YAY

Alles voor een kinderfeestje, online en in de winkel

YAY is een lust voor het oog. Niet alleen de producten zijn eye-catchers, ook het interieur en de styling hebben een pure en ‘handmade’ stijl met Scandinavische invloeden. Het goud en glitter contrasteert mooi tegen de robuuste bakstenen muur. De winkel in de Antwerpse theaterbuurt verkoopt kleding, speelgoed en feestartikelen voor prinsen en prinsesjes van 0 tot 8 jaar.

Feest- en kinderwinkel YAY

"Het zou kunnen dat onze toekomstige generatie alleen nog maar online shopt. Maar persoonlijk hoop ik dat de fysieke winkel altijd blijft, maar dan meer gericht op de beleving. Ik denk dat fysiek en online hand-in-hand zou moeten gaan en elkaar versterken. Dat is voor mij omnichannel.” - Floris, mede-eigenaar van YAY.

Antwerpen

Van evenementen naar retail

Van evenementen naar retail

Zowel Floris als zijn vrouw Fabienne staan zelf in de winkel en beheren de webshop. Floris is van oorsprong architect en dat zie je bijvoorbeeld terug in de belichting. Fabienne is styliste en heeft heel wat bekende Vlamingen in haar portfolio. Beiden hebben dus geen retail achtergrond, maar hebben wel een héél sterke visie op wat ze precies willen.

De winkel is ontstaan vanuit een evenementenbureau dat Fabienne en Floris al een paar jaar succesvol runnen. “Onze klanten waren steeds op zoek naar leuke feestartikelen. Denk bijvoorbeeld aan taartversiering, slingers, unieke verjaardags- en geboortegeschenken, wenskaarten, inpakpapier en wat er nog meer bij je opkomt wanneer je aan een kinderfeest denkt.”

Niet tussen de grote ketens

Niet tussen de grote ketens

Floris en Fabienne hebben heel goed nagedacht over het concept van YAY. Zo hebben zij besloten om als kleine zelfstandige winkelier niet in hartje centrum te zitten. “Het is een bewuste keuze om niet de drukste shoppingzone uit te kiezen, want dan zit je automatisch tussen de grote ketens. Wij wilden écht een representatieve plek waar mensen gericht naartoe komen.”

Unieke producten & leveranciers

Unieke producten & leveranciers

Floris: “Ook in onze producten willen we ons onderscheiden. Onze klanten zijn op zoek naar unieke en vernieuwende spulletjes. Zo hebben we bijvoorbeeld een leverancier in Argentinië die leuke deurknopjes maakt. Zo’n leverancier kiezen we niet voor de prijs, maar wel voor het het originele product. Wij verkopen niet noodzakelijk bekende merken maar we letten er wel op dat alles netjes bij elkaar past zodat er een mooi geheel ontstaat.”

Gesynchroniseerde  voorraad en rapportage

Gesynchroniseerde
voorraad en rapportage

Floris: “We zijn direct begonnen met Lightspeed, voornamelijk vanwege het synchroon lopen van de voorraad. Dat dat bestaat vind ik mooi en dan moet je daar gebruik van maken.”

Ook leert Floris graag van de rapportage in het kassasysteem: “De rapportage geeft je echt inzicht in je eigen zaak. Zo had ik bijvoorbeeld nooit kunnen denken dat de helft van de omzet zou worden behaald met feestdecoratie.” Verder hoeft het kassasysteem van Floris liever niet al te complex te zijn:“Voor alledaags gebruik heb je niet alle functies nodig.”

Omnichannel en de toekomst

De reden waarom Floris en Fabienne voor Lightspeed hebben gekozen is de komst van omnichannel. “Als alles beter op elkaar is afgestemd dan ga je tijd overhouden.”

“Hoe ik omnichannel zie? De fysieke plek kennen zij al, dan is online winkelen een logisch vervolg. Daarbij hoop ik persoonlijk dat de fysieke winkel altijd blijft, maar dan meer gericht op de beleving. Het zou kunnen dat onze toekomstige generatie alleen nog maar online shopt. Ik denk dat fysiek en online hand-in-hand zou moeten gaan en elkaar versterken.”

De webshop

De webshop

Naast hun prachtige fysieke winkel kiest YAY nu ook voor een webshop. “Via een webshop bereiken we klanten die we anders niet zouden kunnen bereiken. Bovendien werkt een webshop als een soort na-verkoop voor onze klanten. Mensen zien iets in de winkel, twijfelen om het te kopen, en kopen het later toch via de webshop”, voegt Floris toe.

“Een ander voordeel is de hoeveelheid producten die je kunt aanbieden. In een winkel heb je een beperkte ruimte en op een webshop heb je die beperking niet. “De meubels alleen al bijvoorbeeld, daar zou ik al een webshop mee kunnen vullen.”

Instagram

Instagram

Veel van YAY’s klanten komen via het Instagram account van Yay. De foto’s inspireren hen niet alleen om online te bestellen, maar ook om langs te komen in de winkel.

Ben jij al een omnichannel retailer?

45.000

klanten in meer dan 100 landen over de hele wereld

Gratis

en persoonlijke onboarding door onze experts

> 93%

support tevredenheid - wij zijn 24/7 bereikbaar!

20%

groeien onze klanten gemiddeld binnen hun eerste jaar