Mercure Hotel Roeselare - powered by Lightspeed since 2015

Mercure Hotel Roeselare

Mercure Hotel Roeselare had in 2019 nog een bezettingsgraad van 78%. Door COVID-19 was hier in 2020 nog maar 27% van over. Het werd tijd om de systemen en processen grondig onder de loep te nemen en zo efficiënter te gaan werken. General Manager Damien Janssens vertelt waarom hij van het begin af aan voorstander was van digitalisatie en hoe ze daar nu al de vruchten van plukken.

Damien Janssens Mercure Hotel 1

Type onderneming

Hotel

Producten

Lightspeed Restaurant

Locatie

Roeselare

Integraties

QR Menu App, Strobo

Systemen die met elkaar communiceren

“Ik was op zoek naar systemen die kunnen praten met onze PMS, zodat de nachtshift niet elke dag zestien excel sheets handmatig moet invullen en ik manuele fouten moet opsporen.” Damien laat al snel blijken dat hij constant op zoek is naar manieren om efficiënter te werken. Door de PMS te integreren met het Lightspeed Restaurant kassasysteem worden alle betalingen — van het restaurant tot de roomservice — automatisch naar het moedersysteem gestuurd. Het direct doorvoeren van bestellingen op kamernummer is niet alleen prettig voor het personeel, maar resulteert ook in een betere gastervaring: gasten kunnen aan het einde van hun verblijf alles in één keer afrekenen.

Moderne, contactloze roomservice

Mercure Hotel Roeselare digitaliseert niet alleen in hun brasserie, maar ook in de kamers. Alle 87 kamers beschikken nu over een individuele QR code waarmee gasten contactloos hun roomservice kunnen bestellen. Door de QR Menu App te integreren met Lightspeed komen bestellingen automatisch binnen in de keuken én het kassasysteem. Elke kamer staat voor één tafel in een speciaal aangemaakt vloerplan. Het aanmaken van zo’n nieuwe vloer is in een handomdraai gedaan: “Ik noem dat meestal stagiaire werk. Je moet iemand hebben die kan nadenken en op een rechtermuisknop kan klikken.” Doordat de kamers nu ook in het kassasysteem staan, kunnen gasten zelf bepalen of ze direct willen afrekenen of dat ze de bestelling op hun kamernummer willen zetten.

Minder personeelskosten én minder fouten

Het integreren van de systemen levert Mercure Hotel Roeselare veel tijdswinst op. “Bij een bezetting van 40 á 50 procent in de avond, heb ik naast mezelf nu nog maar één iemand nodig in de keuken en één iemand in de bediening. Procentueel zijn we dus beter bezig dan vroeger.” Damien wil de QR Menu app en de integratie met Lightspeed dan ook graag in de brasserie gaan gebruiken: “Als er geen bestellingen meer opgenomen hoeven te worden, hoeft mijn bediening alleen nog maar borden uit te serveren en drankjes klaar te maken. En doordat gasten nu zelf hun bestellingen invoeren krijgen we geen foute bonnen meer binnen. Zo komt er meer tijd vrij om echt puur en alleen met de gasten bezig te zijn”.

“In een kwartier heb je het systeem uitgelegd en dat is voor ons heel belangrijk. Je moet een beetje digital minded zijn, maar het is wél veel simpeler. Simpeler dan dit wordt het niet.”

Het kassasysteem dat met je meedenkt

Ontdek wat Lightspeed voor jou kan betekenen

Na het waanzinnige success van Peter Gast bij ‘t Schulten Hues - waar hij werd bekroond met een Michelinster - is het nu tijd voor een nieuw...

Millennials reizen het liefst naar alle uithoeken van de wereld. Deze behoefte was voor horeca-ondernemers Jaap Kin en Thomas Mutsaers het...

In Amsterdam-Oost is Michiel van der Eerde alom aanwezig in de vorm van Restaurant C en BAUT Paradijs. Sinds 2017 kun je ook in Amsterdam-Zuid...

Aan de jachthaven van Wolphaartsdijk vinden gourmet en fine dining liefhebbers een heel bijzonder restaurant. In Restaurant Meliefste creëert Thijs...