
Onderscheiden
Tussen de torens van Gent kom je binnen in Brasserie Pakhuis. Een voormalige opslagplaats werd omgetoverd tot wat het nu is; een sfeervol restaurant.
Katrien Claes: “De Portugese architect Pinto slaagde erin speciaal ontworpen interieurelementen toe te passen. Dit geeft de brasserie en warme gloed en onderscheid het Pakhuis van de rest.’’
Maar niet enkel het interieur is een troef van het Pakhuis. Je kunt hier genieten van dagverse gerechten uit de Italiaans-Franse keuken. De royale zeevruchtenschotels en de schitterende wijnen uit verschillende windstreken liegen er niet om.

Groeien door klantgericht te zijn
Katrien Claes kwam rechtstreeks van de hotelschool bij het Pakhuis en is nooit meer weggegaan: “Ik heb het door de jaren heen enorm zien groeien. Eerst hadden we 20 fulltimers en vond ik dat al heel veel, inmiddels lopen er 35 fulltimers rond.”
Katrien heeft zich door de jaren heen van bediening, opgewerkt tot operationeel manager en is nu eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen bij Brasserie Pakhuis. Katrien: “Omdat we constant groeien, en klantgerichtheid hoog in het vaandel staat, nemen we mensen aan van de hotelmanagement opleiding die bij ons ook nog een half jaar een interne opleiding volgen.” Katrien voegt hieraan toe dat het fijn is dat deze generatie met iPads is opgegroeid. Hierdoor heeft nieuw personeel, het iPad kassasysteem direct onder de knie. “Wel zo makkelijk. Nu kan het personeel zich vooral richten op de gasten zelf in plaats van een ingewikkeld kassasysteem.”

Het geregistreerde kassasysteem
De witte kassa, officieel ‘het geregistreerde kassasysteem’ (GKS), is vorig jaar ingevoerd en elke horeca gelegenheid is verplicht hiermee te werken. Katrien: “Dit was de aanleiding dat we moesten overstappen naar een nieuw kassasysteem. Veel kassasystemen voldeden alleen nog niet aan de juiste eisen.” Katrien hoorde via een kennis van Lightspeed kassasystemen, waar ze zelf met veel enthousiasme gebruik van maakt. “Naast dat Lightspeed voldeed aan alle eisen, vonden we werken met de iPad ook erg passen in de huidige tijdsgeest. De keuze voor het Lightspeed kassasysteem was hierdoor al snel gemaakt.”, vertelt Katrien. Als specialist in kassasystemen beschikt Lightspeed over een geregistreerd kassasysteem met certificaat (witte kassa), waardoor je je zaak beter kan beheren.

Optimaliseren
“Onze missie is om te blijven groeien, te blijven ontwikkelen en gestroomlijnder te werk gaan.” Op de vraag of ze nog meer vestigingen gaan openen, is het antwoord vrij duidelijk: “We willen groeien met één vestiging en het mooist haalbare neerzetten.”
De dagrapportage is van essentieel belang, en de meest gebruikte functie om deze missie te verwezenlijken.
Met de dagrapportage genereer je consistente rapporten en biedt grip op voorraad en producten. Alles is in de cloud, oftewel, overal toegankelijk. Katrien: “Dit helpt alles inzichtelijk te houden, maar ook om makkelijker inkoopbeslissingen te nemen en te optimaliseren.”
Al is de brasserie al jarenlang een succesnummer, ze zijn nog lang niet uitgegroeid.