Clusier Habilleur

Montreal, QC
Clusier Habilleur (Clusier) is een door Forbes Magazine aanbevolen elegante herenmodeboetiek met twee winkellocaties in Montreal in Canada. Heren kunnen zich te buiten gaan aan de complete prêt-à-portercollecties van Clusier, of op maat gemaakte pakken, shirts en andere kleding laten aanmeten.

Clusier gaat prat op het leveren van onberispelijke herenmode en accessoires.


Het maakt niet uit of klanten volledig op maat gemaakte pakken van de beste Italiaanse en Engelse stoffen, eenvoudige overhemden of een spijkerbroek nodig hebben, het team van herenmodespecialisten van Clusier staat de modieus geklede man ter zijde. Pierre-Benoit Duhamel, eigenaar en oprichter van Clusier, is bijzonder trots op de eersteklas dienstverlening van zijn bedrijf en schept genoegen in het vinden van de beste mode voor zijn klanten.



Duhamel past deze gedisciplineerde aanpak toe op elk aspect van het beheren van Clusier als onderneming. Bij het evalueren van de winkelactiviteiten van Clusier had hij het gevoel dat het detailleringsniveau goed werd bijgehouden, op één uitzondering na: de zakelijke rapporten van de boetiek. Voorafgaand aan het werken met Lightspeed gebruikten Duhamel en zijn team gewoon Excel voor facturatie en het genereren van andere rapporten.

"Ik ben een marketeer in hart en nieren. Ik reis over de hele wereld om de juiste stoffen te vinden en laat kleding alleen door bepaalde fabrikanten maken. In onze winkel zijn mijn team en ik er trots op dat we onze vaste klanten bij de voornaam mogen aanspreken. Terwijl ons bedrijf groeide, voelde ik dat we de persoonlijke aanpak, het belangrijkste voordeel dat een boetiek onderscheidt van een groot warenhuis, dreigden kwijt te raken. Ik wist dat we meer te bieden hadden.", aldus Duhamel.

Er werd een aanzienlijke hoeveelheid tijd besteed aan het onderzoeken van de mogelijkheden en diensten van Lightspeed, voordat Duhamel besloot om het systeem aan te schaffen. Hij wilde er zeker van zijn dat hij de mogelijkheden van de software ten volle zou kunnen uitbuiten. Naast de mogelijkheden voor winkelbeheer zag Duhamel Lightspeed als een marketinghulpmiddel om contact te houden met klanten nadat ze de boetiek verlaten.

“" In onze winkel zijn mijn team en ik er trots op dat we onze vaste klanten bij de voornaam mogen aanspreken. " - Duhamel”

" Met Lightspeed zijn er zo veel dingen die we met slechts een paar muisklikken kunnen doen."

“"Lightspeed is ons systeem voor 90% van wat we doen. "”

Om de klantbeleving te verbeteren, ontvangt elke klant van Clusier een klantenkaart. Het verkoopteam slaat de naam van de klant, zijn maten en persoonlijke interesses op. Deze handmatig ingevoerde gegevens worden vervolgens gesynchroniseerd met verkooprapporten in Lightspeed, zodat wanneer een klant terugkeert naar de winkel het winkelpersoneel op de hoogte is van wat hij eerder heeft gekocht en zijn koopgedrag. Clusier gebruikt deze informatie ook voor gepersonaliseerde aanbiedingen in e-mails. Zo kan een klant bijvoorbeeld een e-mail ontvangen over de beschikbaarheid van een nieuwe seizoenscollectie van een specifiek shirtmerk (op basis van onderzoek van eerdere verkooprapporten), een actie met betrekking tot de gecombineerde aankoop van een shirt en jas in zijn maten (gebaseerd op een database-export van maten van klanten), of een uitnodiging voor een wijnproeverij in de winkel (op basis van informatie uit informele gesprekken met het winkelpersoneel die later aan het profiel van de klant wordt toegevoegd).



" Dankzij Lightspeed 'voelen' mensen dat een bericht persoonlijk aan hen gericht is, wat een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening is. In onze winkel bieden wij persoonlijke service en met gepersonaliseerde communicatie kunnen we ons bereik vergroten. In de omgeving hebben we mode naar een hoger niveau getild. Lightspeed was de juiste match voor ons.", aldus Duhamel.



Alhoewel klantenservice het sleutelwoord is, vertrouwt Clusier ook in flinke mate op de rapportagemogelijkheden van Lightspeed bij het nemen van betere inkoopbeslissingen en het beheren van de kasstroom.

“"Dankzij Lightspeed 'voelen' mensen dat een bericht persoonlijk aan hen gericht is, wat een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening is."”

"Vroeger sloeg ik op 1 februari linnen overhemden voor mijn winkels in. Terugkijkend op verkooprapporten, zie ik dat deze hemden pas vanaf april, als de zon begint te schijnen, verkocht werden. Vanaf nu koop ik in met ons netto 60-betalingsschema in het achterhoofd. Op deze manier is de winkelvloer voldoende bevoorraad en ben ik misschien zelfs in staat om tweederde van de voorraad te verkopen voordat ik de oorspronkelijke inkooporder moet betalen.”, legt Duhamel uit.



"Mijn beste advies voor nieuwe gebruikers van Lightspeed is om de tijd te nemen om te leren hoe je anders, zo niet nog beter kunt verkopen. Maak optimaal gebruik van de mogelijkheden van je onderneming. Zorg dat je niet vast komt te zitten door Lightspeed alleen als hulpmiddel voor verkoop en voorraadbeheer te gebruiken. Het potentieel is veel groter. Voor mij persoonlijk is de rapportagefunctie meer waard dan de voorraadbeheerfunctie. Doordat ik weet wie mijn klanten zijn, kan ik 30% meer handelswaar verkopen, omdat er sprake is van gerichte benadering. Dat wil overigens niet zeggen dat de voorraadbeheerfunctie niet zinvol is. Ik heb er op vertrouwd bij het verminderen van het aantal voorradige artikelen. Minder voorraad betekent immers meer geld in het bedrijf. We gebruiken het extra geld om onze aangepaste Magento-webwinkel te creëren, waarmee we Clusier als merk naar de rest van de wereld brengen.", aldus Duhamel.