Zoekwoord-onderzoek voor uw webshop in 6 stappen

U heeft het vast regelmatig gehoord. Zoekwoord-onderzoek is één van de belangrijkste onderwerpen wat betreft de vindbaarheid van uw webshop. Maar hoe ziet zo’n zoekwoord-onderzoek er nu uit? Waar begint u en waar moet u rekening mee houden? In dit artikel beantwoord ik deze vragen.

Waarom is zoekwoord-onderzoek zo belangrijk?

Tijdens onze maandelijkse Successions – waarin we de mogelijkheden van ons systeem en belangrijke marketingkanalen voor uw webshop bespreken – wordt een groot deel van de tijd besteed aan het belang van zoekwoord-onderzoek. De reden hiervoor is dat het kiezen van de juiste zoekwoorden voor een groot deel het succes van uw webshop bepaalt. Als u de juiste zoekwoorden kiest en uw webshop daarvoor optimaliseert, trekt u immers de juiste bezoekers aan. Dat klinkt misschien logisch, maar voordat u zover bent, zijn er enkele belangrijke stappen die u moet nemen. Die stappen worden in dit artikel besproken.

Waar u op moet letten tijdens het zoekwoord-onderzoek

Meer bezoekers in uw webshop krijgen is in principe niet zo heel erg lastig. De juiste bezoekers in uw webshop krijgen is daarentegen een stuk lastiger. Als u uw webshop optimaliseert voor zoekwoorden die erg breed zijn, dan is de kans groot dat u bezoekers aantrekt die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in uw product. Om een voorbeeld te geven: stel dat SEOshop zijn homepage zou optimaliseren voor het zoekwoord ‘webshop’, zou de kans dan niet groot zijn dat veel bezoekers de site zouden bezoeken om een product te kopen in plaats van om een webshop te openen bij SEOshop? Wellicht is webshop software daarom een beter zoekwoord.

Goed, u weet nu dat te brede zoekwoorden minder relevant voor uw webshop zullen zijn. Laat ik dan nog één stap verder gaan voordat we naar het stappenplan gaan. Ik ga het hebben over long-tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die uit meerdere termen bestaan, dus langer zijn dan gemiddeld en waar relatief weinig op gezocht wordt. Nu hoor ik u denken: waarom zou ik mijn webshop optimaliseren voor zoekwoorden met weinig zoekvolume? Laat ik dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Stel, u verkoopt schoenen. Nu kunt u kiezen voor een zoekwoord als ‘schoenen’, maar daarmee trekt u zeer verschillende bezoekers aan die uw webshop wellicht niet allemaal relevant zullen vinden. Als u met name schoenen verkoopt aan tieners, zou u bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een zoekwoord als ‘schoenen voor tieners’, u bent daarmee relevanter, maar zelfs dat is nog steeds een zeer brede groep. U kunt nu bijvoorbeeld ook kiezen voor een long-tail zoekwoord als ‘Converse All Star Seasonal sneakers’. Mogelijk heeft dit zoekwoord minder zoekvolume (hoewel ik dat bij dit voorbeeld betwijfel), maar de kans is groot dat een zoekopdracht eerder een aankoop oplevert vanwege de hoge relevantie. Als u dus veel van dergelijke long-tail zoekwoorden heeft, heeft u hogere posities en wellicht meer bezoekers die klant worden.

Nu u weet waar u rekening mee moet houden, is het eenvoudiger om het stappenplan te doorlopen.

Stap 1: bedenk goed waar mensen op kunnen zoeken

Voordat u ook maar één hulpmiddel gebruikt, is het belangrijk dat u zich eerst verplaatst in uw klant. Wat zou hij of zij intypen om naar een webshop als die van u te zoeken? Maak een lijst van mogelijke zoekwoorden.

Stap 2: gebruik een zoekwoord-onderzoek tool

In deze stap controleert u of deze zoekwoorden inderdaad relevant zijn en of er vergelijkbare zoekwoorden zijn die relevant zijn voor uw webshop. Deze tools kunnen u hierbij helpen:

  • AdWords Keyword Planner – dit is een gratis tool waarmee u precies kunt zien hoe vaak er per maand op een zoekwoord wordt gezocht. In de kolom ‘Concurrentie’ ziet u bovendien hoeveel bedrijven adverteren op het zoekwoord. Dit is een indicatie van de populariteit voor het zoekwoord: een zoekwoord met een hoog zoekvolume en veel concurrentie zal niet snel een goede positie in Google opleveren. Een hoog zoekvolume en weinig concurrentie wel.
  • Semrush – ik vind dit zelf een prachtige tool, omdat het een dieper inzicht in de concurrentie geeft.
  • UberSuggest – een eenvoudige tool die zeer veel zoekwoord ideeën geeft.
  • Keywordtool.io – een tool die zeer veel op UberSuggest lijkt. Ik zou aanraden om één van beide te gebruiken.
  • Google Trends – deze tool geeft aan hoe populair een zoekopdracht is en of er meer of minder op gezocht werd in de afgelopen jaren.
  • Suggesties in Google’s zoekbalk – wanneer u een zoekopdracht intypt in Google, worden automatisch suggesties getoond. Ook deze suggesties zijn gebaseerd op voorgaande zoekopdrachten van u en andere Google-gebruikers. Bovendien ziet u suggesties onderaan de pagina staan na een zoekopdracht.

 

Stap 3: zoek zelf in Google op basis van de zoekwoorden

Selecteer een tiental zoekwoorden en zoek op basis van deze zoekwoorden in Google. Bekijk nu wie uw concurrenten zijn voor deze zoekwoorden. Klik op de zoekresultaten en bekijk hoe de pagina’s van deze concurrenten eruit zien. Worden de zoektermen meerdere keren herhaald? Op welke plekken in de tekst? Hoe vaak? Ook de broncode van de pagina kan iets verraden. Klik op de rechter muisknop en bekijk de broncode van de pagina (op een Mac is dit ‘Inspect Element’). Zoek vervolgens naar de meta titel en meta omschrijving. Worden de zoekwoorden hier genoemd? Bedenk u vervolgens goed hoe u dit zelf beter zou kunnen doen. Lees voor tips ook het artikel 20 praktische tips om de omzet in uw webshop te verhogen.

Stap 4: test de zoekwoorden met AdWords

Wilt u snel weten of de zoekwoorden succesvol zijn? Test het dan met een klein AdWords-budget van bijvoorbeeld €50 per maand. Als u het zoekwoord vervolgens instelt op ‘Exact Match’ en conversies via AdWords of Google Analytics meet, kunt u precies zien of de zoekwoorden ook tot aankopen in uw webshop leiden.

Stap 5: bepaal de waarde van het zoekwoord

Stel, de advertentie in Google AdWords wordt 5.000 keer getoond na een zoekopdracht. Deze vertoningen worden ook wel impressies genoemd. Niet iedereen die de advertentie ziet, zal ook klikken. Stel dat 100 mensen dat wel doen en daardoor uw webshop bezoeken. Als 3 van deze bezoekers vervolgens bestellen voor een totaalbedrag van €300, zal de gemiddelde waarde per bezoekers €3 bedragen (bestelwaarde gedeeld door aantal bezoekers). Zo kunt u berekenen wat een extra investering in dit zoekwoord u aan omzet oplevert.

Stap 6: bepaal de moeite die nodig is voor een goede positie

Een goede positie hangt niet alleen van uzelf af, maar ook van uw concurrenten. Als u veel concurrenten heeft voor een zoekwoord – iets wat u gemakkelijk met de Google Keyword Planner en Semrush kunt zien – dan zal het moeilijker zijn om daar een goede positie voor te krijgen. U moet dan immers meer links naar uw webpagina verzamelen en uw pagina’s nog beter optimaliseren dan uw concurrenten.

Niet alleen de hoeveelheid aan concurrenten is belangrijk, ook de grootte van de concurrenten is relevant. Zo zal het lastiger zijn om Zalando te verslaan dan een kleine webwinkelier. Het antwoord hierop is te kiezen voor een combinatie van long-tail zoekwoorden en short-tail zoekwoorden. De short-tail zoekwoorden zijn bedoeld om meer bezoekers te krijgen, die in een later stadium wellicht terugkomen om te kopen, terwijl de long-tail zoekwoorden bedoeld zijn om zoveel mogelijk direct te verkopen.

Tips voor implementatie

De effectiefste manier om zoekwoorden te implementeren in uw webshop is per pagina. U optimaliseert dus één pagina voor één of een kleine groep vergelijkbare zoekwoorden. In het artikel 20 praktische tips om de omzet in uw webshop te verhogen leest u hoe dit werkt.

Evaluatie en optimalisatie

Wanneer u de zoekwoorden in uw webshop heeft verwerkt, voert u een nulmeting uit van de positie die u in Google heeft voor dat zoekwoord. Dat kan handmatig met een tool als WaarStaIkInGoogle of via een tool als Traffic Travis voor PC-gebruikers of Affilorama voor Mac-gebruikers. Op basis van de resultaten heeft u twee mogelijkheden: u kunt de pagina verder optimaliseren door het zoekwoord vaker of prominenter toe te voegen en de tekst op de pagina te verlengen, of door meer links te verzamelen naar de pagina. Maar daarover meer in een volgend artikel!

Heeft u zelf tips voor dit stappenplan of wilt u uw eigen ervaringen delen? Laat dan hieronder een reactie achter!

 

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.