BAVET

Gent en Leuven -België

Peter van Praet, die destijds werkte in Londen, kon niet wachten om zijn tanden te zetten in een eigen business concept. Hij vond mede-ondernemers voor Bavet en binnen no-time werd het een succes. Het concept is simpel: 2 soorten pasta, 2 soorten kaas, verschillende soorten sauzen per seizoen en ook toppings. Het is een quick-service restaurant, waar de kwaliteitsstandaard hoogt ligt en experience van groot belang is.

Een goed overwogen concept

Een goed overwogen concept

Bavet is niet verantwoordelijk voor vlekken op je kleding, dus voor de zekerheid krijg je voor het eten van je bord spaghetti een echte bavet om de nek. Founder Peter heeft samen met zijn 3 compagnons een goed overwogen concept samengesteld waarbij over elk risico goed is nagedacht: "Ik kom zelf uit de marketing en financiële wereld. Ik heb heel wat afgereisd voor de retail branche, maar ik heb me altijd geïnteresseerd voor foodconcepten.''

Aangezien Peter zelf geen chef-kok is, wilt hij het graag eenvoudig houden. "Zo heb ik tijdens het vele reizen, veel simpele concepten gezien die het heel goed deden." Peter was ervan overtuigd dat deze strategie ook in België goed aan zou slaan. "Je moet het jezelf niet te moeilijk maken wanneer je een horeca onderneming wilt beginnen, vooral omdat het dan al snel een duur financieel plaatje kan worden."

They killed Kenny

They killed Kenny

Bavet heeft ervoor gekozen overal 2 tot 3 vaste personeelsleden in dienst te nemen: Kenny de kok in de keuken, iemand op de vloer en een manager die alles aanstuurt.

Vrijdag staan ze altijd allemaal te kokkerellen op zoek naar de juiste ingrediënten en verhoudingen voor de sauzen. "We hebben sinds kort een nieuwe saus op de kaart genaamd: ‘They killed Kenny’. Vernoemd naar de kok en een knipoog naar South Park."

“De spaghetti is bij BAVET totaal niet al dente, maar het heeft een echte Vlaamse twist, met een lekker Gents pintje erbij. Onze spaghetti pak je voor de cinema, voor het uitgaan en daarna.’’

- Peter, founder & Concept Gardian BAVET

Simpel en stupid

Simpel en stupid

Wat eet je minimaal één keer per week? Pasta! Bij het grote publiek blijkt toch een bord spaghetti de meest favoriete comfort food te zijn.
"De spaghetti is bij BAVET totaal niet al dente, maar heeft een echte Vlaamse twist met een lekker Gents pintje erbij. Onze spaghetti pak je voor de cinema, voor het uitgaan en daarna."

Peter heeft er bewust voor gekozen niet de healthy trend op te gaan en de kaart 'simpel en stupid' te houden. Sinds kort wordt er wel een gezonder alternatief aangeboden: De veggie volkoren "voor als er iemand trendy wilt doen."

Dream big

Dream big

Peter heeft grootse plannen met BAVET "We willen groeien naar 10 vestigingen binnen een paar jaar" gevolgd met een grijns op zijn gezicht "Dream big hè?''

Samen wordt er gekeken waar de valkuilen zitten en als dit in kaart is gebracht kan straks ook het management worden uitbesteed, zodat Peter zich uitsluitend op het concept en de marketing kan focussen.

Alle data wordt bijgehouden door Peter in het Lightspeed kassasysteem, die de rapporten weer deelt met de aandeelhouders: "Alles zit op één portaal, je ziet direct hoe de zaak draait en waar de verbeterpunten liggen, vanuit deze inzage kunnen we leren en groeien als keten." In de nabije toekomst wil BAVET graag meer gebruik gaan maken van advanced reporting, een nieuwe Lightspeed-feature.

"We willen doorgroeien naar 10 vestigingen in een paar jaar tijd."

- Peter, founder & Concept Gardian

Groeien met Lightspeed

Groeien met Lightspeed

Voor Peter was de keuze voor Lightspeed snel gemaakt: "Overzichtelijk, makkelijk aan te leren voor jobstudenten en een witte kassa is voor ons van belang, dan kom je op maar een aanbieder uit; Lightspeed."
Om zowel tijd en geld te besparen maakt BAVET gebruik van de koppeling Growzer, hier kunnen ze dagelijks de inkopen terugzien en aandacht geven voor waste management om overbodig verspillen van voedsel tegen te gaan. Peter: "Zo besparen we kosten op onnodige ingrediënten."

Samenwerking en nieuwe concepten

Samenwerking en nieuwe concepten

BAVET heeft veel terugkerende en vaste gasten. Hoe zorg je er als horeca-onderneming voor dat je gasten terugkeren? Peter: "Een loyaliteitsprogramma in het kassasysteem zorgt ervoor dat je klantprofielen kan opslaan, zo weten we wanneer onze klanten jarig zijn en krijgen ze een bord spaghetti bij ons cadeau."

Door de klantenbinding krijgen we ook steeds meer inzage in de behoefte van de klant waar wij dan weer op inspelen.’’ Zo heeft Peter in samenwerking met het Belgische biermerk Vedett een nieuw concept opgestart. Ook organiseren ze after work borrels en cinema acties in samenwerking met lokale bioscopen. "Dit maken wij uiteraard kenbaar op social media, om onze klantenkring en naamsbekendheid uit te breiden."

“De mogelijkheid om met klokjes te werken per tafel, zodat je direct kan zien wanneer je naar welke tafel moet lopen om te upsellen en een duidelijk overzicht creëert. Lightspeed maakt dit allemaal mogelijk."

- Peter, founder & Concept Gardian BAVET

Ook gebruikmaken van een iPad kassasyteem?

De eenvoudigste witte kassa voor restaurateurs