Salon de Lingerie

René en Fabienne runnen het bedrijf Salon de Lingerie. Een lingeriewinkel die bekend is geworden door het uitgebreide assortiment lingerie en badmode van hoge kwaliteit, uitmuntende service en vakkundig en persoonlijk advies. Salon de Lingerie is al sinds de jaren 50 een begrip in Amsterdam en daar is eigenaresse Fabienne – die de winkel 15 jaar geleden heeft overgenomen van haar ouders – trots op. Samen hebben ze in 2011 de webshop salondelingerie.nl gestart.

Online en offline versterken elkaar

Online en offline versterken elkaar

Als groot voordeel van het hebben van een webshop noemt René het bereik dat wordt gecreëerd. Internet biedt de mogelijkheid om in contact te komen met klanten die anders onbereikbaar gebleven zouden zijn. ‘”We krijgen steeds meer nieuwe klanten die zich op het internet georiënteerd hebben. Die komen van buiten Amsterdam, die waren we anders misschien misgelopen,’” aldus René. De fysieke winkel is erbij gebaat dat de collectie online staat en de webshop heeft er andersom weer profijt van dat er een winkel is. Een winkel met een historie geeft duidelijk vertrouwen.

Het ondernemersbloed stroomt bij René door de aderen en hij is dan ook niet voorzichtig in het maken van doelstellingen. “Momenteel is 15 procent van de verkopen online; die doelstelling ligt veel hoger. We willen veel meer orders via de webshop en we hopen dat Salon de Lingerie de pittige online concurrentie in de toekomst voorbij streeft.”

Meer weten over de combinatie van een online en offline?

Wat online verkopen een uitdaging maakt

Om deze groei te realiseren, zullen René en Fabienne hard moeten werken. Ze lopen namelijk nog wel tegen een aantal dingen aan bij het online verkopen van lingerie. Volgens René is het vooral lastig om mensen van een goede BH te voorzien, zonder ze persoonlijk advies te kunnen geven. De meeste retourzendingen hebben dan ook betrekking op de maat van de BH. ‘Er zijn een hele hoop factoren die de maat beïnvloeden: ouder worden, kinderen krijgen, aankomen en afvallen. In de winkel hebben we een team dat ervoor zorgt dat iedereen tevreden de deur uit gaat, maar op het internet hebben we daar geen invloed op’.


De saloneigenaren verlagen de drempel voor het online bestellen van lingerie door de gratis retourregel die wordt gehanteerd. In de toekomst hoopt René op tools waarbij het mogelijk is virtueel je BH te passen.

Service is de sleutel tot succes

Service is de sleutel tot succes

Klantvriendelijkheid en aandacht staan bij Salon de Lingerie hoog in het vaandel. Naast de mooie en goedgevestigde naam, zijn dat factoren die hebben bijdragen aan het succes van de webshop. ‘De paskamerservice is van hoog niveau en dit proberen we online ook door te voeren. Klanten komen terug omdat we een goede service bieden,‘ zegt René.

Verpakking en reviews

Verpakking en reviews

Ook met de productverpakkingen proberen René en Fabienne een meerwaarde te bieden ten opzichte van de concurrentie. De bestelde producten worden verpakt in een luxe geschenkdoos, met daarbij relevante folders, een waszakje en een handgeschreven bedankkaartje. Een waar presentje als het pakket thuis bezorgd wordt. De persoonlijke beleving van het bedankkaartje doet het bij de klanten erg goed en dat is terug te zien in de productreviews. Op Trustpilot scoren ze gemiddeld een 9.6, zonder mensen hier actief voor aan te sporen.

Overstappen

Fabienne en René zijn niet begonnen bij Lightspeed, maar zijn overstappers. Ze zijn overgestapt op Lightspeed omdat de vorige aanbieder steeds hoge kosten in rekening bracht bij wijzigingen in het systeem. “Bij Lightspeed kom je niet voor verrassingen te staan. Het systeem is gebruiksvriendelijk, gemakkelijk te gebruiken en je weet precies wat je krijgt voor je geld.”

Tips voor andere winkeliers

René heeft een fulltime job aan het onderhouden van de webshop. Hij werkt vier dagen in de week in de winkel en een dag thuis, maar hij is altijd online. Sindskort wordt de fotografie aangeleverd door de leveranciers, maar voorheen fotografeerde hij alles zelf. Ook het adverteren voor de webshop laat René aan een andere partij over. Volgens René is het veel te veel werk om je overal zelf mee bezig te houden. “Je moet het onderhouden van een webshop niet onderschatten, dus neem je tijd en steek er genoeg energie in”, is zijn boodschap aan beginnende webwinkeliers.


Weten wat Lightspeed voor jou kan betekenen?

"Bij Lightspeed kom je niet voor verrassingen te staan."

— René Wilhelm, Salon de Lingerie.