
Van éénmanszaak naar een team
De website van Elma heeft in korte tijd een flinke groei meegemaakt. In januari 2016 waren ze nog met zijn drieën en nu (nog geen jaar verder) is het personeel gegroeid tot een team van tien tot dertien man. "Ik ging van hooguit vijf bestellingen per week, ineens naar vijftig per week."
"Je kunt wel alles zelf blijven doen, maar het is een kwestie van mindset. Nu ik veel uit handen heb gegeven, draaien we meer omzet. Het is natuurlijk tof dat we groeien, maar voor mij is het grootste succes als ik een bericht ontvang van een klant die mij bedankt omdat haar huid nu niet meer zo zeer doet. Dat geeft zo’n onwijze kick."

Op zoek naar de juiste leverancier
In het kantoor van Creative Cosmetics staan meer dan tweehonderd potjes oogschaduw, concealers, foundation en meer. Doorlopend komen er nieuwe producten bij. Elma is kritisch wanneer het aankomt op haar producten. Ze moeten niet alleen meegaan met de trends, maar het gaat vooral om de samenstelling van de ingrediënten. Het streven is 100% natuurlijk.
Elma: “Ik ben veel vakbeurzen afgegaan, heb fabrieken bezocht en heb nu een mix van leveranciers die samen zorgen voor de juiste producten in mijn lijn. Idealiter heb ik natuurlijk een vaste leverancier en daar lijkt het nu ook naartoe te gaan, maar ik vind de kwaliteit belangrijker dan de logistiek.”

Shapen en vloggen,
maar geen Kardashians
Elma werkt veel met videoblogs en in 2017 komt er ook een schrijfster bij die gaat helpen bloggen. Op Facebook worden winacties bedacht, advies gegeven en make-overs geplaatst. De pagina wordt gevolgd door meer dan 77.000 mensen en er staan veel positieve reviews op. Ook beantwoordt Creative Cosmetics live vragen.
Elma: "Natuurlijk lees ik over trends, zoals shaping, en dan duik ik de vakbladen in. Maar mijn doelgroep is niet per se de nieuwe stroming jonge meiden die de Kardashians aanhangen. Ik leer het meest van de mensen zelf. Door te luisteren en met een product te komen dat zij nodig hebben voor hun huid."

Online en in de winkel
Niet alleen online trekt Creative Cosmetics bezoekers. Ook de winkel, die in eerste instantie bedoeld was voor workshops, begint serieuze vormen aan te nemen. “Ik maak daarom binnenkort gebruik van het Lightspeed Retail-kassasysteem en ik ben met smart aan het wachten op de volgende stap Lightspeed Omnichannel, zodat alles straks aan elkaar is gekoppeld. Workshop en webshop in één systeem, dat lijkt mij super.”