LXR & Co.

NYC, Beverly Hills, Toronto, Miami
Gelegen in het hart van het centrum van Toronto Liberty Village, staan Haveli Huis & Decorative Arts bekend om karakteristieke meubels en woonaccessoires van het Indiase subcontinent.

Draagbaar succes: Hoe LXR & CO met haar klanten meebeweegt


Van kleine winkel en groothandel in Montreal is LXR & CO uitgegroeid tot de plek waar je moet zijn voor vintage accessoires topkwaliteit, zowel online als in hun winkels. Met zes vestigingen en een onberispelijk beheerde collectie van vroeger reeds beminde producten - denk hierbij aan parel clip-ons van Chanel, handtassen van Cartier en de Birkin-tassen van Hermès – bevindt het Canadese bedrijf zich aan de top van de detailhandelwereld.


Het duurde niet lang voordat iedereen doorhad dat LXR & CO-oprichters Frederick Mannella en Kei Izawa visie hebben. Hun zes fysieke winkels hebben weinig gemeen met traditionele vintage winkels (met rekken die volhangen met items van weleer). Integendeel, ze zijn lichtende voorbeelden van goede smaak, waar klanten worden begroet door goed verlichte en overzichtelijke vitrines waar de meest exclusieve vondsten van het bedrijf getoond worden.

Instead, they are modern beacons of good taste where customers are greeted by well-lit and laid out display cases featuring the company’s finest finds.

"We wilden onze klanten onze producten op een meer intieme wijze laten ervaren.", zo verklaart Yann Berube, creatief directeur van LXR & CO, het besluit van het bedrijf om - na het vinden van online succes - zo intensief in fysieke winkels te investeren.

"We wilden ze de gelegenheid bieden om vakmanschap van dichtbij te kunnen waarderen en te genieten van deskundig advies van ons ervaren verkoopteam."

Om deze kennis over te kunnen dragen, dragen winkelmedewerkers van LXR & CO iPads waarop Lightspeed Retail draait bij zich, wanneer ze overleggen met klanten en hen helpen om precies datgene te vinden waar ze naar op zoek zijn.

Deze 'witte handschoen-service' strekt zich ook uit tot de buitenposten van het bedrijf in hotels, met name het Montage- en Peninsula-hotel in Beverly Hills en het Four Seasons-hotel in New York, die samen goed zijn voor bijna 20% van alle verkopen. Hotelgasten die weinig tijd hebben hoeven geen bokkesprongen uit te halen: ze kiezen gewoon uit wat hen bevalt op hun weg naar de har van het hotel. Een verkoopmedewerker staat klaar om de transactie ter plaatse te verwerken of kan meelopen naar hun kamer, om daar in absolute discretie alsnog af te rekenen.

Ongeacht waar klanten ook winkelen, weten ze vaak precies wat ze willen. LXR & CO heeft het soort klanten die bereid zijn om $ 15.000 voor een handtas neer te tellen - maar natuurlijk niet zomaar een handtas. Vaak zijn ze op zoek naar een uniek model uit een bepaald jaar en deze verknochtheid motiveert hen om elk winkelkanaal te verkennen.

"Of onze klanten nou wel of niet handig met technologie zijn, hun jacht naar een bepaalde tas lokt ze naar eBay, sites met last-minute aanbiedingen, e-maillijsten en naar heel veel winkels. Wij moeten net zo vindingrijk zijn en weten waar ze naar op zoek zijn, zodat we ze kunnen helpen om een specifiek product te vinden. “Het tot onze beschikking hebben van hulpmiddelen zoals de iPad - om op te sporen wat ze zoeken, bijvoorbeeld een bepaalde kleur of grootte van iets - en het ter plekke tonen maakt de hele ervaring naadloos.", aldus Berube.

Met zo'n lichte en handige draagbare oplossing zijn de kansen voor nieuwe verkoopmogelijkheden schier onbegrensd. Volgens Mannella: "Mensen raken online gewend aan deze verzorgde totaalbelevingen, die langzamerhand ook doorsijpelen in de fysieke wereld. Het maakt niet uit of het om persoonlijke reclame, verkoopacties of onderweg iets kopen gaat, we willen in staat zijn om het allerbeste en nog veel meer aan te bieden."