWords Robot. Via die app wordt alles automatisch ingesteld, en we hebben regelmatig contact met iemand van AdWords Robot.”

Wat zijn de resultaten?

“Ja goed, het is gewoon nodig dat je dat er bij hebt staan. Het is soms ook een beetje indirect, ze zoeken eerst een paar keer via de organische zoekresultaten dus het is lastig om precies te meten hoeveel het oplevert, maar het is wel heel fijn. Je hebt het wel gewoon nodig voor je webshop.”

ikbenzomooi-hippeshops

Sinds kort is jullie mobiele app te downloaden. Waarom hebben jullie gekozen voor een mobiel kanaal?

“Omdat toch heel veel klanten via hun smartphone zitten te surfen als ze bijvoorbeeld onderweg zijn. Mobiel hoort toch wel bij onze doelgroep, die zitten ook veel op Facebook. Ik wilde eigenlijk een oplossing die het bekijken van onze webshop op je smartphone gemakkelijker maakt.”

ik ben zo mooi app

“Via een mobiele app kunnen klanten ook snel iets zoeken wanneer zij dat nodig hebben. De app staat immers op de telefoon geïnstalleerd. Al met al is de app eigenlijk bedoeld voor een stukje klantenbinding, voor de klanten die we al hebben. PocketShop heeft de app gebouwd voor ons.”

Wat levert het mobiele kanaal op voor je webshop?

“Ik krijg er hele leuke reacties op, maar we hebben hem nog niet zo lang. Ik ben er wel heel tevreden mee en wil hem wel blijven gebruiken, en we hebben er nu ook een actie op lopen. Als klanten de app downloaden krijgen ze een kortingscode en dan kunnen ze via de app aankopen doen met korting. Een extra stimulans dus voor de klant om onze app te downloaden en te gebruiken.”

Adverteren jullie via Social Media?

“Ja, via Facebook en Instagram.”

ikbenzomooi facebook

Hoe verzamel je reviews op je producten?

“Via Yotpo doen we dat. Die stuurt automatisch een mailtje per product, zodat de klant het product en de levering kan beoordelen. Verder krijgen ze via KiyOh een mailtje voor een algemene beoordeling van de site, dus dan kunnen ze aangeven wat ze zelf van site vinden.”

KiyOh

Je zus Danielle is het contactpersoon voor klanten, wat voor vragen krijgen jullie over de Live Chat?

“Of bepaalde kleding past bij een leeftijd, of iets op voorraad is, advies over een cadeautje. Maar bijvoorbeeld ook of een bestelling al onderweg is. We zitten er altijd goed bovenop om zo snel mogelijk reactie te geven.”

zomooi63
Ikbenzomooi.nl maakt gebruik van Zopim Live Chat.

Verzend je zelf je orders of besteed je dit uit?

“Wij versturen alles zelf vanuit ons eigen magazijn. We hebben 3 scholieren in dienst die de bestellingen inpakken. Af en toe pakken Danielle en ik ook bestellingen in als het drukker is.”

IMG_2452
Het magazijn in Krabbendijke, Zeeland.

Wat zie je graag veranderen in de toekomst?

“Het zou handig zijn als brievenpost later aangeleverd zou kunnen worden, maar dat is iets voor het logistieke proces.”

Tot slot, wat zou je zeggen tegen mensen die zelf een webshop willen starten?

“Dat je er vooraf eerst goed over na moeten denken. Je moet echt een goed plan, tijd, energie en budget hebben als je echt door wilt groeien.”

“Stel dat het goed loopt, dan moet je full-time in je bedrijf opgaan. Je kan het niet naast je werk doen. Probeer zoveel mogelijk te automatiseren.”


 

ikbenzomooi

Marc Lefebvre

Marc Lefebvre

Marc Lefebvre fungeert als creatieve marketeer bij Lightspeed. Hij is betrokken bij zaken omtrent e-Commerce, de Lightspeed App Store en de populariteit en functionaliteit van nieuwe en bestaande apps.