Vind meer nieuws

Data en inzichten

Consument geeft meer uit dan voor de pandemie ondanks hoge inflatie

Shopper met drie winkeltassen

Amsterdam, 10 mei 2022 – Maar liefst 70 procent van de Nederlandse winkeliers merkt dat consumenten vandaag meer geld uitgeven dan voor de corona pandemie. De gevolgen van de alsmaar stijgende inflatie hebben vooralsnog geen impact op het uitgavenpatroon van de consument. Integendeel, want één op vijf (21%) consumenten is zelfs van plan om meer te gaan winkelen in 2022. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete ondernemersplatform waarmee ondernemers hun bedrijf kunnen vereenvoudigen, opschalen en uitzonderlijke gastervaringen bieden, waarbij 7.200 retailers en consumenten uit Europa en Noord-Amerika. 

Het belang van lokaal en ter plaatse

Eén van de positieve gevolgen van de pandemie is dat de Nederlandse consument zowel online als offline terug naar de bron is gegaan wat shoppen betreft: 72 procent geeft aan meer belang en waarde te hechten aan het steunen van onafhankelijke, lokale ondernemingen. Ook retailers merken dit. Zo geeft 69 procent aan dat de consument meer geïnteresseerd is in lokaal winkelen dan twee jaar geleden. Opvallend is ook dat ondanks de shift naar e-commerce consumenten nog altijd verkiezen om te shoppen in een fysieke winkel (28%) dan via een webshop (21%). De Nederlandse consument is ook loyaler en merkgerichter geworden: meer dan een derde (36%) is consistent in het winkelen bij merken die ze kennen en waarmee ze vertrouwd zijn.

Personeelstekort blijft een pijnpunt

Het onderzoek polste ook bij retailers naar de grootste verwachte uitdagingen voor 2022. Voor de meesten blijft dit over de personeels- en arbeidskwesties gaan. Twee op vijf (39%) retailers geven aan met minder personeel te werken dan ze eigenlijk nodig hebben en 29 procent ervaart momenteel moeite met het behouden van personeel.

“De uitkomsten van ons onderzoek geven winkeliers hoop,” voegt Sam Bursens, Sales Manager Benelux bij Lightspeed toe. “Ondanks de stijgende prijzen is de consument nog altijd en zelfs meer bereid om te winkelen. De mogelijkheid om in persoon te gaan winkelen is hen voor een lange tijd afgenomen. De behoefte om op pad te gaan is daarom ook groot, en dan vooral naar de lokale winkeliers. Hoewel dit zeer positief is, betekent dit in sommige gevallen dat er meer personeel in winkels nodig is en des te belangrijk is het om personeel te behouden. Er zijn veel opties om personeelsretentie te verhogen, waaronder het verhogen van het uurloon, meer voorspelbare of juist flexibele roosters aanbieden, of blijk te geven van duidelijke mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling. Het is belangrijk om uit te zoeken wat werknemers motiveert om bij jouw winkel te werken en te blijven werken.”

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.

Voor meer informatie, zie www.lightspeedhq.nl 

Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten